Китай ще строи 1000 км водопровод, за да превърне най-голямата си пустиня в оазис
Целта е западната провинция Синдзян да стане като Калифорния
~ 2 мин.
Китайски инженери изпробват възможни техники, които биха могли да се използват за изграждане на водопровод от 1000 километра - най-дългия в света - за пренасяне на вода от Тибет до Синдцзян - автономен регион в западната част на страната. Това разказват експертите, участващи в проекта, пише "Бизнесинсайдър".
Бъдещият тунел, който ще пренася вода от най-високото плато на света през множество секции, свързани с водопади, ще "превърне Синцзян в Калифорния", казва геотехнически инженер.
Най-дългият в момента водопроводен тунел в Китай е осемгодишният воден проект "Дхауофанг" на 85 километра в провинция Ляонин, а най-дългият такъв тунел в света е 137-километровата водопроводна мрежа под Ню Йорк.
Китайското правителство вече започна изграждането на тунел в центъра на провинция Юнан през август, който ще бъде с дължина над 600 километра, съобщиха местните медии. Със своите повече от 60 секции, всяка от които е достатъчно широка, за да побере два високоскоростни влака, той ще премине през планини на няколко хиляди метра над морското равнище в район с нестабилни геоложки условия.
Изследователите твърдят, че изграждането на тунела в Юнан ще бъде "репетиция" на новите технологии, инженерни методи и оборудване, необходими за тунела Тибет-Синдзян, който ще отклони река Yarlung Tsangpo в южен Тибет до пустинята Таклимакан в Синцзян. Надолу по течението си, в Индия, реката се влива в Брахмапутра, която пък се влива в Ганг в Бангладеш.
Бъдещият тунел, който ще пренася вода от най-високото плато на света през множество секции, свързани с водопади, ще "превърне Синцзян в Калифорния", казва геотехнически инженер.
Най-дългият в момента водопроводен тунел в Китай е осемгодишният воден проект "Дхауофанг" на 85 километра в провинция Ляонин, а най-дългият такъв тунел в света е 137-километровата водопроводна мрежа под Ню Йорк.
Китайското правителство вече започна изграждането на тунел в центъра на провинция Юнан през август, който ще бъде с дължина над 600 километра, съобщиха местните медии. Със своите повече от 60 секции, всяка от които е достатъчно широка, за да побере два високоскоростни влака, той ще премине през планини на няколко хиляди метра над морското равнище в район с нестабилни геоложки условия.
Изследователите твърдят, че изграждането на тунела в Юнан ще бъде "репетиция" на новите технологии, инженерни методи и оборудване, необходими за тунела Тибет-Синдзян, който ще отклони река Yarlung Tsangpo в южен Тибет до пустинята Таклимакан в Синцзян. Надолу по течението си, в Индия, реката се влива в Брахмапутра, която пък се влива в Ганг в Бангладеш.
Тунелът в Юнан и съоръженията за поддръжка ще бъдат изграждани цели осем години, а цената се очаква да достигне 78 милиарда юана (11,7 милиарда долара). Съоръжението ще пренася повече от три милиарда тона вода годишно от северозападната част на Юнан до сухия център на провинцията, от което пряко ще се възползва от повече от 11 милиона души, според провинциалното правителство.
Очаква се новият водопровод да създаде 3,4 нови работни места, да позволи оформянето над 30 000 хектара нови земеделски площи и да допринесе за местната икономика с 330 млрд. юана.
От успеха на неговата реализация зависи и още по-амбициозното начинание с 1000-километровия водопровод от Тибет до Синдзян.
Тибетското плато спира дъждовния мусон в Индийския океан да стигне до Синцзян. А той е заобиколен от пустинята Гоби на север и пустинята Тачиликан на юг, и така над 90 процента от района са неподходящи за заселване.