Мегапроектът на Турция: Мост над Дарданелите вече свързва Европа с Азия (снимки)
Стойността на проекта е 3.1 млрд. евро, а строителството е завършено предсрочно
Турция официално откри един от най-забележителните си инфраструктурни проекти – мостът „Чанаккале 1915“, минаващ над Дарданелите, които ще свърже Европа и Азия. С дължина от над 3.7 км и кули, високи 318 м, съоръжението може да се превърне в най-дългият висящ мост в света.
Мащабното строителство стартира през март 2018 г., като по план трябваше да приключи през 2023 г., но проектът е завършен предсрочно. Стойността му е 3.1 млрд. евро, а заради пандемията и увеличението на суровините, строителството се е оскъпило с около 100 млн. евро. Мегапроектът е реализиран от консорциум от южнокорейски и турски компании.
За да финансира проекта, държавата тегли кредит за 70% от сумата от чуждестранни финансови институции със срок за изплащане от 15 години. Във финансирането участват 24 банки от 10 държави – Южна Корея, Германия, Италия, Франция, Китай и др. Кредитори са ICBC, Bank of China и Deutsche Bank.
Мостът разполага с общо шест магистрални платна, а разстоянието между градовете Лапсеки и Гелиболу, в окръг Чанаккале ще се изминава за рекордните 6 минути. Връзката между градовете до момента е била осъществявани с фериботи и пътуването е отнемало до 30 минути, и то при добри условия на времето.
Парче от по-голям транспортен пъзел
Гигантската структура ще осъществява връзка с магистралата Малкара – Чанаккале. От транспортна гледна точка, мостът е едно от парчетата в по-голям пъзел. Той е част от магистралния проект Къналъ – Текирдаг – Чанаккале – Саваштепе, който ще се свърже с магистралата Измир – Гебзе. Така ще бъде напълно затворен магистрален ринг около Мраморно море. Регионът около него е дом на почти една/трета от населението на Турция, с големи индустриални и търговски центрове.
С приключването на проекта се очаква намаляване на фериботния трафик, особено през летните месеци и официалните празници, чрез създаване на алтернативни маршрути за транспорт. В допълнение към намаляването на времето за пътуване, проектът ще осигури интегрирането на пристанищата в районите на Мраморно море и Егейско море във всички транспортни системи.
Името на моста е избрано в чест на победата на турската армия над силите на Антантата през Първата световна война в Чанаккале през 1915-1916 г.