Колко пари похарчиха партиите за изборите на 14 ноември?
Преобладаващ е делът на средствата за медийни услуги, като за отразяването си политическите формации са заделили близо 5 млн. лв.
Политическите формации са разходвали общо над 7.3 млн. лв. за парламентарните избори на 14 ноември 2021 г. Това съобщиха от Института за развитие на публичната среда на база обработените отчети на участниците в кампанията от последните избори. Данните са публикувани в платформата "Отворен парламент". Сумата е сходна със средствата в кампанията от изборите през юли миналата година - над 7.4 млн. лв.
Най-много средства за кампаниите си са похарчили „Демократична България“ - 1 млн. 239 хил. лв. и „Продължаваме промяната“ - 1 млн. 237 хил., следвани от ГЕРБ с над половин млн. лева. Към най-скъпите кампании се присъединяват също БСП с 360 хил. лв. и ДПС със 131 хил. лева.
Най-голям е делът на медийните услуги, като за отразяването си партиите и коалициите са заделилили близо 5 млн. лв. В най-голяма степен те са насочени към онлайн медиите - за агитация в сайтове са похарчени над 2.5 млн. лв. В тази категория вероятно са отчетени и сумите, насочени към социалните мрежи, коментират анализаторите.
Друго голямо перо са разходите за масови прояви и агитационни материали, за които са отишли над 700 хил. лв. За пореден път партиите продължават да разчитат на доброволен труд в кампаниите си. 47 хил. лв. са отделени за възнаграждения и осигуровки. Единствените две формации, декларирали такива, са „Продължаваме промяната“ и „БСП за България“.
Разходите за материали и гориво са били в размер на близо 600 хил. лв. Тези за консултантски услуги и социологически проучвания в размер на 64 хил. лв., посочват в сайта на платформата.
Източник: Институт за развитие на публичната среда
Ако стойността за получен глас е признак за ефективност на кампанията, то с висока такава могат да се похвалят от ДПС и „Има такъв народ“. Двете партии са отделили съответно 39 стотинки и 76 стотинки за медийно отразяване, за да получат 1 глас.
По този показател най-скъпо са излезли гласовете за Български национален съюз, „Бригада“ и „Пряка демокрация“ и други. „Цената на глас” на тези партии достига до 36 лв. Те пък са разчитали основно на медийни пакети, за да финансират своите кампании.
На изборите през ноември м.г. участваха 20 партии и 7 коалиции.