Нова надежда за интермодалите в Русе и Горна Оряховица
Правителствата досега се провалиха с изграждането на двете важни транспортни съоръжения, но сега пак ще се търси еврофинансиране за тях
Плановете за изграждане на интермодални терминали в Русе и Горна Оряховица, които на практика катастрофираха и загубиха финансиране по различни европейски инструменти, сега може да получат нов тласък. Този в Русе може да бъде финансиран със средства от Кохезионния пакет по Механизма за свързана Европа, а съоръжението в Горна Оряховица – по линия на Програма „Транспортна свързаност“. Това става ясно от отговор на транспортния министър Георги Гвоздейков на запитване от депутатите Явор Божанков и Йордан Терзийски от „Продължаваме промяната – Демократична България“.
Интермодалният терминал в Горна Оряховица
Определено идеята за възраждането на този интермодал е най-сериозна. Съоръжението бе включено за финансиране в първоначалната версия на Плана за възстановяване и устойчивост, но отпадна от него още през 2021 г. Хипотезите защо това се случи са много, но е факт, че на негово място, по настояване на бившия транспортен министър Николай Събев, във финалната версия на ПВУ влезе интермодалният терминал в Русе, откъдето родом е и самият Събев.
От отговора на Гвоздейков сега става ясно, че
в рамките на 2024 г. Национална компания „Железопътна инфраструктура“ планира да кандидатства за финансиране на подготовката за изграждане на терминала в рамките на Програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.“.
След това ще обяви обществена поръчка за обемно-устройствено проучване, финансов и икономически анализ, разработване на устройствени планове, подготовка за отчуждителни процедури и документация за възлагане на инженеринг (проектиране и строителство).
Реализацията на строителните дейности за изграждането на ИТМ в Горна Оряховица може да стартира след успешното приключване на горецитираната обществена поръчка“, посочва още Гвоздейков.
Министърът не посочва колко ще струва терминалът, нито времето за изграждането му. Най-вероятно тази информация ще е ясна, след като минат всички проучвания. Припомняме, че преди да отпадне от ПВУ проектът бе с индикативна стойност 25 млн. лв. Още тогава обаче беше ясно, че цената му всъщност ще зависи в гoлямa cтeпeн oт тepeннитe ycлoвия, cъcтoяниeтo нa жeлeзoпътнaтa и пътнaтa инфpacтpyĸтypa в paйoнa, ĸaĸтo и oт нeoбxoдимocттa oт дoпълнитeлни paбoти пo дoвeждaщaтa инфpacтpyĸтypa.
Всъщност от години жп експертите са на мнение, че по-голям смисъл от интермодален терминал има именно в Горна Оряховица, отколкото в Русе. В тази връзка в европрограмата „Транспортна свързаност“ за този програмен период са предвидени 125 млн. лв. за развитие на жп възлите Горна Оряховица, Русе и Варна.
Министърът казва, че в рамките на тази година НКЖИ планира да подаде формуляр за кандидатстване по въпросната програма за техническа помощ за развитие на жп възлите. Така ще се постигне пълна проектна готовност за последващо строителство на възлите.
Обхватът на проекта за техническата помощ включва изготвяне на предпроектни проучвания, варианти за модернизация, реконструкция, рехабилитация и електрификация, изготвяне и одобрение на технически проект, парцеларни планове, оценка на техническите проекти, извършване на археологически проучвания и екологични процедури.
В ход са дейностите по подготовка на обществена поръчка за избор на изпълнител по проекта за техническа помощ. Реализацията на строителните дейности за изграждането на жп възел Горна Оряховица може да стартира след успешното приключване на дейностите по техническа помощ“, посочва министърът.
Интермодалният терминал в Русе
Въпреки че бе включен за финансиране, интермодалният терминал в Русе отпадна от ПВУ само преди няколко месеца. През изминалата година НКЖИ обяви обществена процедура на стойност над 54.1 млн. лв. за изграждането му, като дори класира изпълнител. Получената оферта обаче бе много висока и държавната компания нямаше достатъчен финансов ресурс за реализацията на проекта. Недостатъчни бяха около 23 млн. лв.
През ноември стана ясно, че транспортният министър Гвоздейков ще се опита все пак да подсигури финансирането му чрез европейската програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
Сега обаче в отговора си до депутатите министърът посочва, че всъщност съоръжението може да се финансира по линия на обявена текуща покана за набиране на проектни предложения по Кохезионния пакет по Механизма за свързана Европа 2021 – 2027 г. Преди това обаче министерството очаква през януари тази година да бъде прекратено оперативното споразумение за проекта по ПВУ.
В тази връзка, в ход е подготовката на документи за кандидатстване за осигуряване на финансиране за изпълнението на проекта“, посочва Гвоздейков.
От отговорите му става ясно, че решението на НКЖИ за прекратяване на първоначалната поръчка за изпълнението на терминала, всъщност е било обжалвано от участниците. По случая има образувано дело във Върховния административен съд (ВАС), след като първо Комисията за защита на конкуренцията е потвърдила решението за прекратяване. По делото във ВАС все още обаче няма насрочена дата на заседание.
Приоритет на ЕС
Интермодалността е от изключително значение за Европейския съюз с оглед на зелените политики. Интермодалните съоръжения улесняват значително превоза на стоки и товари, но и са по-щадящи към околната среда. Редица европейски страни инвестират в тях и така дават тласък за развитие на железопътния транспорт.
Интермодалните терминали заемат и водещо място в новата инфраструктурна програма на България. Оперативна програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. ще финансира проект за развитие и разширение на пристанище Лом с цел превръщането му в интермодален терминал. Включен е и проект за разширение на пристанище Варна (ново кейово място), което да служи отново за извършване на мултимодални операции.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.