Малката уелска кола, която работи на водород и отделя само вода
Rasa на Riversimple се зарежда за 3 минути и може да измине 500 км
Riversimple, малък независим производител на автомобили от Уелс, прави залог, че водородните превозни средства ще играят ключова роля в бъдещето на транспорта. Бившият автомобилен инженер Хюго Спауърс се отказал да работи с бензинови двигатели преди 15 години, когато започна да се занимава с идеята за производство на превозни средства, задвижвани с водород.
Той бил решен да намери основно ново решение за справяне с проблемите, свързани с въглеродните емисии.
"Трябва да преминем отвъд опитите да направим двигателите с вътрешно горене по-малко лоши", казва той пред CNN.
Резултатът е ръчно изработена аеродинамична кола, наречена Rasa, която тежи само 580 килограма - 40 килограма повече, отколкото само батерията на модел Tesla S.
Името идва от латинския израз "tabula rasa" (в превод - чисто съзнание), свързан с разбирането, че хората се раждат без вградено умствено съдържание и знанието се трупа от опит и възприятие. Така и Спауърс и екипът му създават радикално различен тип автомобил от нулата.
Чудатата на вид двуместна кола с врати тип пеперуда се зарежда само за 3 минути, като може да измине 500 километра с максимална скорост 96 км/ч, а единствената й емисия е вода.
За сравнение, колите с електрически батерии се зареждат доста по-бавно и могат да изминат с едно зареждане 250 километра за автомобили като Nissan Leaf или 550 километра за най-новата Tesla Model S.
Rasa има двигател във всяко от четирите си колела, задвижван от водород, минаващ през горивна клетка. Когато водородът се комбинира с кислород, той произвежда електричество за задвижване на двигателите, както и вода като страничен продукт.
Автомобилът има свои собствени "супер кондензатори", за да улови кинетичната енергия от електричество и да я превърне в сила при ускоряване.
Rasa е проектирана да бъде използвана в 40-километров радиус, а Спауърс е пресметнал, че средният шофьор обикновено ще я зарежда веднъж седмично.
Riversimple обаче няма намерение да продава своя автомобил. Вместо това компанията смята да популяризира колата по модела "продажба на услуга", при който, подобно на договора за мобилен телефон, клиентът заплаща месечна такса за автомобила, поддръжката, застраховката и горивото.