Износът през октомври се върна към двуцифрените спадове
Затварянето на големите европейски икономики вече се отразява на експортно-ориентираните български фирми
През октомври българският износ отново се е върнал към двуцифрените спадове, наблюдавани през по-голямата част от месеците след началото на пандемията. Данните на Националния статистически институт (НСИ) показват годишно потъване на общия експорт с 10.8% през октомври и със 7.6% за първите десет месеца на 2020 г. Това пропадане се случва, след като през септември статистиката показа лек оптимизъм при външната търговия на страната - спадът се ограничи до под 2%.
Ситуацията обаче изглежда логична, тъй като много от големите европейски държави, които са основен пазар за българските стоки, въведоха ограничителни мерки в опит да се овладее втората вълна на пандемията от коронавирус. В България също беше въведен частичен локдаун, но чак към края на ноември.
Общите продажби на българските фирми навън за първите десет месеца на годината достига 45.2 млрд. лв. Само през октомври са изнесени стоки за почти 5 млрд. лв., като 68% от тях са по линия на търговията със страните от Европейския съюз, а останалите – към трети страни.
Само преди дни друга статистика на НСИ показа, че производството на част от експортно ориентираните стоки, като машини и оборудване, намалява.
Hoминaлнo годишният спад нa eĸcпopтa през октомври ĸъм EC e 176 млн. лв., дoĸaтo зaгyбитe oт тpeтитe cтpaни ca 419 млн. лв. Taĸa нeтнo изнocът e нaдoлy c близо 600 млн. лв. Зa cpaвнeниe, пpeз септември общата загуба за икономиката на България от спада на експорта беше под 100 млн. лв. Още един месец по-рано обаче – през aвгycт - тя бе около 700 млн. лв.
Освен реалният спад в стоките, които изнасяме, самите продукти поевтиняват, което допълнително намалява стойността на експорта. Пример за това са петролните продукти, които страната изнася за Турция, Египет, Тунис, Сингапур и др. Именно от тези страни идват и най-големите загуби за българския износ. За сметка на това за периода януари – октомври значително растат продажбите към Китай и Иран.