KindLink и новата ера в благотворителността
Платформата прави прозрачна подкрепата на добри каузи и социално отговорния бизнес
Благотворителността е желанието да помагаш. Това е краткото определение на Искрен Кулев за големия жест да правиш безкористно нещо за другите. Технологиите може да са в помощ на благотворителността. Ето как…
Мисия
KindLink е платформа, създадена да улесни целия благотворителен сектор, корпоративната социална отговорност (КСО) и грижите за опазване на природата. Идеята идва като отговор на въпроса „Защо съм на тази планета“, който Искрен Кулев още като студент си задава. Тогава оставя „търсачката“ да работи. Преди 8 години, когато учи в Университета в Рединг, помага на човек при катастрофа, което оставя у него усещането, че мисията му е да помага. Започва кариерата си във финансови технологии и онлайн разплащания, после работи за шведска компания за картови разплащания. Изкарва в нея две години и нещо му напомня, че е време да се заеме със своята мисия. Среща подходящите хора и заедно поемат по трънливия предприемачески път.
Проблемът и решението
Когато започва да прави проучвания, установява, че най-големият проблем на благотворителния сектор е прозрачността. Затова и екипът от 10 ентусиасти се заема с разработването на софтуер, който да помага на онези, които помагат. Разбира се, една от функционалностите е свързана с разплащанията. Пускат го безплатно. Сега са третата по големина благотворителна платформа във Великобритания, в която присъстват над 2300 организации. Влагат много в създаването на този софтуер. Негов архитект е другият съосновател Десислав Каменов, с когото Искрен е работил в началото на своята кариера. Адриано Манчинели е третият съосновател. През 2016 г. тримата поетапно напускат корпоративната си работа и се посвещават изцяло на KindLink. Фокусират се върху развитието на двата основни продукта – за благотворителност и за КСО. Така получават най-голямото си повишение с най-голямото понижение на заплатите.
Развитие
„Подходихме романтично в началото“, казва Искрен Кулев. Когато обаче усещат, че са нагазили в дълбокото на бизнеса, преминават през няколко акселератора, последният от които e в офиса на банката NatWest. Всички те идват в правилния момент на развитие: „Акселераторите са нож с две остриета, тъй като са направени за определен тип компании, достигнали определен стадий“. Смятат за свой късмет, че никой от акселераторите не е искал дял от компанията. Не са им давали финансиране, но пък са им осигурявали ноу-хау и ресурси за развитие. В края на 2016 г. отварят български офис и продължават да доразработват софтуера.
Възможности
Корпоративната социална отговорност (КСО) ангажира все повече компании и техните служители и има силно влияние върху емоциите и емпатията. Затова правят функционалност, която позволява да се управлява всякаква социална ангажираност – от използването на рециклирани материали до доброволческа дейност. Създават удобства, чрез които компаниите по-лесно да се свързват с благотворителни организациите и да показват каузите, които подкрепят. Така фирмите с лекота управляват дейностите, свързани с КСО, има проследимост на всички активности и в края се получава доклад за въздействието, който се публикува от благотворителната организация. В тази голяма по възможностите си платформа, всеки може да избере онова, което му е нужно като функционалност.
Свързаност
Пандемията подтиква бизнесите да мислят повече за КСО и доброволческа дейност. Тъй като и в този сегмент всичко се пренасочва към дигитални решения, KindLink се оказва в точното време на точното място. Сега компаниите са много по-активни в насока благотворителност. Има дори такива, чийто бизнес модел е построен върху някоя кауза и за тях е важно да показват пред обществото своята ангажираност. Сред тях са производители на храни, финансови институции, адвокатски кантори, компании, които имат грижа към средата, мястото и хората, в чиято услуга работят. Платформата позволява да се управляват активностите на една корпорация в различни страни и да правят дарения в много на брой валути. Основният език е английски, в платформата обаче всеки може да публикува информация за избраната активност на своя си език.
Монетизация
KindLink не вземат процент от даренията, а са предпочели да работят на абонаментен принцип, като размерът на таксите зависи от големината на компанията, броя на служителите, както и от функционалностите, които изберат да използват. Платформата е мислена в перспектива, тя пести време и предлага удобства: Всеки служител може да проследи какво се случва с кампанията или с дарените средства, като получава и новини за това. Той може да споделя определени истории в своите социални канали. Големите корпорации може да менажират на едно място всичко, свързано с различни каузи и благотворителност. Досега много от компаниите са управлявали тези свои дейности по доста примитивен начин, но когато разберат за KindLink, те вече не искат да продължават по старому. Великобритания и Европа засега са най-големият им пазар.
Накъде
Следващата стъпка са индивидуалните профили и за целта изграждат мобилна апликация, която ще позволи активност на локално ниво. Благотворителността става по-привлекателна, като показваш на другите не как танцуваш и как се забавляваш, а как почистваш парка, речния или морския бряг, планината. Сега KindLink правят всичко с премерена крачка. Опитват първо да идентифицират потребностите, за да предложат адекватни решения. Голямата им инициатива в близко бъдеще може да е бизнес академия или инвестиционен фонд, за да използват натрупаното ноу-хау за задвижване на предприемаческата синергия в България.
Да, благотворителността е желанието да помагаш. И често тя е продиктувана просто от съображението „Защото така правят другите“, но в крайна сметка това тласка развитието напред. Според Искрен Кулев корпоративната социална отговорност е насочена към онези, които имат необходимост от помощ, но ефектът от тези усилия засяга и самата компания. Грижейки се за други, компанията се грижи и за себе си.
Текстът е част от бр. 106 на сп. "Икономика". Публикуването му в Economic.bg е по силата на търговско партньорство между двете медии.