Гвоздейков очаква до 2030 г. да има втори граничен жп преход с Турция
Транспортният министър в оставка вярва, че направлението Ямбол – Елхово – Лесово – турска граница може да се финансира с евросредства
България очаква европейско финансиране за изграждането на втори граничен жп преход с Турция. Направлението Ямбол – Елхово – Лесово вече е част от мрежата за националните военно-транспортни коридори, но очаква зелена светлина от Европейската комисия, за да бъде включен и в Трансевропейската транспортна мрежа (т.нар. TEN-T).
Това стана ясно от изказването на транспортния министър в оставка Георги Гвоздейков по време на петъчния парламентарен контрол. По думите му линията и жп преходът може да бъдат готови до 2030 г.
Мога да уверя като данни и крайни срокове, че заедно с Унгария, Сърбия и Турция, е заложено ускорено изграждане на втори граничен жп преход при Лесово и границата с Турция със срок до 2030 г.“, заяви Гвоздейков.
Припомняме, че България и Турция се договориха за втория жп граничен преход в средата на 2023 г. Основната цел бе да се разтовари жп трафикът през съществуващия железопътен преход Свиленград – Капъкуле. Тогава бившият служебен министър Христо Алексиев сключи Меморандум за разбирателство с посланика на Република Турция Н.Пр. Айлин Секизкьок. Бе договорена и нова жп връзка по направлението Ямбол – Елхово – Одрин.
Преди това, през март 2023 г. Национална компания „Железопътна инфраструктура“ обяви процедура за прединвестиционно проучване за ползите и разходите при изграждането на такъв жп граничен преход, както и възстановяването на жп линията Ямбол – Елхово, но и продължението ѝ към Лесово и турската граница.
От отговора на Гвоздейков стана ясно, че по тази процедура през септември миналата година е сключен договор с избран изпълнител на стойност 525 хил. лв. Средствата са осигурени от бюджета на НКЖИ, а срокът за изготвянето на анализа е 12 месеца.
Транспортният министър в оставка заяви, че през декември по инициатива на НКЖИ, подкрепена от Министерствата на отбраната и на транспорта, са предприети действия за включване на направлението в TEN-T мрежата с цел осигуряване на възможност за последващо финансиране с европейски средства.
Очаква се допълнението да залегне в предстоящия регламент за развитие на TEN-T мрежата. След като линията стане допустима за финансиране, НКЖИ ще предприеме действия за кандидатстване.“
Припомняме, че миналата година областният управител на Ямбол Георги Чалъков бе на мнение, че проектът най-вероятно ще струва над 118 млн. лв. Първоначалните планове бяха жп линията да получи финансиране по Кохезионни фондове или по линия на Зелената сделка.
Гвоздейков допълни, че участъкът между Ямбол, Елхово, Лесово и границата с Турция е станал част от мрежата на националните военно-транспортни коридори в средата на 2023 г. По думите му на база на това Европейската комисия счита, че линията може да влезе в TEN-T мрежата и я определя като допринасяща за подобряване на военната мобилност между двете страни членки на НАТО.