Има ли проблем с качеството на туризма в България? Зависи от гледната точка
Ресорният министър си поставя като приоритет да повиши качеството на услугата, браншът обаче не вижда проблеми
Нека осъзнаем, че качеството на услугата ни е най-важното изискване, за да имаме какъвто и да е туризъм.“
Това написа в профила си във Facebook служебният министър на туризма Илин Димитров като част от списък с мерки, които трябва да се предприемат в сектора от следващото Народно събрание.
Оказва се обаче, че българският туристически бранш дори не смята, че има проблем с качеството на туристическата услуга в страната. Дори напротив – тя била „на световно ниво“.
Смятам, че качеството на българския туризъм е на световно ниво. Ние имаме около 56 чуждестранни марки на франчайз в България. Когато говорим за дигитализация в туризма, трябва да обърнем внимание, че системите, които използваме, също са на световно ниво. Българите, когато правят маркетингови проучвания, го правят на търсачките, които използват американците, британците“, каза пред Economic.bg Румен Драганов, директор на Института за анализи и оценки в туризма.
По отношение на оборудването и техническите характеристики на новите туристически обекти, показателите също били много добри – „внасяме всички образци на най-доброто, което е направено по света“, категоричен е той.
Оказва се, че с кадрите също нямало проблем.
Голяма част от хотелите се управляват от млади хора, които са получили своето образование в чужбина и съответно владеят не само управлението, но имат много контакти както тук, така и в чужбина“, уточнява Драганов.
Основните оплаквания, с които се сблъсква браншът от страна на чуждестранните туристи, е за шума в Слънчев бряг, объркани детайли в резервацията – напр. туристите са настанени в стая с изглед към парка, а не към морето. Или искания за връщане на суми за нереализирани почивки.
Твърдението, че България предлага некачествен туристически продукт е по-скоро спекула“, казва той.
Може и да има проблем с качеството...
Нямаме условия за развиване на туризъм, какво говорим за качество, казва председателят на Българската хотелиерска и ресторантьорска асоциация (БХРА) Георги Щерев.
Той признава, че качеството е проблем, но смята, че има много по-важни въпроси за решаване.
Визи, реклама. Никой не пипа туризма. Той трябва да стане приоритет“, казва Щерев.
Всъщност, сегашният служебен министър на туризма многократно повдигна въпроса за приоритизирането на туризма, увеличението на парите за реклама, както и промяна във визовия режим, но така и не получи подкрепа от предишните народни представители.
Какви са нужните мерки?
Ежегодната агония трябва да приключи и диференцирана ставка да остане като постоянна“, пише министър Димитров, коментирайки идеята за увеличаване на ДДС за сектора.
Какво още предлага той:
- Стъпаловидно повишаване на средства за реклама;
- Отделни ваучери само за вътрешен туризъм;
- Промените в ЗОП и възможността за бърза реклама в големите платформи( тази промяна е готова и "втасва" вече втори Парламент);
- Осигуряването на финансов ресурс за подпомагане на чартърите с цел запълване на крила на сезона. Конкурентите ни го правят през рекламния си бюджет. Курортите ни не са пригодени за толкова много туристи с коли. Отново опираме до средствата за реклама;
- Национална кампания за задържане и привличане на кадри в туризма чрез медии, работодатели, държава, училища и публични личности. Работа по имиджа на сектора ни.
- ДА СПРЕМ да говорим, че идва вълна от фалити, защото не идва и само си гоним служителите. Кой ще работи в сектор, в който всеки говори, че ще фалира?
- Осигуряването на ресурс, за да кандидатстваме за страна-партьор на 3-те най-големи изложения в света за туризъм;
- Осигуряване на средства за спешен ремонт и развиване на геотермалните ни сондажи;
- Логистика – завършване на основните ни транспортни артерии и нека българите пътуват по-бързо, по-сигурно и по-приятно до курортите ни.
- Визи. Само това ще кажа. Очакваме реален развой на тази тема в 2025 г.