Клиентите ни могат да кандидатстват за кредити изцяло онлайн
Одобряваме заявленията за максимум 1 час, заявява Мишел Фуйе, изпълнителен директор на „БНП Париба Лични Финанси“
За потребителските кредити, бизнес средата у нас, тенденциите в пазара на дребно, новите услуги и възможности на компанията, Economic.bg разговаря с Мишел Фуйе, изпълнителен директор на „БНП Париба Лични Финанси“.
- Г-н Фуйе, за какво най-често теглят кредит българите?
БНП Париба Лични Финанси, България предлага 2 типа потребителски кредити. Първият е кредит за покупка на стоки на изплащане. Вторият тип са потребителски заеми в размер до 70 хил. лв. за финансиране на големи проекти като ремонт на дома, обединяване на задължения, покупка на автомобил и др.
Традиционно най-купуваните продукти със стоков кредит са телевизорите, смартфоните лаптопите и др. Средният размер на тези кредити е 700 лв., а срокът на изплащане около 12 месеца.
Що се отнася до потребителските кредити за финансиране на големи проекти, хората най-често посочват като цел на заема ремонт на дома. За да отговорим на търсенето, преди няколко месеца взехме решение да увеличим максималния размер на отпусканото финансиране до 70 хил. лв., а срокът на изплащане до 96 месеца. Така дадохме на клиентите удобна и прозрачна възможност да финансират проектите си.
- Смятате ли, че средата за правене на бизнес в България е добра? Какво би могло да се подобри?
Говорейки за бизнес средата, мога да посоча положителни и отрицателни фактори. Сред положителните са, че БВП расте много по-бързо от прогнозираното. Наскоро няколко финансови институции повишиха прогнозите си за растежа на икономиката през 2015 г. и 2016 г., което показва сигурност.
Въпреки това, има и няколко негативни фактора, свързани с бизнес средата. Един от тях е липсата на предвидимост за чуждестранните инвеститори. Нужно е правителството да разработи последователна стратегия. България определено има нужда от повече чуждестранни инвеститори. Страната има голям бизнес потенциал и добре образовани професионалисти. Има много положителни фактори, които би трябвало да привличат чуждестранни инвеститори и нов бизнес в страната. Инвестициите в момента са недостатъчни, но се надявам, че скоро ще се увеличат. Като чуждестранен инвеститор, мога да кажа, че за бизнеса е важно да знае каква ще бъде стратегията за развитие на страната в следващите 3-5 г. Това е важно не само за компаниите, но и за България и гражданите ѝ.
- Защо се отказахте от бързите потребителски кредити за сметка на по-големите и дългосрочни?
Затворихме тази бизнес линия поради икономическите промени, към които трябваше да се адаптираме. Този продукт не е типичен за бизнес модела на компанията в световен мащаб. Това е продукт, който наследихме, когато BNP Paribas Personal Finance, България придоби лидера на пазара JetFinance International. Тогава запазихме продукта и го доразвихме, защото клиентите го познаваха, имаха му доверие и го харесваха. По-късно стана ясно, че бизнес линията не е достатъчно рентабилна за компанията. Бяха приети и промени в регулаторната рамка, които доведоха до промяна в условията на пазара, при които продуктът става трудно продаваем.
Нашият бизнес модел се основава на финансирането на колкото се може повече проекти на нашите клиенти – от относително малки, като покупката на стоки на изплащане до по-големи проекти, като мащабен ремонт на жилището, покупка на автомобил или обединяване на задълженията им. Това е в основата на политиката ни да отпускаме кредити по бърз удобен и най-вече отговорен начин.
- Какви са очакванията ви за развитието на пазара на дребно след преодоляването на дефлацията?
Предвиждаме умерено положително развитие на пазара през 2015 г. Според нашите прогнози търсенето ще продължи да расте. Този процес е обвързан с ръста на БВП. Добрата новина е, че икономиката расте по-бързо от очакваното, тъй като по-високият БВП ще доведе до нарастване на бюджетите на домакинствата, те от своя страна ще станат по-уверени и ще започнат да потребяват повече. Впоследствие, увеличеното вътрешно потребление ще доведе и до ръст на пазара на дребно, до повече данъци в хазната и до по-големи обороти. Всичко това ще подкрепи по-нататъшния ръст на икономиката и колелото ще се завърти в положителна посока. Така че според мен 2015 г. ще бъде по-добра за пазара в сравнение с 2014 г.
- Увеличава ли се интересът на българите към продукти на изплащане? Кои са най-търсените стоки?
Мога да кажа, че интересът за закупуване на стоки на изплащане е постоянно висок, това се доказва и от последното издание на нашата класация "Топ 10 на изплащане", която се основава на близо 180 хил. подадени молби.
Според данните от класацията за първата половина на 2015 г., най-търсените стоки на изплащане са телевизорите, смартфоните и лаптопите. Най-голям ръст отбелязват смарт телефоните – 60% в сравнение със същия период на 2014 г. Така те отхапват от пазарния дял на таблетите. За първото полугодие молбите за кредит на изплащане на лаптопи и таблети са намалели съответно с 23% и 35%.
Сред 10-те най-търсените стоки са домакински уреди и мебели, като например перални хладилници, дивани, обзавеждане за спалня и хол. Най-значителен ръст записват диваните. Молбите за покупка на изплащане на този тип стоки е нараснал с около 20% на годишна база.
- Как се развива бизнесът Ви с автомобили?
От стартирането на нашите специализирани авто кредити "Нова" и "3+" сме финансирали покупката на повече от 2 000 нови и употребявани коли и сме установили партньорство с повече от 100 дилъра на автомобили. Бих искал да уточня, че финансирането на покупки на автомобили е една от основните дейности на BNP Paribas Personal Finance във всички страни, където оперира групата.
