Караджов: Трябва да влагаме всеки лев в инфраструктурни проекти
Според регионалния министър войната в Украйна е "доналяла" инфлация в системата на икономиката
Час по-скоро трябва да влагаме всички левове в инфраструктурни проекти, които никога повече няма да са толкова евтини, все по-скъпо ще става. Това заяви в ефира на БНТ вицепремиерът и министър на регионалното развитие и благоустройството Гроздан Караджов.
По думите на Караджов войната в Украйна идва в момент, когато сме започнали да излизаме от кризата с COVID. Според него тя е "доналяла" инфлация в системата на икономиката.
Конфликтът в Украйна спря редица доставки на материали и суровини, това в строителния сектор се отрази може би най-драматично. Над 40% е увеличението в цената на желязото, битумът, който използваме - 60%, изобщо всички строителни материали. Минимум 25% сме загубили", смята той.
"Единственият начин да спасим паритета на лева, е да продължим да инвестираме в инфраструктура. В срок не повече от месец, трябва да се внесе решение в НС на забавените проекти, заради ин-хаус процедури", каза Караджов.
Възелът с "Хемус" и драмата със "Струма"
"Трябва да бъде разплетен този възел с АМ "Хемус". Най-вероятно 7,8, 9-ти ЛОТ трябва да бъде обявен отделен конкурс съгласно ЗОП и да победи най-добрата оферта. ЛОТ-овете от 1 до 6, по които има конкретни чертежи, са изключително важни, обясни Караджов. Цялата магистрала може да стане до 2027 г., няма да има никакво забавяне", категоричен е той.
Според Караджов "Хемус" и въобще ин-хаус поръчките са едно минно поле.
"Заобиколени са обществените поръчки и без конкурс са възложени едни 4 млрд. работа. Сега аз и колегите ми се опитваме много внимателно да се движим по това минно поле и изследваме рисковете", допълни Караджов.
Той коментира и проблемите със строителството на АМ "Струма" в Кресненското дефиле.
"Драмата там е голяма. Ние имаме веднъж екооценка, имаме действащ ОВОС и избрани изпълнители за строителство и надзор. И сега седим, и разговаряме с едни работни групи по т.нар. "Бернска конвенция", която има препоръчителен характер. Така че, ако екологията ни разреши, всичко може да започне утре. Строителството да започне сега е и най-добрият вариант от икономическа гледна точка, тъй като офертите са на старите цени", допълни Караджов.
"Над 2,5 млрд. лв са в бюджета на министерството, извън тях са средствата по Плана за възстановяване и развитие. Най-вероятно говорим за удвоен бюджет", заключи регионалният министър.