Горещият телефон на КЗП вече е на касовите бележки
По време на коледните празници на този телефон са приети около 45 обаждания
От началото на тази година горещият телефон за подаване на жалби в Комисията за защита на потребителите (КЗП) - 0700 111 22, присъства на касовите бележки, съобщиха от контролния орган. "Идеята е да бъде "под ръка" на хората и при възникване на нередности те да могат да направят консултация или да подадат сигнал още докато са в магазина", обяснява председателят на Комисията Димитър Маргаритов.
По време на коледните празници на този телефон са приети около 45 обаждания, като запитванията основно са били свързани с искана информация как да се върнат подаръци и какви са правата на купувача за рекламация на дефектна стока, отбелязват от КЗП.
Комисията е извършила над 160 проверки в търговски обекти в страната по кампанията за коледно-новогодишните намаления. Установила е нарушения от страна на някои търговци, които не са спазили изискването на закона намалените стоки да бъдат отделени на обособени места в обекта. "Натъкнахме се и на случаи, в които върху етикета на артикулите е била посочена само старата цена, но не и новата след приспадане на отстъпката", уточнява Маргаритов.
При онлайн покупките около празниците най-често възникващият проблем е свързан с липсата на наличности на най-желаните от клиентите артикули. Проверките на КЗП показват, че търговците не винаги успяват да направят доставките. Като цяло обаче онлайн секторът е с най-голям спад на нарушенията през тази година – около 30%. Все още има случаи, в които търговците съкращават наполовина 14-дневния срок, който законът дава за отказ от онлайн покупка. Някои пък удължават срока за възстановяване на заплатената сума при отказ от покупка от 14 на 30 дни, съобщават от комисията.
Секторните помирителни комисии започват да работят от началото на тази година и са в пет важни области - енергетика, водоснабдителни и канализационни услуги, електронни съобщения и пощенски услуги, транспорт и финансови услуги. КЗП е техен администратор, съобщават от Комисията.
Председателят на КЗП очерта и някои важни тенденции, които се открояват при анализа на резултатите от контролната дейност на институцията през 2015г. „Хубавото е, че като цяло се наблюдава спад на нарушенията с около 10 или малко повече от десет процента, като в отделни направления имаме и доста големи пробиви. Например, над 50% са намалели случаите, в които се предлагат туристически услуги в некатегоризирани обекти. Това е резултат от многогодишната дейност на комисията, а не въпрос на някакъв инцидентен факт.
Също така, хубавото е, че при онлайн търговията, която набира все по-голяма скорост, за което свидетелстват и данните на Националния статистически институт, и сериозните финансови потоци, които се акумулират в тази област, се наблюдава отново съществен спад на броя на нарушенията – с около 30%. Нашата амбиция е да направим така, че да не връщаме назад тези тенденции, а напротив – да стават все по-оптимистични. Това може да стане по два начина - с яркото присъствие като контролен орган и с превантивната ни дейност.”