Кога IT професионалистите сменят работодателя?
Ако компаниите инвестират повече в развитието на хората си, бизнесът им ще излети още по-нагоре
В работа минава около една трета от денонощието ни. Затова за всеки е важно да усеща уют в съответната корпоративна среда, тъй като тогава е и по-продуктивен. Кое влияе на хората да се чувстват намясто там, където работят – с този въпрос се обръщаме към Рамона Радуйкова, управляващ партньор в Devsense – агенция за подбор основно на IT кадри.
Модерни времена
Повечето IT специалисти имат стремежа да стават още по-добри професионалисти и за тях едно от важните неща е да имат възможността да се развиват. Позицията, каквато и да е тя, в даден момент се изчерпва, а хората трябва да имат растеж в кариерата. Другото, което се цени, е да имат уважение от страна на своя работодател. Ефективната комуникация на всички нива в компанията също е от значение и хората държат да бъдат изслушвани. Те държат добре да познават бизнеса и продуктите на фирмата, целите и визията, но и как се приема всичко от крайните клиенти. Ценят срещите с висшия мениджмънт и откритите разговори с представители на ръководството. Признание за усилията им и да са информирани за резултатите от своята работа и от целия бизнес на компанията - това е изключително важно за служителите.
Хората желаят да се чувстват като важна част от компанията и най-лесно се самоизключват онези, които имат усещане, че са в периферията“, показват наблюденията на Рамона Радуйкова.
Кое крепи лоялността
Дори когато служителите работят онлайн, връзката с компанията не бива да се губи и човешката комуникация трябва да продължава по телефона или през друг канал за комуникация. В ефективната комуникация се крие и емпатията, съчувствието, разбирането, от каквото се нуждаеха например хората с по-малки деца при затварянето заради пандемията. Освен от позитивни преживявания на работното място, хората имат нужда и от сигурност. Те се интересуват и от социалните придобивки, които може да варират от плодове в офиса до покриване разходите за обучителен курс. Какви точно да са те, питайте своите служители. Но не забравяйте, че понякога и дребните жестове не остават незабелязани. Някои организираха в офиса занимални за децата. Това помага на родителите да са по-спокойни, когато малчуганите им са в близост до тях – тогава са и по-лоялни към своя работодател.
Хибридния модел
Възможността да се работи от дистанция стана ключов момент за всеки в тази сфера, дори за хората, които може и да не възползват активно от нея. Въвеждането на хибридния модел се приема като голямо улеснение. Дори когато пандемията не налага затваряне на бизнеса, IT специалистите не приемат опцията да работят само от офиса, а държат да може от дома си и от други места. Има какви ли не възможности човек да е в приятна атмосфера, която по нов начин да го вдъхновява за работа - например офис за дигитални номади в гората, на морето или на село. Това играе роля за по-добрата социална комуникация, която пандемията ограничи.
Парите не са всичко
Пазарът на IT специалисти е динамичен. Понякога има наддаване за добри професионалисти, но обикновено хората предпочитат онзи работодател, който покаже по-специално отношение към тях. За Devsense е важно кандидатите да остават удовлетворени от избора, който сме им помогнали да направят, но се интересуваме дали и работодателят остава доволен от тях.
Кандидатите, които се интересуват само от заплащането и придобивките, често пъти не са най-сигурните кандидати“, споделя Рамона Радуйкова.
Балонът на заплатите започва да се надува, когато навлизат нови компании на пазара и те искат максимално бързо да намерят подходящите за тях хора. Утвърдените у нас компании обикновено разчитат на репутация, на това хората да се чувстват добре в организацията. Понякога съдействаме на специалисти с голям опит, работили в чужбина и по големи проекти. Друг път отсяваме хора с по-малък опит, които пък се впечатляват от възможността да работят с именити професионалисти - това за тях има добавената стойност. Заплатата не е всичко.
