Какво се случва с Летище София след повече от година концесия?
„Соф Кънект“ обещава да превърне столичния аеропорт в 5-звезден, но засега негативните коментари от пътниците не спират
Концесионерът на Летище София има амбициозна цел да го превърне в 5-звезден регионален аеропорт до 2028 г. Пътят за това минава през няколко набелязани цели, които бяха обявени от „Соф Кънект“ в средата на юни. Една от тях е свързана с подобряването на пътническото преживяване. До момента обаче обратната връзка от пътниците е повече от негативна. Недоволството на пътниците – и от обслужването, и от хигиената, и от състоянието на материалната база – ясно се вижда от коментарите във Facebook на страницата на летището.
Моята мечта е малко по-проста. Искам чиста тоалетна и сапун. Тези другите работи, които ги говорите, са нещо като бонус“, пише потребител под публикация за промените на летището.
Освен пътниците, и двама министри в предишното служебно правителство – Георги Тодоров и Христо Алексиев – не бяха особено впечатлени от работата на концесионера по време на инспекциите им миналата година. Тогава те дори заговориха за налагане на санкции за неизпълнение на концесионния договор заради лоша хигиена, замърсени площи и струпване на хора.
Тогава „Соф Кънект“ побърза да обяви, че започва някои подобрения, които бяха довършени по време на редовния кабинет на Кирил Петков. Така например от март за чистотата на двата терминала се грижи германската фирма Sasse Aviation Services GMBH, която отговаря и за хигиената на 5-звездното летище в Мюнхен. От юли пък световноизвестната компания Dufry осъществява търговска дейност в 8 магазина на летището.
От „Соф Кънект“ посочиха за Economic.bg, че от критиките на служебните министри миналата година досега са били променени доста неща. 70-годишната сграда на Терминал 1 е била обновена с нови заведения, напълно реконструирана търговска зона и обновяване на санитарните помещения. На Терминал 2, според концесионера, също има положителни промени – нови заведения, освежаване на търговските площи.
Прилагаме противоепидемичните мерки стриктно и можем да кажем, че като обществена зона летището е значително по-добре организирано спрямо миналата година, което се потвърждава от обратната връзка на пътниците“, посочиха още от „Соф Кънект“.
Не такава е картината обаче според пътуващите. Те продължават да се оплакват от лоша хигиена, дълго чакане и бавене при чекиране. В страницата на летището във Facebook се намира и качена снимка на мръсен рейс, който кара пътниците между терминалите. Същият автобус е описан и в коментар на пътничка отпреди 6 седмици. Заедно с колеги от международна компания те решават да ползват рейса, за да стигнат до Терминал 2. Освен българи, в групата е имало и германци, испанци, ирландци, италианци и англичани.
И представете си срама, който изпитах, когато видях автобуса, който дойде да ни вземе. Някаква трошка, сигурно от времето на Бай Тошо. За да не си изпуснат самолетите, хората се натъпкаха вътре като животни. Това е лицето на държавата ни! Срам ме е, че и аз като всички останали се надявахме и вярвахме, че все пак ще се промени!“, посочва тя.
Друг пътуващ само преди 2 седмици пише, че положението на Терминал 1 „е трагично – мизерия, вехтост, разпад. Затваряйте го, че се излагаме с този хамбар.“
А пътник, посетил летището на 5 юли, описва ситуацията в ремонтираните тоалетни така:
„Ремонтираната мъжка тоалетна зад бара при гейта за Вътрешни линии. Три кабинки: първата – врата не се заключва, втората – out of service, надлежно заградена с лента тип „От Местопрестъплението“, третата – вратата разбита, няма хартия, фотоклетката не работи. С две думи, след ремонта и потрошените пари… невероятен погром, което е просто потресаващо.“
На този фон през юли „Соф Кънект“ съобщи, че Skytrax одитира летището във връзка с постигане на амбициозната цел аеропорта да се превърне в 5-звезден. Към 5 август, докладът все още не бе готов, съобщиха за Economic.bg от пресцентъра на концесионера.
И преди него знаем силните си страни и нещата за подобрение. Очевидно е, че инфраструктурата се нуждае от промяна, но сме обнадеждени от обратната връзка за това, че персоналът ни е вежлив и готов да помогне. Има дълъг път до 5-звездното летище, но имаме стратегия, мотивиран екип, всички необходими ресурси и знаем как да стигнем до там. Още повече че мениджмънтът вече сме правили това на летища на 3 континента. София има огромен потенциал и ще го използваме.“
Инвестициите
Попитахме концесионера какви са изпълнените инвестиции от началната дата на концесията (20 април 2021 г.) до момента и на каква стойност са те. От „Соф Кънект“ единствено посочиха, че в момента в процедура по договаряне са поръчки за близо 60 млн. лв., но не коментираха размера на вложенията през първата година от концесията на аеропорта.
Припомняме, че през лятото на миналата година Европейската инвестиционна банка (ЕИБ) отпусна заем в размер на 80 млн. лв. (40 млн. евро) за модернизацията на летището.
Като най-големи проекти, които в момента се придвижват, се посочват ремонта на паркинга, системата за управление на багаж с възможност за самообслужване, ново оборудване за сигурност. От пресцентъра напомнят и за започналата реконструкция на Терминал 2 – повече чекин гишета, удвояване на зоната за сигурност, усъвършенстване на инфраструктурата за граничен контрол, нови търговски зони по световен стандарт, които ще са готови в следващите няколко месеца, изцяло нова зона с кафенета, ресторанти и барове, заедно с голяма тераса, нови ръкави за отвеждане към самолета и отделяне на потоците за пристигащи и заминаващи в светлината на приемането на България в Шенген.
