Горанов: Само пазарът определя цените на горивата в България
Цена от 1000 лв. на \"Гражданска отговорност\" не стои на дневен ред, това са спекулации, каза финансовият министър
~ 2 мин.
България не произвежда суров петрол и цените следват тенденциите на световните пазари. Но, както сме записали в тригодишната бюджетна прогноза, очакваме цените да се успокоят на сегашните нива и дори да има леки намаления. Това каза финансовият министър Владислав Горанов след днешния извънреден Коалиционен съвет, на който представителите на различните партии в управлението обсъдиха големите протести в цялата страната и трудното събиране на кворум в Народното събрание.
Той е категоричен, че по-замърсяващите автомобили трябва да плащат по-високи данъци. Но успокои хората, че след новите законодателни промени местният данък ще нарасне с между 6 и 10 лева. „Трябва да вземем мерки, защото сме допуснали да станем гробницата на Европа за стари автомобили. И след като ЕС, западната част и дори съседна Гърция, предвижда да се премахнат и ограничи използването на дизелови автомобили, можем лесно да предположим къде ще се насочат тези моторни превозни средства. Тази мярка има своя и икономически и екологичен смисъл“, каза финансовият министър.
„Що се касае до размера на данъка – 60 или 80 стотинки на месец, или две кутии цигари за година, не е това, което би променило драстично възможността за покупка на стари автомобили, но същевременно ще доведе до възможността да провеждаме политики за по-чист въздух и екология“, добави Горанов.
„Може би трябва повече да се обяснява на българските граждани. Не е изключена среща с Българска петролна и газова асоциация и да се проследи веригата на оставки и да се докаже на гражданите, че това са цените, които могат да се предлагат в една пазарна икономика“, каза Горанов.
Той коментира и темата с „Гражданската отговорност“ и новата система „бонус-малус“, която трябва да поощрява изрядните шофьори и да наказва тези с много нарушения.
„Цена на „Гражданската отговорност“ от 1000 лева не стои на дневен ред. Подобна тема е спекулация, която цели само да се нагнети обществено напрежение. Цената на „Гражданската“ зависи от много фактори, от цялостното състояние на сектора, от темата с неимуществените вреди, която миналата седмица се обсъждаше активно. Има смесване на темите с цената и системата „бонус-малус“, но всички се обединихме около това, че по принцип по-рисковите шофьори трябва да плащат повече, но въпросът е, че наредбата на КФН е на много ранен етап и дали да остане в този вид, с такава ескалация на гражданската, в зависимост от рисковото поведение на шофьора, тепърва ще се анализира“, каза Горанов.Той е категоричен, че по-замърсяващите автомобили трябва да плащат по-високи данъци. Но успокои хората, че след новите законодателни промени местният данък ще нарасне с между 6 и 10 лева. „Трябва да вземем мерки, защото сме допуснали да станем гробницата на Европа за стари автомобили. И след като ЕС, западната част и дори съседна Гърция, предвижда да се премахнат и ограничи използването на дизелови автомобили, можем лесно да предположим къде ще се насочат тези моторни превозни средства. Тази мярка има своя и икономически и екологичен смисъл“, каза финансовият министър.
„Що се касае до размера на данъка – 60 или 80 стотинки на месец, или две кутии цигари за година, не е това, което би променило драстично възможността за покупка на стари автомобили, но същевременно ще доведе до възможността да провеждаме политики за по-чист въздух и екология“, добави Горанов.