Интермодалният терминал в Русе може да бъде възроден
Транспортният министър Георги Гвоздейков преговаря проектът да бъде финансиран по линия на ОП „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
След като интермодалният терминал в Русе отпадна като проект от Плана за възстановяване и устойчивост, сега Министерство на транспорта ще се опита да осигури финансирането му чрез европейската програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г.
При планирането на инвестициите по европрограмата ще се търси баланс между Северна и Южна България, става ясно от проведена среща между транспортния министър Георги Гвоздейков и Агнес Монфре, ръководител на отдел „България, Унгария и Словения“ в ГД „Регионална и градска политика“ на Европейската комисия.
Освен интермодалния терминал в Русе, като потенциален проект е представена и интермодалната гара в софийския квартал „Обеля“. Тя трябва да осигури връзка на метрото с жп мрежата.
Гвоздейков подчерта, че след отпадането на интермодалния терминал от Националния план за възстановяване и устойчивост, държавата търси възможности за неговото финансиране.
Терминалът напълно кореспондира с политиката за насърчаване на инвестициите в Северна България, както и за стимулиране на комбинираните превози“, акцентира министърът, цитиран от пресцентъра на ведомството.
Припомняме, че интермодалът в Русе бе вкаран в ПВУ от бившия транспортен министър Николай Събев в последния момент. Националната компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) стартира поръчка за изграждането на обекта, но впоследствие тя бе спряна. Получените оферти бяха много високи и държавната компания нямаше достатъчен финансов ресурс за реализацията му.
Ръководителят на Управляващия орган на ПТС 2021 – 2027 г. Мартин Георгиев обясни, че интермодалната гара „Обеля“ ще се използва ежедневно от 12 000 души, които пътуват в тази част на столицата. По думите му този проект ще донесе добавена стойност за железопътния транспорт по западните направления към Драгоман, Кюстендил и Божурище.
Припомняме, че през октомври „Метрополитен“ даде старт на строежа на новата метростанция в кв. „Обеля“. Именно тя ще е част от интермодалния хъб, за който говори Георгиев, като ще има директна връзка с жп гарата и с бъдеща автогара, която също е заложена да бъде построена там.
Изминалите 2 програмни периода ясно показват, че има нужда от значително ускоряване на изпълнението на железопътните проекти, където се генерират най-големи закъснения“, заяви министър Гвоздейков.
От Европейската комисия подчертаха, че е необходим много по-засилен мониторинг на тези проекти както на национално, така и на европейско ниво, за да се избегнат рисковете от неусвояване на средства в края на периода.
Съфинансирано от Европейския съюз. Изразените възгледи и мнения обаче принадлежат изцяло на техния(ите) автор(и) и не отразяват непременно възгледите и мненията на Европейския съюз или на Европейската комисия. За тях не носи отговорност нито Европейският съюз, нито Европейската комисия.