Манолова призова за повече конкуренция при горивата
Според омбудсмана държавата не може да влияе на цените на горивата, затова само конкуренция на пазара би довела до поевтиняване
~ 2 мин.
Всички български граждани са наясно какви са причините в България цените на горивата да не са постоянно най-ниските в Европа при положение, че имаме най-ниския акциз и най-ниските производствени разходи. Време е държавата със законодателни мерки да създаде конкуренция на пазара на горивата у нас. Това каза в сутрешния блок на „Нова телевизия“ омбудсманът Мая Манолова по повод продължаващите протести заради скъпите горива в България.
„От различните информации и анализи стана ясно, че в 32 европейски страни има по-ниски цени на бензина, а по отношение на дизела става дума за 11 страни. Тази ситуация не е справедлива по отношение на българските граждани. Очевидно е, че държавата не определя цените на горивата“, каза тя. Именно затова според нея единственото решение е да се създаде конкурентна среда и така да се стигне до поевтиняване на горивата в България, както е при други пазарни икономики.
„Протестите са гражданско право и винаги имат конкретни поводи. Социалното напрежение никак не е малко, социалното страдание, което буквално затиска хората, става все по-нетърпимо, така че за мен тези протести имат и своето основание, и обяснение, и своите справедливи каузи“, каза тя и добави: „Хората ги боли най-много за нарушенията на техните права", добави тя. "Реален резултат от екотаксите няма. Те се събират от частни фирми, но върху начина, по който се инвестират тези пари, няма никакъв контрол, няма публичност и прозрачност“.
Манолова коментира и данъка върху старите коли. Тя обясни, че в изпратено от нея становище още при внасянето на предложението за данъка е посочила, че това е непосилна тежест за българските граждани и че хората не избират нарочно да си купят стар автомобил, а те просто нямат друга възможност.
„От това, че непрекъснато се повишават екотаксите и сега опитът да се повиши данъкът върху старите автомобили - това няма да направи хората по-богати и в състояние да си купят по-нови автомобили. Това няма да доведе до ефекта, който е заложен предварително“, обясни омбудсманът.
„От различните информации и анализи стана ясно, че в 32 европейски страни има по-ниски цени на бензина, а по отношение на дизела става дума за 11 страни. Тази ситуация не е справедлива по отношение на българските граждани. Очевидно е, че държавата не определя цените на горивата“, каза тя. Именно затова според нея единственото решение е да се създаде конкурентна среда и така да се стигне до поевтиняване на горивата в България, както е при други пазарни икономики.
„Протестите са гражданско право и винаги имат конкретни поводи. Социалното напрежение никак не е малко, социалното страдание, което буквално затиска хората, става все по-нетърпимо, така че за мен тези протести имат и своето основание, и обяснение, и своите справедливи каузи“, каза тя и добави: „Хората ги боли най-много за нарушенията на техните права", добави тя. "Реален резултат от екотаксите няма. Те се събират от частни фирми, но върху начина, по който се инвестират тези пари, няма никакъв контрол, няма публичност и прозрачност“.
Манолова коментира и данъка върху старите коли. Тя обясни, че в изпратено от нея становище още при внасянето на предложението за данъка е посочила, че това е непосилна тежест за българските граждани и че хората не избират нарочно да си купят стар автомобил, а те просто нямат друга възможност.
„От това, че непрекъснато се повишават екотаксите и сега опитът да се повиши данъкът върху старите автомобили - това няма да направи хората по-богати и в състояние да си купят по-нови автомобили. Това няма да доведе до ефекта, който е заложен предварително“, обясни омбудсманът.