Магистралата Русе – Велико Търново ще се строи след март 2024 г.
Държавата ще трябва да осигури още 800 млн. лв., за да подсигури финансирането на аутобана и на тунела под Шипка
Първите 76 километра от магистрала Русе – Велико Търново ще се строят след март месец 2024 г. Тогава ще приключи проектирането на обходния път на гр. Бяла, чиято дължина е малко над 35 км. През май месец догодина пък ще бъде готов проектът и за 40-километровия участък между Русе и Бяла. Преди това обаче ресорното ведомство ще трябва да осигури средства за строежа на обекта, тъй като осигуреното финансиране по европрограма няма да е достатъчно.
Това става ясно от отговор на регионалния министър Иван Шишков на въпрос на депутата Мартин Димитров (ПП – ДБ), публикуван на сайта на Народното събрание. Тази информация обаче противоречи с изказване на министъра от края на април, когато той съобщи, че строежът на магистралата може да започне още през септември месец тази година.
Начало на строителството
От отговора става ясно, че срокът за проектиране на трасетата е започнал на 19 декември 2022 г. Всъщност тогава кабинетът плати 175 млн. лв. аванс за целта. Проектирането на първия участък (бел. р. Русе – Бяла) е с продължителност 510 календарни дни и следва да завърши на 12 май 2024 г. Проектирането на втория участък (бел. р. Обхода на Бяла) е с продължителност 450 календарни дни, а именно до 13 март 2024 г.
След това Експертен технико-икономически съвет към Агенция „Пътна инфраструктура“ следва да го разгледа. С одобрението на разработката ще може да се премине към следващия етап, а именно същинското строителство.“
Така в най-оптимистичния вариант, въпросните 76 километра могат да бъдат завършени през 2030 г., тъй като строежът им ще продължи над 5 години и 8 месеца.
Финансирането
Изглежда, че осигуреното финансиране до момента за строителството на аутобана ще се окаже недостатъчно. Изграждането на автомагистралата е включена в програма „Транспортна свързаност“ 2021 – 2027 г. В нея влиза и строежа на тунел по Шипка. Заложеното европейско финансиране на двата проекта е на обща стойност 891 млн. лв., което заедно с националното съфинансиране е общо 1.048 млрд. лв.
Предвидените средства са недостатъчни за тяхното реализиране. Необходимо е допълнително финансиране от държавния бюджет или друг източник на средства.“
Строителството на участъците от магистралата възлиза на 1.5 млрд. лв. Междувременно стойността на проекта за тунел под Шипка е над 358 млн. лв. с ДДС. Въпреки че в средата на март стана ясно, че строежът му ще се отложи за 2027 г., то държавата трябва да осигури почти 1.9 млрд. лв. за двата инфраструктурни обекта, т.е. ще се търсят около 800 млн. лв.
Припомняме, че през 2022 г. АПИ избра за изпълнители два различни консорциума, начело със строителните фирми „Автомагистрали – Черно море“ и „Грома Холд“, които да строят първите 76 км от магистрала.
Общата индикативна стойност на поръчката бе над 987.2 млн. лв. без ДДС, но при отварянето на ценовите оферти на фирмите стана ясно, че те значително надхвърлят тази стойност. Двата избрани консорциума подадоха най-ниски ценови оферти, но инженеринга на аутобана надскочи 1.5 млрд. лв. Така километър от магистралата струва над 20 млн. лв.
Въпреки това Държавната финансова инспекция (АДФИ) не откри никакви нарушения в поръчката. Така служебният кабинет обяви магистралата за национален обект и през ноември двата договора с изпълнителите бяха официално подписани.