Kapsch не се притеснява от отлагане на толсистемата
Компанията обясни, че ще бъде готова с всички елементи на системата до 16 август
~ 2 мин.
Вероятното забавяне на пускането на системата за таксуване на тежкотоварните автомобили (т.нар. тол система) в България до март 2020 г. няма да повлияе на изпълнителя на проекта Kapsch. Пред Economic.bg от австрийската компания обясниха, че ще бъдат готови със системата още на 16 август, съгласно договора с Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ).
Все още не са ясни и двата най-важни параметъра на системата – обхватът и тарифите на пътните такси. През миналата седмица на първото заседание на Консултативния съвет стана ясно, че държавата предлага тол такси да се плащат за 6000 км републиканска пътна мрежа, без да обхваща третокласните пътища.
Припомняме, че при първоначалния вариант, който лансираха от ресорното министерство, обхватът на тол системата трябваше да бъде над 10 хил. км, включително и третокласни пътища. По време на заседанието държавата и превозвачите са обсъждали тол такси между 25 и 39 ст. за километър.
Според Kapsch обхватът на системата и размерът на таксите са политически теми и системата ще работи независимо от тях. „За съжаление много от лицата, вземащи решения и в АПИ, и в министерството, си тръгнаха, но реалният екип прави всичко възможно от своя страна“, коментираха за Economic.bg от фирмата. Те допълниха, че системата ще бъда технически готова на 16 август.
„Ние доставяме хардуера и софтуера, но те трябва да бъдат управлявани от държавата, а не от нас. Фокусирани сме върху изграждането на порталните рамки, софтуерът е в режим на тестване, двата центъра за данни са предадени, всички превозни средства и всички апарати за самотаксуване са доставени“, обясняват от Kapsch.
От АПИ коментираха през миналата седмица, че отлагане на тол системата за догодина няма. „В промените на Закона за пътищата се предвижда само отлагане на търговската експлоатация на електронната система за събиране на пътни такси на база изминато разстояние. Тя ще бъде въведена в техническа експлоатация на 16-и август“, коментира пред БНР председателят на УС на АПИ Георги Терзийски. Така от 16-и август ще стартират тестовете на системата, за да се добие представа за същинските разходи на превозвачите. В началото на юли от ГЕРБ предложиха отлагане на толуването от март 2020 г.
В някои медии се появиха твърдения, че анексът към договора на Kapsch с пътната агенция е подписан незаконосъобразно, тъй като не са настъпили непредвидими обстоятелства, които биха могли да оправдаят измененията на условията. Освен това се твърди, че някои от ангажиментите на дружеството по договора са отпаднали съгласно настоящото приложение - например, че 200 км кабели с оптични влакна няма да бъдат поставени на най-натоварените гранични пунктове в страната и че 125 от 320 съществуващи рамки няма да бъдат преоборудвани, докато размерът на заплащането остава същият. На въпрос на Economic.bg как от компанията ще коментират тези твърдения те отговориха, че ще бъдат готови навреме с всички елементи по договор.
„За работеща система за събиране на пътни такси най-важното е мобилното правоприлагане в комбинация с фиксирани контролни точки. Мобилното правоприлагане вече е в сила от януари насам, стъпка по стъпка се изпълняват фиксираните контролни точки. Тук ние много зависим от местните процедури за разрешения за строеж и процедури на различните общини“, коментираха от австрийската фирма.