Кризата в Червено море може да намали капацитета на морските превози с 20%
Повечето контейнерни превозвачи пренасочват корабите си по алтернативни маршрути, което увеличава чувствително и времето за доставка, и разходите
Кризата в Червено море с продължаващите атаки срещу корабоплаването вероятно ще стане причина за ограничаване с до 20% на капацитета за превоз на контейнери между Азия и Европа. Това прогнозира датската корабна компания Maersk, пише Reuters.
Повечето контейнерни превозвачи пренасочиха корабите си от маршрута през Червено море по по-дългия маршрут около Африка, за да избегнат атаките на йеменските бунтовници хути. По-дългото плаване обаче доведе до по-високи разходи и такси.
Рисковата зона и атаките се разшириха. Това принуди нашите плавателни съдове да удължат още повече курсовете си, което доведе до увеличаване на времето и разходите за получаване на товара до местоназначението му от клиентите“, посочват от Maersk.
Разходите за гориво на Maersk по засегнатите маршрути между Азия и Европа вече са с 40% по-високи. Германската Hapag-Lloyd, според която кризата може да бъде преодоляна преди края на 2024 г., също пренасочва корабите си.
Чрез насочване на трафика далеч от Суецкия канал Maersk изчислява, че капацитетът на контейнерната индустрия между Азия и Северна Европа и Средиземноморието ще бъде намален с между 15% и 20% през второто тримесечие.
Междувременно френската CMA CGM все още изпраща някои кораби през Червено море, ескортирани от френски или други европейски военноморски фрегати.
Но по-голямата част от корабите се пренасочват заобиколно покрай Африка. Проблемът е, че трябва да отидете в пристанища, които не са крайната дестинация, и да претоварите на по-малки кораби. (Капацитетът) Танжер е пренаситен и трябва да се намерят алтернативи – като испанските Алхесирас или Валенсия“, каза главният изпълнителен директор на компанията Родолф Сааде пред Le Monde.
Последиците от пътуванията около Африка включват тесни места и струпване на кораби - които пристигат на пристанището едновременно - както и недостиг на оборудване и капацитет.
Правим каквото можем, за да увеличим надеждността, включително да плаваме по-бързо и да добавим капацитет“, казват от Maersk, допълвайки, че компанията е наела повече от 125 000 допълнителни контейнера.