Гвоздейков прекрати и останалите мегапоръчки за нови влакове
Новите процедури ще стартират до месец, обещават от Министерството на транспорта
След като преди дни транспортният министър Георги Гвоздейков прекрати една от мегапоръчките за доставка на нови локомотиви, днес и останалите три търга за нови влакове и мотриси последваха същата съдба. И четирите процедури за нов подвижен състав, финансиран по Плана за възстановяване и устойчивост, които бяха стартирани със закъснение от служебния кабинет, са окончателно прекратени.
По указания на министър Гвоздейков вече има работен план за изготвяне на промени, като целта е до един месец обществените поръчки да бъдат стартирани отново, посочват в прессъобщение от ресорното ведомство.
Припомняме, че трите поръчки бяха масово обжалвани от големи международни компании. Те бяха временно спрени, а бившият министър Христо Алексиев заявяваше, че фирмите искат да шантажират ведомството по този начин.
Справка в Регистъра за обществени поръчки показва, че мотивите за прекратяване на трите търга за 7 двуетажни и 35 едноетажни мотриси, 20 пуш-пул състава, са едни и същи.
Проблем, според новото ръководство на МТС, е предвиденото изграждане на ремонтна база, в която да се извършва гаранционната и извънгаранционна поддръжка на подвижния състав. Въпросната база е заложено да се финансира с бюджетни средства. Цитира се обаче писмо от Министерство на финансите с дата 21 юни, в което се казва, че в следващите години, спрямо преработения проектобюджет за 2023 г.,
не са предвидени допълнителни средства от държавния бюджет за изпълнение на инвестиции по компонент 8 (бел.ред. – новият подвижен състав), тъй като проектобюджетът е изготвен съобразно макроикономическите допускания и заложените фискални цели за 2023 г., при съобразяване с определените в Закона за публичните финанси фискални правила и ограничения, и не е налице фискално пространство за удовлетворяване на допълнителни искания“.
Промените в условията на търговете ще позволят поддръжката на подвижния състав да се осъществява по най-ефективния начин, който ще бъде избран и гарантиран от участниците.
Заложеният към момента механизъм за осигуряване на ремонтни бази за поддръжка, е високорисков, поради това, че изграждането им ще е ангажимент по други обществени поръчки, за които до 2025 г. дори няма заложено финансиране", подчерта Гвоздейков, цитиран от пресцентъра.
Той допълва, че процедурата за отдаването им под наем не е достатъчно ясна, което също създава допълнителни рискове. Осигуряването на поддръжката на подвижния състав следва да се осъществява изцяло на пазарен принцип, като по този начин участниците ще се насърчат дългосрочно да инвестират в страната, изграждайки модерни ремонтни бази, в които да се ремонтира и друг подвижен състав. С изграждането на държавна ремонтна база под наем, това няма да бъде възможно, тъй като тя ще може да се ползва само за целите на поддръжката на подвижния състав по НПВУ, се посочва още в мотивите на решението.
Освен това извършените анализи показват, че предишният екип на Министерството на транспорта и съобщенията е допуснал няколко съществени порока в процедурите, а именно - не е извършена задължителната процедура за предварителен контрол, която се прави от Министерството на финансите съгласно изискванията на НПВУ, предвиденият механизъм за ремонт е рисков и нецелесъобразен, а изискванията към 18-те маневрени локомотива са необосновано завишени.
Промяната на част от техническите условия и критериите за допустимост ще даде възможност за по-голяма конкуренция и ще се разшири кръгът на участниците по отделните дейности.“