Как „Балдаран Спринг“ успешно управлява най-ценния ресурс на Родопите
Българската семейна компания е първата в България, която влага 30% рециклиран материал в продукцията си и успешно партнира с Lidl
Десет години след създаването си семейната компания „Балдаран Спринг“ реализира продажби от над 85 млн. литра вода през 2023 г., класирайки се на трето място в България като водещ производител на бутилирана изворна вода. Нещо повече – компанията успява да изпълни бизнес целите си много по-рано от планираното. Освен това е и първата в сектора в България, която използва 30% рециклиран материал в производството си.
Експанзията на компанията през последните 4 години се случва благодарение на „ефекта Лидл“. „Балдаран Спринг“ е партньор на немската верига и произвежда цели 13 продукта с марката Saguaro за „Лидл България“ от 2019 г.
Само през последните 2 години компанията инсталира най-големия соларен парк сред компаниите в бранша, закупува нова производствена линия от водещ немски производител и инвестира в т.нар. „умен склад“. Инвестициите са с общ размер от 15 млн. лв.
След няколко седмици компанията ще внедри и още една нова линия, италианско производство, която ще уплътни обемите при продукцията на големите туби вода. Изпълнителният директор на „Балдаран Спринг“ Таня Стоименова споделя, че инвестицията е в размер на 3 млн. лв., като 30% от финансирането е осигурено от европейска програма.
Компанията изнася около 2% от продукцията си за държави като Южна Корея, Мароко, Белгия и Румъния. 50% е делът от производството, които компанията осигурява за „Лидл“. За час от поточните линии в завода в Девин излизат около 20 хил. бутилки изворна вода.
Все по-ценният ресурс идва от най-високия извор в Родопите – Балдаран, който се намира на 1327 м надморска височина. Компанията има разрешение за производство на бутилирана вода с годишен дебит от 260 млн. литра.
Пътят на успеха
Стоименова разказва, че пътят към успеха не е лек. Заводът в Девин се простира на 46 дка, но когато компанията започва да произвежда, разполага с малки складови площи, бутилира с две поточни линии от 330 милилитра до 19 литра. През 2014 г., само година след старта на производство, продажбите на компанията са в размер на 7.6 млн. литра. Основните клиенти на „Балдаран Спринг“ тогава е ХоРеКа сектора.
Освен силно конкурентен, нашият сектор изисква и постоянни инвестиции и те не закъсняха“, разказва изпълнителният директор на компанията.
Тя допълва, че няма да забрави как служителите на линията за малки опаковки са нареждали водата на ръка, за да може след това да бъде палетизирана. Стоименова казва, че в периода 2014-2015 г. е имало доста физически труд“ и именно заради това първата задача тогава е автоматизацията. Поточните линии тогава са напълно автоматизирани.
През 2017 г. компанията пуска премиум линия Diamond Line за ХоРеКа сегмента. Само 2 години по-късно компанията се нарежда на 4-то място с 30 млн. литра продажби на вода. Именно през 2019 г. идва преломният момент за „Балдаран Спринг“.
Бяхме направили 5-годишен план, имахме планове за сериозни ръстове, когато удари ковид пандемията.“
В този момент на война в Украйна, нарушена верига на доставки, високи цени на електричество, поставя компанията в „нова реалност, в която трябваше да променим бързо бизнес модела, за да продължим напред“, допълва Стоименова. По онова време компанията продава основен дял от продукцията на хотели, ресторанти и кафета, които по време на пандемията затварят.
На този фон в началото на 2020 г. Стоименова получава обаждане и предложение за съвместно партньорство с „Лидл България“ за производството на собствена марка бутилирана изворна вода Seguaro.
Помня този разговор още и се вълнувам, когато го разказвам, защото това промени курса на нещата и даде нов тласък на развитие, даде кураж и стимул, че най-доброто предстои независимо от трудните времена“, разказва Стоименова.
„Ефектът Лидл“
Условието, което „Лидл“ поставя на компанията, е придобиването на световно признат сертификат за безопасност и качество на продукцията от извора до етапа на консумацията. Така бързо и експедитивно компанията прави подобрения в инфраструктурата, реорганизира процесите и се сертифицира успешно.
Първите доставки за мрежата на „Лидл“ стартират в края на 2020 г. Година по-късно компанията инвестира в нова поточна линия, която обаче идва през лятото на 2022 г. Годината е много динамична за компанията. Тогава инсталира линията, изгражда фотоволтаичен парк от 2.2 мегавата, разширява складови площи, инвестира в умен склад и стилажна система, която съхранява 3 хил. палета готова продукция.
Това е една сериозна експанзия в рамките на една календарна година и ние успяхме да постигнем всичко с невероятно дисциплина и координация“, казва Стоименова.
Тъй като заводът на компанията се намира в Девин, следващото предизвикателство, на което трябва да се отговори, е логистиката. По думите на Стоименова всеки ден от завода излизат между 20-30 камиона, като през летния период количествата се увеличават, тъй като и консумацията на вода се покачва. Именно заради това компанията наема буферен склад в района на Стамболийски, близо до Пловдив, откъдето да извозва продукцията до двата склада на „Лидл България“.
Партньорството с „Лидл“ ни помогна да пораснем изключително много за кратък период от време, реализирахме ръстове и обеми, планирани за доста по-напред във времето“, разказва Стоименова.
В завода работят 55 домакинства, а соларният парк е най-големия сред компаниите в сектора. Наскоро компанията пуска в продажба и бебешка линия продукти, подкрепена от Българската педиатрична асоциация.
Това е ефектът „Лидл“. Всяка година имаме 80% ръст на продажбите от старта на партньорството“, казва Стоименова.
Рециклиране
Освен това компанията е първата в България, която бутилира с 30% рециклирана пластмаса. Тя се събира от пилотния проект на депозитната система в магазините на „Лидл“. Ана Ларсон, изпълнителен директор „Развитие на кръговата икономика“, Reloop Europe коментира, че компанията е изпълнила поставената цел от ЕС 6 години по-рано, което затвърждава отговорността и ангажимента на „Балдаран Спринг“ към устойчивост.
По думите й всеки един европейски гражданин генерира около 190 кг. отпадъци от опаковъчни материали годишно. До 2030 г. това количество ще стигне до 260 кг. за година като половината от него ще бъдат пластмаса. За момента само 14% от пластмасата се рециклира.
Европейският съюз вече взе решението да тръгне по пътя към кръговата икономика, която се базира на вторичното използване на материалите. Днес съм много щастлива, че мога да видя пример за работеща кръгова икономика не само в Швеция, където живея, но и в България, тук в завода на „Балдаран Спринг“.
„Лидл България“ планира да разшири обхвата на пилотния проект, като цели да рециклира освен пластмасови бутилки от вода и кенчета, бирата и газираните напитки. Рециклираните бутилки не оскъпяват производството на „Балдаран Спринг“, тъй като разходите се поемат от „Лидл“.
Достъпът до суровини ще е ключов за всеки производител. Ако депозитната система функционира изцяло, ефектите ще са много по-големи“, коментира Милена Драгийска, главен изпълнителен директор на „Лидл България“.
От март миналата година, когато стартира пилотния проект, до момента са събрани над 17 млн. опаковки, което се равнява на 300 тона рециклиран материал. За 2024 г. очакванията са да бъдат събрани 500 тона.