Конкуренцията на пазара на тол услуги е полезна за всички
Сроковете, начините на плащане и стойността на километър ще се определят по-късно
Иван Георгиев, \"Интелигенти трафик системи\"
~ 3 мин.
След като стана ясно, че стартът на тол системата за тежкотоварните камиони и автобуси ще се отложи с поне три месеца, въпросителните около нея продължават. Все още не са ясни конкретните начини, които ще бъдат обхванати от толуването, както и каква ще бъде цената на километър. Превозвачи и управляващи продължават преговорите, а реалното тестване на системата трябва да започне на 16 август. Първият национален доставчик на услугата „Интелигентни трафик системи“, който е ѝ оператор за продажба на е-винетките, представи на изложението Truck Expo какво ще представлява услугата за толуване и как компаниите и собствениците на тежкотоварни автомобили ще заплащат за изминато разстояние. Иван Георгиев, търговският директор на „Интелигентни трафик системи“ представи пред Economic.bg TollPass – бранда, под чието име ще се предлага услугата.
- Г-н Георгиев, два са начините за таксуване на тежкотоварните автомобили – автоматично и ръчно, като вие ще предлагате и двата варианта. Кажете ни как ще работят те.
- Г-н Георгиев, два са начините за таксуване на тежкотоварните автомобили – автоматично и ръчно, като вие ще предлагате и двата варианта. Кажете ни как ще работят те.
- Маршрутната карта може да бъде закупена от точки за продажба, които все още не са изградени. Ако зависи от нас, това ще бъде нашата партньорска мрежа, но кои точно партньори, коя услуга ще предлагат, все още не е уточнено. Не знаем все още техническата възможност на нашите партньори за това кой продукт могат да предлагат те. Единствено това е ограничението в момента.
Иначе на този портал, който предстои да изградим, регистрираните потребители ще могат да си купуват маршрутна карта онлайн. В нея се задава за кога да бъде насрочен началният час на пътуването. Изчисляването колко време ще бъде самото пътуване е на база зададените начална и крайна точка. Системата на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) прави това изчисление автоматично, след което прехвърля информацията към нашата система. След това ние я визуализираме на клиента и той избира, ако има няколко опции за пътуването до крайната дестинация. Възможно е клиентът да въвежда и междинни точки, ако желае, но това естествено се отразява и на времетраенето.
Иначе на този портал, който предстои да изградим, регистрираните потребители ще могат да си купуват маршрутна карта онлайн. В нея се задава за кога да бъде насрочен началният час на пътуването. Изчисляването колко време ще бъде самото пътуване е на база зададените начална и крайна точка. Системата на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) прави това изчисление автоматично, след което прехвърля информацията към нашата система. След това ние я визуализираме на клиента и той избира, ако има няколко опции за пътуването до крайната дестинация. Възможно е клиентът да въвежда и междинни точки, ако желае, но това естествено се отразява и на времетраенето.
- Кога се заплаща тази маршрутна карта?
- Зависи дали клиентът има договор с нас. Тогава вече може да използва някои от начините за плащане, например с кредитна карта. Може да се плати от предварително внесената сума като баланс по договора. Ако не е регистриран потребител, трябва да плати веднага, като плащането може също да стане по няколко начина – с кредитна карта, в брой.
- Бордовите устройства се получават само посредством договор с вашата компания.
- След подписване на договора с нас клиентът взима минимум едно бордово устройство. За него се плаща символичен депозит, който все още не е определен. Планираме да се плаща и такса обслужване, която няма да надвишава 3 евро на месец, какъвто е стандартът в западноевропейските страни. Дали ще се плаща всеки месец също предстои да бъде уточнено.
- При употреба на бордовото устройство как става плащането?
- Бордовото устройство не е метод за плащане. То само засича колко километра е изминало превозното средство, изпраща данните към нашата система, а ние след това към системата на Агенция „Пътна инфраструктура“. АПИ потвърждава отново информацията, че това превозно средство е било на конкретния таксуван пътен участък. Ние фактурираме на клиента, когато той има договор с нас. Сроковете за плащане са различни, спрямо договора. Ние получаваме парите и ги предоставяме на пътната агенция.
- Може ли да се манипулира някак устройството?
- Може ли да се манипулира някак устройството?
- Не. В момента, в който примерно решите да го отворите, се подава сигнал до системата.
- Кой ви партнира в изграждането на системата?
- Наш партньор е австрийската компания „Капш“. Тя е световен лидер както в производството, доставката и изграждането на тол системи и компоненти за тол системи, така и в оперирането им. Нормално е, ако искаме да предложим най-модерната технология, да изберем най-добрия.
- Предаването на данните как ще се случва?
- Това ще бъде свързано с конкретен GSM оператор. Вътре в бордовото устройство ще има карта, с която ще се предават данните
- Как ще реагирате, ако излезе и друг играч на пазара?
- Ние сме готови. Конкуренцията е полезна за всички. Тя подобрява нашето представяне и предоставя повече възможности за клиентите.
- А предвиждате ли някакви иновации с оглед на това, че вече има още една компания, която има възможност да стане доставчик на услуги при електронните винетки?
- Винетката е доста лесен продукт за ползване. Той няма кой знае какви параметри, които да бъдат променени. Там няма да има кой знае каква иновация. По-скоро във връзка с толинга предполагам, че още допълнителни играчи ще подобрят като цяло услугата и средата за ползвателите.