Министерство на транспорта готви концесия на „Фериботен комплекс – Варна“
Той е част от „Пристанище Варна“, но от години управлението му е разпокъсано
Пристанищен терминал „Фериботен комплекс – Варна“ ще бъде отдаден на концесия. Това става ясно от отговор на служебния транспортен министър Георги Гвоздейков на въпрос на депутата Ивайло Костадинов („Има такъв народ“). От него се разбра, че предстои подготовка и откриване на процедура за определяне на концесионер и възлагане на концесия, но не бе уточнено какво ще включва тази подготовка и кога може да стартира подобна процедура.
Костадинов попита министъра в началото на август дали ресорното ведомство предвижда създаване на общ пристанищен оператор за управление на активите на пристанищния терминал, който да поеме единното управление на комплекса и вижда ли проблем министерството с липсата на консолидирано управление.
Има се предвид това, че жп услугите се предоставят от „БДЖ – Товарни превози“, а пристанищните – от Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“.
Министерство на транспорта възнамерява да привлече частни инвеститори в процеса на развитие и управление на транспортната инфраструктура, с цел оптимизиране на транспортните услуги“, гласи отговорът на министъра, даден на 13 август.
Гвоздейков напомня, че съгласно Междуправителствена спогодба, сключена между правителството на България, изпълнителната власт на Грузия и кабинета на министрите на Украйна за съвместна експлоатация на жп фериботна връзка между пристанищата Варна, Поти/Батуми и Иличовск, страна по нея е БДЖ в частта на жп услугите. Пристанищните услуги са дефинирани като допълнителни такива, свързани с превоза през гара Варна – фериботна. Железопътните дейности, съставляващи по-голямата част от услугите, предоставяни на Фериботния комплекс се предоставят от „БДЖ – Товарни превози“.
Припомняме, че само преди месец „БДЖ – Товарни превози“ подписа споразумение с грузинските железници и българска морска компания, „която притежава плавателен съд“, за възстановяване на фериботния трафик в Черно море. Това се случи на проведена среща в Тбилиси, Грузия. Маршрутът на линията е пристанище Варна - пристанище Батуми, както и пристанище Варна - пристанище Поти, посочиха от пресцентъра на БДЖ за Economic.bg.
Пристанищен терминал „Фериботен комплекс – Варна“ има издадено удостоверение за експлоатационна годност от 5 февруари 2021 г. Пристанищните услуги на територията на Фериботния комплекс могат да се предоставят само от регистриран пристанищен оператор, в конкретния случай Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“.
Гвоздейков допълва, че за периода от 30 април 2019 г., когато ДППИ поема оперативната дейност на терминала, са предприети множество инициативи и инвестиции с цел подобряване състоянието на пристанищната инфраструктура, повишаване качеството и подобряване на конкурентоспособността на Фериботния комплекс.
Възлагането на държавна концесия за услуги на обект Пристанищен терминал „Фериботен комплекс – Варна“ е включено в Актуализирания план за действие за държавните концесии (2021-2027 г.)“
Всъщност за концесия на Фериботния комплекс се говори още от 2015 г. При управлението на бившия транспортен министър Николай Събев темата също бе повдигната. Той бе на мнение, че до 2027 г. терминалите, оперирани от „Пристанище Варна“ ЕАД – „Варна Изток“ и „Варна Запад“, трябва да бъдат отдадени на концесии.
В края на миналата година ресорният министър Гвоздейков посети Фериботния комплекс и заяви, че ще се превърне в ключова точка за техника и товари към Украйна в процеса на възстановяването й. Тогава стана ясно, че е започнала мащабна ремонтна програма на стойност 13 млн. лева, осигурени от ДП „Пристанищна инфраструктура“. Проведени са обществени поръчки за ремонт на външния паркинг на комплекса, вътрешната пътна мрежа, както и на най-важните сгради в комплекса.
Значението му
... е огромно за региона на Варна, тъй като извършва специфична транспортна услуга – обслужване на входящи и изходящи товаропотоци с вагони с междурелсие 1520 мм и 1435 мм. Самият Гвоздейков миналата година коментира, че
Фериботният комплекс е единственото транспортно съоръжение в Европейския съюз, позволяващо превоз с вагони, каквито се използват в Украйна, без претоварване. Поради системна липса на инвестиции съоръжението е доведено до положение, в което голяма част от него е негодно за използване.“
Разполага с две корабни места, оборудвани с подемно-преходни мостове с по пет коловоза, предфериботен парк с 21 коловоза, цех за смяна на талиги, претоварен пункт с открита площадка, покрита и открита рампи, редица складови площи.