Изграждането на Терминал 3 на Летище София започва през 2026 г. (галерия)
Инвестицията в проекта се оценява на 500 млн. лв., след което столичният аеропорт ще може да обслужва 20 млн. пътници годишно
Изграждането на новия Терминал 3 на Летище София ще започне през 2026 г., съобщи концесионерът "СОФ Кънект". Проектът ще струва 500 млн. лв., а след завършването му столичният аеропорт (заедно с Терминал 2) ще може да обслужва 20 млн. пътници годишно.
Предвидено е след построяването на новия терминал да бъде затворен окончателно най-старият – Терминал 1, който и в момента не работи.
Според плановете на концесионера, обявени на специална пресконференция във вторник, строителството трябва да завърши до 2031 г.
Третият терминал ще има директна връзка с втория и ще се простира на площ от 65 хил. кв. м. Дизайнът му е вдъхновен от пейзажа в България и бе представен от изпълнителния директор на "СОФ Кънект" Хесус Кабайеро. На събитието присъства и служебният транспортен министър Красимира Стоянова, която определи проекта като "впечатляващ".
По думите ѝ той е важен за инфраструктурното развитие на страната ни и показва, че когато държавата и частният инвеститор си подадат ръка, нещата могат да се получат. Освен това тя обвърза новия терминал с приемането на България в Шенген по въздух и море. Стоянова се надява скоро да може да се поздравим и с отпадането на контрола по сухопътните граници.
Ще получим летището, което толкова години чакаме и заслужаваме“, заяви министърът.
Защо трябва нов терминал?
От думите на Кабайеро стана ясно, че главната цел, която „Соф Кънект“ си поставя с изграждането на новото съоръжение, е летището да приема повече трансферни полети, т.е. от него да се осъществява прекачване на пътници до други международни дестинации. Именно повечето трансферни полети ще превърнат летището в регионален хъб, което пък е и основната заложена цел на концесионера.
Тиери До, председател и главен изпълнителен директор на Фонда „Меридиам“, инвеститорът в „СОФ Кънект“, коментира, че в летището ще бъдат вложени 1.2 млрд. лв. в рамките на периода на концесията, която е 35-годишна. По думите му това е сигнал, че България е подходящо място за инвестиции. Освен това Фондът отправя поглед и към други проекти не само в страната ни, но и в Румъния. Тиери До загатна, че компанията желае да увеличи инвестициите в транспорт и свързаност.
Концепцията на новия терминал
Концептуалният дизайн на новия терминал е дело на българската архитектурна компания „ИПА“ и инженерните фирми Egis и 1PAX. Припомняме, че „СОФ Кънект“ се довери на същия тандем при проекта за ремонт на Терминал 2.
Проектът е разработен с фокус върху пътническото преживяване, като е предвидено в рамките на 5 минути да може пътниците да се придвижат от търговската зона до всички гейтове. За удобството на авиокомпаниите пък ще бъдат изградени пътнически ръкави.
Новият терминал ще бъде на 3 основни нива и едно допълнително. На ниво -1 ще се извършват техническите операции. Ниво 0 ще е зоната за пристигащи и получаване на багаж, а ниво 1 – за заминаващи, като там ще бъде разположената зоната за сигурност, заведения за хранене и търговски площи с над 10 хил. кв. м. На ниво 2 ще се извършват трансферите, като там ще са коридорите за пристигащи от страни извън Шенген и ЕС.
Около 34 нови гейта, които ще са общи за Терминал 2 и 3, са заложени в проекта. Освен това са предвидени и 52 гишета за регистриране на багаж (т.нар. check-in desks), като те ще са напълно дигатилизирани. Заложени са и електронни гишета за проверка на бордни карти и паспортен контрол.
Контролните пунктове за проверка за сигурност ще обслужват до над 3200 пътници на час, благодарение на 13 линии за преминаване. Ще бъде внедрена и нова система за багаж, чийто капацитет ще е 2400 куфара на час. Ще бъдат изградени и 6 ленти за получаване на багаж в зоната за пристигащи.
С реализацията на проекта „СОФ Кънект“ се надява да привлече повече авиокомпании, да открие нови маршрути и да предлага специални летищни такси. Концесионерът залага летището да бъде въглеродно неутрално до 2036 г.