Кабинетът дава отстъпка от тол таксите само на 5% от превозвачите
Бонусите за силно ограничения брой транспортни фирми ще струват на бюджета около 42 млн. лв.
Правителството публикува окончателния вариант на проекта си за отстъпки от тол таксите за някои превозвачи. Бонусите се раздават от новата власт, тъй като транспортните фирми са недоволни от планираното отдавна вдигане на пътните такси и заплашиха с протести. Така още в първите дни на своето управление министрите на транспорта и на регионалното развитие обещаха на българските превозвачи да ги обезщетят.
Така Министерството на транспорта и на регионалното развитие и благоустройството започнаха да мислят отстъпки за българските превозвачи въпреки предвидения дефицит в бюджета.
Според публикувания за обществено обсъждане проект на Постановление за изменение на тарифата за тол таксите бонусите от държавата ще се отнасят за превозвачите, които използват най-много републиканската пътна мрежа. Частичната предварителна оценка на въздействието, направена от Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), от отстъпките ще се възползват под 5% от превозвачите, които използват мрежата.
В проекта се предлага всички превозни средства над 3.5 тона да получат обратно 30% от платените такси, след като докажат, че са изминали между 4000 и 5999 км на месец. Според разчетите това са 2.8% от всички превозвачи.
Още по-голяма отстъпка – от 50% – ще получават собствениците на камиони и автобуси, които изминават над 6000 км по пътищата на България, независимо дали са с българска регистрация. Те са около 1.5% от превозвачите.
Общо министерството очаква хазната да загуби около 42 млн. лв. от въпросните отстъпки до края на годината.
Точно същата сума тол управлението посочва, че ще събере за периода като увеличение заради новите тарифи от допълнителни такси – глоби за превишаване на допустимото тегло и размери, такси за поставяне на рекламни съоръжения край пътя, за специално ползване на пътя чрез експлоатация на търговски крайпътен обект и пътни връзки към него в обхвата на пътя и обслужващите зони, както и събраните такси за преминаване през Дунав мост.
Собственикът на возилото ще получи обратно парите веднага след като докаже пред пътната агенция, че е изминал това разстояние.
В наредбата е записано, че независимо кога влезе в сила отстъпката тя ще се ползва със задна дата от 1 юли 2023 г. Това е датата, от която тол таксите поскъпнаха с около 25%, след като веднъж вече цената им бе увеличена също с толкова миналото лято.
Досега единствената отстъпка, която даваше пътната агенция за платени тол такси, се отнасяше само за електрическите возила и тези на метан. Те плащат с 50% по-малко пътна такса. В проекта изрично е написано, че не може да се ползват и двата вида отстъпки.
Очакванията са през септември проектът да бъде окончателно прието от Министерския съвет.
От Камарата на автомобилните превозвачи в България посочват, че
определено не е решение на всички належащи въпроси и кризи, свързани с българската тол система, но е стъпка в правилната посока“.