Разплатени са 106 млн. лв. по спрените оси
Винаги има риск за загуба на средства при еврофондовете, казва Йорданка Чобанова, зам.-министър по регионалното развитие
Йорданка Чобанова пред Economic.bg
- Д-р Чобанова, какво е състоянието на оперативна програма "Регионално развитие"?
Като за начало ще си позволя да обърна внимание, да отбележа нещо, което е съществено - 80% от всички публични инвестиции, в нашата страна са от европейските фондове. С това искам да изтъкна, още един път, ролята и значението на Европейските фондове за инвестиционния климат и за икономическия просперитет на страната. Поради тази причина въпросът с европейските средства е изключително чувствителен и е във фокуса на вниманието на бизнеса и политическия живот. След това уточнение,вярвам, че става ясно защо въпросите с усвояването на европейските средства в България са с изключителен приоритет – защото няма други надеждни източници на финансови средства за инвестиране.
Същевременно, в Европейския съюз има държави, които осъществяват нормална инвестиционна дейност при спрени средства от европейските фондове. За България, поне на сегашния етап е трудно да си позволим да имаме спрени програми. Ето защо ОП "Регионално развитие", която е третата по големина програма, е една от най-значимите и е с несравним приоритет. Тази програма служебния кабинет я завари в много тежък момент, може би най-трудния за целия период, от стартирането и до сега, тъй като в този период - приключват повечето от проектите, те трябва да се разплащат, за да не се загубят средства. В същото време две оси са спрени от Брюксел – оси 1 и 3 (Устойчиво и интегрирано градско развитие и Устойчиво развитие на туризма).
- Какво се случва със спрените приоритетни оси (1 и 3)?
Когато служебният кабинет започна работата си, получихме одитния доклад от Европейската комисия с конкретни констатации. Спешно беше разработен план за действие. Усилията на целия екип бяха насочени към ускоряване на процесите, по възстановяване на средствата по програмите. Направена беше извадка от 33 проекта, които бяха проверени много внимателно и бяха нанесени финансови корекции. В крайна сметка до края на септември приключихме с препроверките на обществените поръчки, поканихме нашия одитен орган да дойде и да даде оценка на работата ни. Констатацията беше повече от положителна - системите за управление и контрол вече са надеждно подобрени, което гарантира тяхната успешна работа в перспектива. На база на този доклад поканихме и Европейската комисия, чиито експерти бяха в България до вторник (21 октомври). Сега очакваме техния доклад, като се надяваме, че той също ще бъде положителен.
- Има ли извършени плащания на бенефициентите по оси 1 и 3 на ОП "Регионално развитие" и ОП "Околна среда"?
Да, с увереност мога да кажа, че това е едно от значимите постижения на служебния кабинет и на министър Захариева. В момента, в който започнахме нашата дейност, беше осъзнато колко е важно за икономиката на страната плащанията да продължат. Факт е, че през този период България не получи свеж финансов ресурс от ЕК. Въпреки това ръководството на Министерството прецени, че трябва да продължат плащанията към бизнеса, който си е свършил коректно работата. Успяхме да осигурим 188 млн. лв. от държавния бюджет и с тези пари разплащахме и продължаваме да разплащаме до настоящия момент. Разплатени са 138 млн. лв., като 106 млн. лв. са по ос 1 и 3, т.е. по спрените приоритетни оси. Плащанията продължават.
- Какъв е размерът на санкциите заради нередности по спрените оперативни програми?
По ос 1 проверките продължават. Все още не са нанесени и финализирани финансовите корекции. Това предстои да се случи през ноември. По ос 3 индивидуалните финансови корекции са около 5 млн. лв. Санкциите на всяка една община зависят съответно от допуснатите нарушения, които са констатирани в обществените поръчки. Всеки конкретен случай се разглежда индивидуално.
- Как ще се справят общините с тези санкции?
Трябва да се подхожда много внимателно с контролите, защото те колкото усъвършенстват системата, толкова я блокират. Трябва да се намери оптималният вариант, по който да се адресират всички тези несъвършенства в системата.
- Какви са възможностите за отблокиране на средствата от Брюксел?
Аз съм оптимист и вярвам, че скоро ще имаме добри новини. Колкото до ос 3, където са приключили всички процедури, вероятно през ноември може да се очаква отблокиране на средствата. По ос 1, предполагам до края на годината, може да се очаква, че ще има одитна мисия и евентуално, в началото на следващата година, може да се очаква отблокиране на средствата.
- Има ли риск за загуба на средства до края на годината?
Истината е, по принцип риск винаги има. Това, което прави ръководството на Министерството е да сведем риска да възможния минимум и до колкото това е възможно да управляваме риска. Трябва да призная, че този процес е изключително динамичен и не зависи единствено и само от управляващия орган, но и от бенефициентите, доколко те своевременно подават искания за плащане, доколкото те бързо и качествено изпълняват проектите и осъществяват съответните разплащания към изпълнителите. Всяка седмица това състояние е различно.