Нова работа, нов късмет
Смяната на работното място става по различни причини. Понякога е важно да намериш онзи „бутон“ на кандидата, който да го накара да види новите за себе си перспективи в друга компания. Преди години четох книгата „Принцип на моркова“ и обичам тази метафора за всичко, което кара човека да е по-ангажиран в работата си. Когато в дадена компания има някакви сътресения, хората са афектирани и са по-податливи на кариерна промяна.
Факторите за смяна на работата са много. Причината може да се корени дори в неразбирането, което човекът среща при решаването на свой личен проблем“, сочи опитът на Devsense.
Има хора, които са много удовлетворени от работата си, но в един момент отказът например да им бъде дадено разрешение в работно време да отидат на лекар, може да е камъчето, което да преобърне колата. И да зачеркнат доброто време, което е било зад гърба им.
В индустрията по набирането на хора се работи с препоръки. В промяната всеки е воден от различен мотив. Някои искат да работят по социални проекти и това също става двигател за ново начало. Има хора, които търсят кариерно развитие, а в дадена компания те стигат до предел, от който нататък тя няма какво повече да им предложи. И IT специалистите имат емоции и държат на максималната коректност. Онези, които ясно могат да формулират нещата, които са от най-голямо значение, за тях успяваме да идентифицираме точния работодател. Изграждането на добър и по-дълготраен контакт с кандидатите, с които сме работили, е полезно. То ни дава обратна връзка. Някои ни благодарят, че сме променили живота им.
Двете страни на монетата
Има компании, в които текучеството се засилва в определен момент. С тях търсим къде са пробойните, заради които хората си тръгват. Стига работодателят да осъзнае къде греши в подхода към хората, това е поправимо. Тясната комуникация с компаниите, но и с кандидатите дава възможност да познаваме и двете страни на „медала“. И на двете страни напомняме за тази двустранност при подбора. Взаимното харесване между кандидат и работодател е важно за съвместната им работа след това.
В момента кандидатите са силните на деня и те може да избират компанията. Но нека не забравят, че ще работят с конкретни хора в нея и това да е ключов момент, когато си търсят ново работно място“, напомня съоснователката на Devsense.
Гладът за кадри
Как да го утолим? Компаниите трябва да започнат да инвестират повече в развитието на хората. Всеки иска да наеме завършени професионалисти, но има много хора с потенциал, на които трябва да им се даде шанс да израснат. Всички търсят онези юникорн кадри, „еднорозите“, които ще помогнат на компаниите им да излетят нагоре. Има начини да се утоли гладът за хора, но той изисква инвестиции и време, както и по-решителни действия от страна на всички играчи на пазара. Новите компании, които стъпват тук, искат да наемат местни хора, което дава възможности за развитие на наличния потенциал – но в случай че продължат да инвестират в тяхната професионална подготовка.
The sky is the limit
Най-голямото предизвикателство е подборът на хората. В Devsense също трябва да развиваме още по-добри умения и да ставаме още по-добри консултанти. Затова всеки ден надграждаме експертизата си, като излизаме от зоната си на комфорт, за да намираме решения на всичко. Самите ние изкуствено не си слагаме таван, „таванът“ се поставя от хората, с които работим, те често имат строги рамки и трябва да се съобразим с тези ограничения. Но пазарът твърде динамично се развива и само след два месеца ще е още по-различен, смята Рамона Радуйкова.
Кой кой е
Devsense е компания, основана от Спасен Ценов и Рамона Радуйкова, като основният фокус на дейността е подборът на IT специалисти. И двамата са с различна експертиза. В последните няколко години Рамона се занимава с набиране на кадри и консултиране в България и чужбина. А Спасен е с много предприемачески опит и с няколко успешни стартъпа зад гърба си. Среща ги желанието да създадат нещо ново. Те с лекота развиват идеите, които се появяват, и с добър диалог бързо намират решение на всичко, което възниква. Ефективната комуникация между тях двамата дава отлични резултати. Така се насочват към намирането на технологични специалисти, изграждане на софтуерни екипи, консултиране по въпроси, свързани с човешките ресурси или стратегията за развитие на бизнеса на компании на вътрешния пазар или за такива, които тепърва ще навлизат.