Гвоздейков заговори за създаването на регистър за употребявани коли
Работни групи ще разглеждат предложения по Закона за насърчаване на електрическата мобилност
Транспортният министър Георги Гвоздейков заговори за създаването на специален единен регистър на употребявани автомобили, който да съдържа цялата информация за състоянието им. Темата е обсъдена по време на среща, на която домакин е бил ресорният министър и са обсъдени политики и мерки за въвеждане на устойчива и екологична мобилност, става ясно от прессъобщение на министерството.
Над 70% от автомобилите, регистрирани в България, са над 15-годишни, а леките автомобили до 5 години са едва 4.5%. Идеята е в регистъра да се съдържа информацията за регистрацията на употребяваните коли, за техните застраховки, технически прегледи, извършените ремонтни дейности, реалните километри пробег и други данни за състоянието на автомобила.
Най-вероятно целта е да се направи опит за пресичане на измамите с върнати километражи при продажбата на втора ръка коли.
Закон за насърчаване на електрическата мобилност
По време на срещата и обсъден и напредъкът по подготовката на Закон за насърчаване на електрическата мобилност, както и различни механизми на национално и местно ниво за подпомагане на собствениците на електрически автомобили.
Предстои на ниво работни групи детайлно да бъдат разгледани различните предложения в тази посока“, се казва в прессъобщението.
Припомняме, че през април месец служебният кабинет организира предварителна обществена консултация по подготовката на въпросния закон. Бе предложено автомобилите с нулеви емисии да бъдат субсидирани, а собствениците им да плащат по-ниски данъци и такси. Оттогава досега обаче за законопроекта не бе споменавано, въпреки че е заложен като реформа в Плана за възстановяване и устойчивост.
В подкаста на Economic.bg автомобилният експерт Калоян Желев коментира, че писането на коляно на подобни фрагменти няма да решат проблемите със застаряващия автопарк на България и че не трябва да се преписват мерки от други европейски страни заради особеностите на страната ни.
Според Гвоздейков един от основните стимули за увеличаване на броя на електрическите автомобили е изграждането на повече зарядни станции. Той посочи, че трябва внимателно да се обмислят законодателните промени, които целят да увеличат дела на екологичните автомобили.
Не само цената е водеща при избора дали да бъде закупен автомобил с двигател с вътрешно горене или електрически. Липсата на мрежа от зарядни станции също оказва влияние и затова е необходимо държавата и бизнесът да работят заедно за по-бързото изграждане на необходимата мрежа.“