„Кока-Кола ХБК България“ изпълнява предсрочно екологичните си цели
Заводите на Coca-Cola в Костинброд и Банкя имат за цел да преминат към нетни нулеви емисии до 2040 г.
Coca-Cola HBC преследва амбициозни цели – до 2040 г. да постигне нетни нулеви емисии, както и да събира и рециклира 100% от опаковките на добре познатите продукти за всички. „Кока-Кола ХБК България“ вече дори е постигнала предсрочно две от заложените цели до 2025 г. – 100% от опаковките на продуктите са рециклируеми, а въглеродните емисии вече са намалени с 30%. Това заяви Юрг Буркхалтер, изпълнителен директор на „Кока-Кола ХБК България“ по време на представянето на доклада за устойчиво развитие на компанията за 2020 – 2021 г.
Той акцентира върху факта, че Coca-Cola HBC оперира на три континента – Европа, Азия и Африка. Компанията пречупва целите за устойчиво развитие не само в производството на продуктите си, но и в заводите си, които стават по-зелени и енергийно ефективни.
Ние вярваме, че ангажимент на добрите компании е не само да предлагат отлични продукти и услуги, но и да допринасят устойчиво за общото ни по-добро бъдеще. Целите са амбициозни, но постижими. Неслучайно и тази година Coca-Cola HBC бе определена като най-устойчивата компания за напитки в Европа и е в топ 3 в света, според Индекса на Дау Джоунс“, сподели Юрг Буркхалтер.
Двата завода на Coca-Cola HBC в България
Двата зелени завода – в Костинброд и Банкя – в които са вложени 12 млн. лв., имат за цел да преминат към нетни нулеви емисии до 2040 г. До момента 48% от общата енергия в заводите е от възобновяеми и чисти източници.
Заводът в Банкя използва 100% възобновяема електроенергия“, акцентира Емил Колев, директор на производствената база на компанията.
Използваната електроенергия за производство на 1 литър напитка е намалена с 10%. Преките въглеродни емисии са намалени с 30%. Потреблението на вода е намалено с 16% в двата завода, а компанията вече е член и на Alliance for Water Stewardship (AWS). Отпадъците при производствените дейности са намалени с 21%.
Предотвратени са загуби на над 600 хил. куб. м вода и над 110 хил. MWh енергия“, отбеляза Колев.
Иновативни решения
Компанията е намерила енергийно-ефективни решения за хладилните съоръжения, в които доставчиците съхраняват продуктите. Електроенергията, която уредите консумират, е намалена с 46%.
Фирмите, ангажирани в производството на безалкохолни напитки, заедно с компаниите, които бутилират вода, работят над концепция за кръгов модел, който да се използва при опаковането на продуктите, разказа още Буркхалтер. Така Coca-Cola HBC изпълнява целите, заложени в директива на Европейската комисия, според която компаниите трябва да събират до 90% от бутилките си и да използва до 30% рециклируеми материали в новите бутилки. Тази цел трябва да бъде постигната до 2029 г.
Ние се стараем да бъдем възможно най-екологични и даваме начало на промените. Предизвикателство е да бъдем първи и да бъдем двигател на промяната“, посочи Дора Стрезова-Николова, изпълнителен директор на "Кока-Кола България".
Тя акцентира върху новите капачки, които се прикрепят към минералните води „Банкя“, с което рециклирането става по-лесно. При опаковането на кеновете вече не се използва фолио, а картонена технология KeelClip. Така кампанията спестява до 2 тона опаковъчно фолио годишно в България.
Целият автопарк на компанията, включително и тежкотоварните превозни средства, се заменя с хибриди, за да може компанията да насърчава използването на по-екологични превозни средства.
Намаляване на захарта в продуктите
Следващата цел на компанията е да намали с още 10% средното съдържание на захар в продуктите до 2025 г. Така общото намаление на захарта ще е 35%. Целта може да бъде постигната чрез промяна в рецептата, но едновременно с това ще се запази така познатият вкус на напитките на компанията. Другият начин за контрол на консумираното количество захар е увеличението на производството на по-малките бутилки, които компанията произвежда в България.
Безалкохолната индустрия у нас е намалила с 15.21% калориите в продуктите си за последните 5 години. Средно със 6.7% е по-малко захарта в 100 ml напитка в сектора. Така потребителите са консумирали 3 497 тона по-малко захар“, подчерта още Стрезова-Николова.
„Кока-Кола ХБК България“ продължава да се ангажира с отговорен маркетинг и равнопоставеност на служителите в компанията.
Тамзин Хобороу, вицепрезидент на Споделени финансови услуги – Coca-Cola Europacific Partners (един от центровете за споделени услуги на Coca-Cola Hellenic) сподели, че центърът ще има свой нов офис в България през 2023 г. Той ще бъде в София, в бизнес комплекса Garitage Park.
Хобороу обясни, че това е сравнително по-младата организация на Coca-Cola в България, въпреки че следващата година ще отбележи 10-годишнина.
Kaтa Бapapиy, директор на Центъра за споделени услуги на Coca-Cola Hellenic, акцентира върху промените, които компанията е направила вследствие на пандемията. Центърът предоставя ycлyги в cфepaтa нa финaнcитe и чoвeшĸитe pecypcи зa вcичĸи пaзapи нa гpyпaтa в Eвpoпa и извън нeя.
Тя разказа, че специален софтуер обработва фактурите на компанията. Нещо повече – той се учи постоянно сам, така че да може да отговаря на нуждите на служителите. Компанията използва автоматизация на процесите за често повторяеми дейности. Така служителите имат време да планират и да се занимават с аналитична работа.
Няма нещо, което да не може да направим виртуално – работим, обучаваме се, дори се забавляваме виртуално“, заяви още Барариу.
Малко повече числа за дейността на групата в България
Всички постижения на компанията в България бяха обобщени в числа от Жаклин Цочева, директор „Публични комуникации и връзки с обществеността“ на "Кока-Кола ХБК България".
Вярваме, че всичко, което правим, трябва да е устойчиво. Инвестираме в устойчиви проекти, но не само с грижа към околната среда, но и към икономиката и общностите“, посочи тя.
През 2020 – 2021 г. системата на Coca-Cola в България генерира 176 млн. лв. директни приходи, 94 млн. лв. непреки приходи нагоре по веригата и 370 млн. лв. надолу по веригата. 131 млн. лв. са инвестирани в закупуването на стоки и услуги от местни доставчици. 41 млн. лв. са преките данъци на компанията, а непреките – 237 млн. лв., от които 143 млн. лв. ДДС.
Сумите се представляват 1% от данъчните приходи на страната или ако трябва да облечем това с пример, това е ½ от държавния бюджет за култура за една година. Числата са равни на сумата, необходима за покриването на годишните разходи за образование на около 95 хил. ученици“, посочи Цочева.
Общият принос на компанията се равнява на 0.5% от БВП на България, като 640 млн. лв. са приходите.
Всеки един лев, похарчен за напитки Coca-Cola, води до 0.75 лв. приходи в България“, заяви още Цочева.
Пазар на труда
Групата в България осигурява работни места на 14 700 души. Около 3 хил. души работят в производствените центрове и офиси. Компанията създава за всяко работно място 4 други работни места по веригата, от които едно в местно производство и три в местни търговци.
И понеже вярваме, че знанието ще изведе света напред, ние продължаваме да подкрепяме младежта в България по програмата Youth Empowered“, акцентира Цочева.
10 хил. младежи са преминали през обучение и повишение на работоспособността.