- Започнахте ли вече бизнес с кредитни карти и в България? Как се развива той?
Tоку що завършихме много голяма инвестиция в областта на ИТ, която е и един от най-големите проекти за групата БНП Париба Лични Финанси през последните 10 г. Успешният старт на новата ни информационна система беше много важен за пускането на кредитни карти и сме доволни, че тя работи гладко и безпроблемно. Също така кандидатствахме за лиценз и очакваме одобрението на БНБ. Така че, мога да заявя, че компанията е готова да пусне кредитна карта и това е само въпрос на време.
Кредитната карта на БНП Париба Лични Финанси, България се издава в партньорство с MasterCard – водеща международна система за картови разплащания. С новия финансов продукт клиентите ни ще могат плащат на POSтерминал, да теглят суми от банкомат, да купуват стоки на изплащане, да превеждат пари от сметка в сметка и др.
- Как се развива услугата Ви за обединяване на задълженията към различни финансови институции?
Расте. Това е нов продукт, който позволява на клиентите да облекчат всичките си месечни задължения. Все още е твърде рано да оценя представянето на продукта, защото го стартирахме съвсем скоро. Ние сме оптимистично настроени за развитието на този сегмент на пазара, тъй като този продукт предлага много удобства за клиентите. С него те могат да оптимизират разходите си, като плащат по-малко такси към различни финансови институции, а също така могат да изберат най-удобната за тях дата на плащане, съобразена с получаването на месечната си заплата.
- С какво смятате, че превъзхождате конкурентите си в областта на кредитирането?
Фокусирани сме върху разработването на иновативни и удобни финансови решения. Например ние бяхме първата компания, която предложи на клиентите си да кандидатстват за закупуване на стоки на изплащане, изцяло онлайн. В момента работим с всички наши партньори, които имат електронни магазини, като по този начин подкрепяме и техния растеж. С цел доразвиване на това партньорство в началото на месец май 2015 г. инвестирахме в нова информационна система, която дава на клиентите достъп до нови продукти и услуги и ще подкрепи по-нататъшно разрастване на бизнеса на търговските ни партньори. Проектът е разработен в последните 2 г. от експерти от България, Франция и Румъния. Такава системата работи в още 20 страни, в които BNP Paribas Personal Finance оперира.
Говорейки за иновации, изцяло променихме комуникацията между клиентите и компанията, като им предлагаме възможност да кандидатстват за потребителски заем чрез нашия виртуален „магазин за кредити“. Те могат да кандидатстват и като ни изпратят контактите си в някоя от нашите точки за контакт в социалните мрежи или електронната поща.
В същото време сме фокусирани в предоставянето на прозрачно и отговорно потребителско кредитиране. Можем да кажем „Не” на клиент, ако отпускането на кредит ще се отрази на стандарта му на живот или би срещнал трудности при покриването на задълженията си. Ние не сме таргетирани към хора с финансови затруднения. Като част от групата на BNP Paribas предлагаме продуктите си на клиенти с профил близък до банковия.
Прозрачността при одобряване е гарантирана от автоматичната ни система. Тя ни позволява да дадем становище за отпускане на кредит на повече от 70% от молбите за покупка на стоки на изплащане за 1 минута, а останалите за не повече от 15 минути. Компанията дава одобрение за потребителските си кредити в рамките на един час, а сумата се прехвърля по сметката на клиента в рамките на 24 часа. Основното предимство на автоматичната ни система е, че се избягва субективния елемент при вземането на окончателно решение за одобрение. Това е част от отговорна политика на кредитиране на BNP Paribas Personal Finance, която компанията успешно следва от създаването си през 1953 г.
- Каква е дългосрочната стратегия за развитие на „БНП Париба Лични финанси“?
Основният ни фокус ще бъде да запазим стабилния ръст на бизнеса на компанията от последните 5 г., когато почти удвоихме обема на новоотпуснатите кредити. Очакваме, че през 2015 г. новият ни бизнес ще нарастне с около 10%, а кредитното ни портфолио ще достигне до предкризисните нива от 2008 г. Този ръст ще бъде движен от 4 основни фактора: фокус към клиента, по-широко проникване на потребителските кредити в магазините на нашите партньори, подобрение на офертата за кредит и услугите и развитието на онлайн търговията.
За нас най-важни са клиентите и тяхното изживяване, когато работят с компанията. Даваме становище по молбите за кредит в рамките на максимум 1 час, но това не е за сметка на финансовата стабилност на клиента.
Ще продължим да развиваме партньорството си с търговските партньори. Например, планираме повече промоции на кредити и така ще стимулираме потреблението. От една страна, така ще подкрепим ръста на бизнеса на търговските ни партньори, а от друга ще помогнем на хората да повишат стандарта си на живот. Ето защо допълнително ще улесним процеса на кредитиране и ще предложим специални условия на лоялните си клиенти.
Друг двигател на ръста ще бъде все по-широкото проникване на потребителските кредити за покупка на стоки на изплащане в търговската мрежа. Към момента хората могат да си купят на вноски близо 500 вида стоки и броят им непрекъснато расте.
Ще продължим да развиваме и продуктите и услугите си, което също ще подкрепи ръста на компанията. Вече увеличихме максималния размер на кредитите и срока на изплащане, стартирахме нова информационна система, а много скоро ще пуснем и собствена кредитна карта. Всичко това дава на българите иновативни и удобни решения за финансиране на техните проекти при прозрачни и изгодни условия.