Това, което през предходните месеци сме разработили и предложили като мерки, е голямия проект на МВР за пожарни коли за 39 млн. евро. Този проект беше одобрен от ЕК. Спасяваме средства и чрез големият проект за Северната скоростна тангента, където бенефициент е АПИ с 81 млн. евро. С тези наши действия, тези средства практически бяха спасени. Убедена съм, че до края на годината ще успеем да разплатим и останалите проекти.
- Каква е най-важната работа на новото правителство по отношение на оперативните програми? От какви промени се нуждае секторът?
Много е важно да има приемственост. Това, което работи и е ефективно, например, системите за управление и контрол, трябва да се запази и върху него да се надгражда. Не е необходимо непрекъснато да се правят реформи, заради самите реформи. В областта на еврофондовете, реформите не са ключът за решаване на проблемите. Много по-голям ефект ще се постигне по пътя на еволюционните промени. Разбира се, много е важно да се поддържат непосредствени и искрени контакти с членовете на Европейската комисия. Това е първостепенна задача, която убедена съм, успешно ще бъде продължена и от новия кабинет.
Това, което успяхме да постигнем за краткия период на управление, до голяма степен се дължи на установените много близки контакти с колегите от Брюксел. Съвместно обсъждахме и решавахме много противоречиви и недоизяснени за двете страни въпроси. Ако все пак се пристъпи към реформи в системата на еврофондове вниманието трябва да се фокусира върху разкриване на резервите за повишаване на административния капацитет. Не трябва да се забравя, че това е един жив организъм и винаги има какво да се желае да бъде подобрено.
От съществено значение за ефективната работа на сектора също е и добрата комуникация с Националното сдружение на общините, с Камарата на строителите и с всички наши партньори. Програмата трябва да се разглежда не просто като еврофондове, които трябва да бъдат усвоени, а като поглед в бъдещето, като дългосрочна перспектива, която води до заетост и до икономически растеж на страната, в която хората се чувстват финансово независими, свободни и и щастливи.
- Как може да се повиши контролът върху текущите проекти?
ЕК отправи препоръки за отстраняване на недостатъците, които бяха идентифицирани в някои от обществените поръчки. Управленският екип на Министерството незабавно реагира като разработи и въведе усъвършенствани контролни мерки, които обхващат една голяма част от слабостите и нередностите, които до него момент не бяха идентифицирани.
Основната идея заложена в препоръките на ЕК е да се усвояват средствата по един прозрачен начин като бъдат защитени интересите, както на българските, така и на европейските данъкоплатци. Това е философията и логиката на всички системи за управление и контрол - нещата да се случват коректно, честно, в естествената среда на конкурентност. Веднага искам да отбележа, че и мерките за контрол трябва да бъдат съобразени с икономическите реалности и да не се прекалява с тях, защото има опасност да се демотивират отделните бенефициенти и да се откажат да участват в обявените програми. Във връзка с това ще си позволя да кажа, че Министерството постигна значителен напредък в това отношение.
- Ефективно ли се усвояват средствата от ЕС?
Отговорът е, средствата от ЕС се усвояват, но не достатъчно, ако се сравним с други европейски страни. Разбира се, не трябва да се забравя, че това е първи програмен период и че другите страни в Европа са имали период на натрупване. Техните системи и процедурите им не са били толкова усложнени, колкото в момента. Контролът на европейско ниво сега е на изключително високо равнище.
Друго обстоятелство, което не трябва да се пренебрегва е, че сега се променят приоритетите и фокусът на инвестиционната политика на Европа се измества от инфраструктурните проекти и се насочва към образование, към иновации. Например инвестициите в инфраструктурни проекти на европейско ниво вече не са приоритет. Същевременно те са в центъра на вниманието на българския бизнес и продължават да са значим проблем за страната. Ще си позволя да направя едно обобщение на поставения от Вас въпрос. За първия програмен период се справяме успешно с възникналите проблеми. Разбира се, има какво още да се желае и аз вярвам, че ще успеем да бъдем още по-добри в бъдеще.
- Как върви подготовката за следващия програмен период? Какви ще са приоритетите в него?
Бяха положени много усилия и квалифициран опит и вече сме на финалната фаза за следващия програмен период. Проведохме много срещи и консултации на техническо ниво в България и в Брюксел, както и с институциите, чиито стратегически документи са фундамента на нашата програма. В резултат на това изпратихме към ЕК неформален драфт на оперативната програма. В очакване сме на техните коментари.
С чувство на задоволство и дълбоко удовлетворение искам да отбележа, че министър Захариева проведе изключително ползотворни срещи в Брюксел, благодарение на които успяхме да доближим позициите си така, че вече и малките градове в България, за които министър Захариева беше изключително настоятелна да могат да получат средства по нашата програма. Това ще позволи да се решат техните проблеми свързани с обезлюдяването, с интеграцията на малцинствата и други. Вярвам, че до края на годината ще успеем да представим една добре обоснована оперативната програма, която да бъде одобрена и навреме отворена. Така през следващата година отделните бенефициенти ще могат да кандидатстват и съответно да им бъдат изплатени навреме полагащите им се средства.