Това са текущите инвестиционни проекти, като целите са две – първо, значително да подобрим удобствата за пътниците и второ, не по-малко важно, да увеличим капацитета на терминала, за да преместим там целия трафик от 70-годишната сграда на Терминал 1.“
Всъщност стартиралите промени са свързани с настояването на бившия транспортен министър Николай Събев за изтегляне на част от планираните инвестиции, заложени в концесионния договор, за по-ранен етап. Заради това „Соф Кънект“ обяви, че ще инвестира над 140 млн. лв. през първите пет години от концесията, вместо първоначално планираните 86 млн. лв. Това обаче не променя размера на общите инвестиции, които трябва да бъдат направени за целия период на концесията.
Според „Соф Кънект“ въпреки загубите от 60 млн. лв., генерирани през 2021 г. заради пандемията, поетият ангажимент към Събев ще бъде изпълнен. Концесионерът посочва за Economic.bg, че размерът на летищните такси може да бъде преразгледан, ако загубите са големи и през 2022 г.
Това е ангажимент, който имаме не само към правителството, но и към милиони пътници, авиокомпаниите и цялата екосистема около летището. Естествено, загубите не могат да продължават безкрайно, това не е устойчив начин за правене на бизнес и ще дойде момент, в който да разгледаме отново летищните такси, които са най-ниски не само в региона, но и в Европа. Балансът между атрактивните такси и икономическата ефективност не е лесен, но е възможен.“
Припомняме, че „Соф Кънект“ намали таксите за кацане на авиопревозвачите за последните три месеца на 2021 г., за да насърчи въздушния трафик. Малко след това концесионерът предложи нивата на летищните такси да останат непроменени и през 2022 г., като очаква финансовият дефицит на летището през 2022 г. да надхвърли 62 млн. лв. (31 млн. евро)
Състоянието на летището преди концесията
Състоянието на летището преди концесията също не бе блестящо, меко казано. Държавата, като собственик на аеропорта, бе забравила години наред как трябва да се управлява международно летище, през което на ден минават стотици хиляди пътници и гости на България. Тогава освен българските граждани, и чужденците се оплакваха от обслужването и състоянието на аеропорта.
Въпреки международния мениджмънт, който в момента стопанисва Летище София, някои от проблемите все още остават. Те се потвърждават и от обратната връзка от пътниците. Според „Соф Кънект“ през годините, в които държавата е търсила подходящ концесионер, са отлагани редица инвестиции. Това е довело до дефицити, които в момента концесионерът се опитва да поправи.
Например летателното поле (пистата и пътеките за рулиране) се нуждаят от ремонти, паркингът на Терминал 2 е в лошо състояние от години. Имаме някои предизвикателства, свързани с организационната структура и ефективността на процесите, както и такива свързани с ръчни аналогови дейности, които трябва да се автоматизират с помощта на информационните технологии.“
По отношение на финансовото състояние на аеропорта преди концесията, от „Соф Кънект“ посочват, че първоначалното плащане по концесионния договор на стойност 660 млн. лв. от 2021 г. е „приблизително равно на печалбата на аерогарата за 20 години.“
Припомняме, че преди плащането „Соф Кънект“ поиска да не плаща концесионни такси за период от 10 години заради пандемията и загубите от нея. Отиващото правителство на бившите управляващи от ГЕРБ го одобриха, като оправдаха решението с първоначалното плащане, за което и концесионерът сега споменава. По силата на концесионния договор „Соф Кънект“ трябва да инвестира 1.2 млрд. лв. до края на концесията.
Ще инвестираме над 1.2 млрд. лв. до края на договора ни, плюс още над 1 млрд. лв. икономически и социални ползи от разширяването на полетната ни мрежа и привличането на инвестиции на летището, което създава работни места за всички бизнеси, свързани с аерогарата, включително туризма. Ситуацията не беше много различна от тази на други, управлявани от държавни дружества летища по света. Вярваме, че концесията е най-правилното решение за Летище София и инвестициите, които правим, плюс сериозния международен авиационен опит на екипа ни са гаранция, че можем да се придвижим от текущата ситуация към 5-звездно регионално летище до 2028 г.“
Организацията по време на ремонтите
Заради мащабните ремонти Терминал 2 ще е строителна площадка в следващите две години. Това, според концесионера, е неизбежно, „ако искаме сериозно обновление.“ От „Соф Кънект“ обещават да предприемат мерки, така че да намалят неудобството за всички пътуващи. Така например докато тече ремонта на паркинга, ще бъдат обособени временни паркинги на открито. По отношение на ремонта на терминала, ще бъдат временно затваряни отделни участъци и строителството ще се изпълнява на етапи. Ще бъдат поставяни и строителни огради.
Но въздействие върху комфорта на пътниците неизбежно ще има, в името на значително по-добрите условия, които ще има след ремонтите.“
Транспортният хаос в Европа
Стачки на служители по летища блокираха стотици полети в Европа, и то точно в пиковия летен сезон. От "Соф Кънект" посочиха за медията, че екипите по наземно обслужване и сигурност, заедно с Гранична полиция и другите държавни служби, се справят въпреки натоварването. Средното време на големите хъбове в Европа в последния месец надхвърля 5 часа, на някои места 6. Това е периодът от влизането на летището, през регистрация за полет, проверка за сигурност и граничен контрол, до гейта.
В София, макар в последните 40 дни да имаме абсолютен исторически пик от над 1000 пътници в час в определени периоди на уикенда, средното време е под 25 минути. Това е така, защото не освободихме никого през пандемията и защото въвеждаме денонощен мониторинг, включително новата длъжност на терминален мениджър, който координира дейността на всички служби и реагира изпреварващо при очакван пик."