Гвоздейков подписа договора с „Експрес Сервиз“ за новите локомотиви
Българската компания започва производството на първите 9 електрически локомотива за неелектрифицирани депа, но за останалите 9 ресорното ведомство не казва нищо
Министърът на транспорта Георги Гвоздейков подписа договора с българската компания „Експрес Сервиз“ за доставката на 9 електрически маневрени локомотива. Стойността на инвестицията е в размер на над 10.5 млн. лв. без ДДС, а средствата се осигурят по линия на Плана за възстановяване и устойчивост. Договорът предвижда поддръжката на локомотивите за срок от 15 години и обучение на персонала.
С подписването на контракта проблясва малко светлина в тунела за четирите мегатъргове за доставка на нов подвижен състав. Припомняме, че процедурата за общо 18 бр електрически локомотива бе наполовина финализирана в средата на декември.
Тогава ресорното ведомство избра за изпълнител „Експрес Сервиз“ за изпълнител по една от обособените позиции - доставка 9 електрически маневрени локомотива, които ще се ползват в неелектрифицирани депа. Втората позиция - за доставката на 9 електрически локомотива за частично електрифицирани депа – обаче бе прекратена с причината, че техническата оферта на единствения участник не отговаря на условията.
По нея оферта подаде единствено Консорциум "9 Шънтър", с участници немската Vossloh Rolling Stock и китайската CRRC Zhuzhou Locomotive CO. Ценовото им предложение бе над 60.7 млн. лв. без ДДС.
В момента именно китайската компания е разследва от Европейската комисия за участието й в другия мегатърг на министерството - за доставка на 20 електрически „push pull” влака на стойност над 1.2 млрд. лв. При него ведомството се договаря пряко с китайската компания, която обаче според ЕК получава чуждестранна субсидия, която изкривява вътрешния пазар.
Все още не е ясно кога министерството ще обяви нова процедура за доставката на останалите 9 локомотива за частично електрифицирани депа. По темата нищо не се казва и в съобщението, разпратено от пресцентъра на ведомството.
Новият подвижен състав ще замени близо 50-годишните дизелови локомотиви, които в момента се използват в депата“, посочи министър Гвоздейков след подписването на договора.
Той допълни, че проектът ще намали разходите за маневри и вредните емисии от тази дейност, както и да обезпечи железопътния превозвач със съвременна и модерна техника. Новите локомотиви ще се използват в най-големите депа в страната и ще подобрят значително условията на труд на служителите.
Локомотивите са от най-ново поколение и позволяват да бъдат оперирани дистанционно без да има машинист вътре в кабината“, уточни Гвоздейков.