Гвоздейков заговори за създаването на регистър за употребявани коли
Работни групи ще разглеждат предложения по Закона за насърчаване на електрическата мобилност
Снимка: МТС
Транспортният министър Георги Гвоздейков заговори за създаването на специален единен регистър на употребявани автомобили, който да съдържа цялата информация за състоянието им. Темата е обсъдена по време на среща, на която домакин е бил ресорният министър и са обсъдени политики и мерки за въвеждане на устойчива и екологична мобилност, става ясно от прессъобщение на министерството.
Над 70% от автомобилите, регистрирани в България, са над 15-годишни, а леките автомобили до 5 години са едва 4.5%. Идеята е в регистъра да се съдържа информацията за регистрацията на употребяваните коли, за техните застраховки, технически прегледи, извършените ремонтни дейности, реалните километри пробег и други данни за състоянието на автомобила.
Най-вероятно целта е да се направи опит за пресичане на измамите с върнати километражи при продажбата на втора ръка коли.
Закон за насърчаване на електрическата мобилност
По време на срещата и обсъден и напредъкът по подготовката на Закон за насърчаване на електрическата мобилност, както и различни механизми на национално и местно ниво за подпомагане на собствениците на електрически автомобили.
Предстои на ниво работни групи детайлно да бъдат разгледани различните предложения в тази посока“, се казва в прессъобщението.
Припомняме, че през април месец служебният кабинет организира предварителна обществена консултация по подготовката на въпросния закон. Бе предложено автомобилите с нулеви емисии да бъдат субсидирани, а собствениците им да плащат по-ниски данъци и такси. Оттогава досега обаче за законопроекта не бе споменавано, въпреки че е заложен като реформа в Плана за възстановяване и устойчивост.
В подкаста на Economic.bg автомобилният експерт Калоян Желев коментира, че писането на коляно на подобни фрагменти няма да решат проблемите със застаряващия автопарк на България и че не трябва да се преписват мерки от други европейски страни заради особеностите на страната ни.
Според Гвоздейков един от основните стимули за увеличаване на броя на електрическите автомобили е изграждането на повече зарядни станции. Той посочи, че трябва внимателно да се обмислят законодателните промени, които целят да увеличат дела на екологичните автомобили.
Не само цената е водеща при избора дали да бъде закупен автомобил с двигател с вътрешно горене или електрически. Липсата на мрежа от зарядни станции също оказва влияние и затова е необходимо държавата и бизнесът да работят заедно за по-бързото изграждане на необходимата мрежа.“