Министерството на туризма спря поръчката за реклама чрез инфлуенсъри
В сектора липсва цялостна визия за развитие, както и стратегия – казват от бранша
Министерството на туризма спря обществената поръчка за реклама на България чрез инфлуенсъри, показа проверка на Economic.bg в регистъра за обществени поръчки. Причината е, че заданието е сгрешено, а пропуските не могат да бъдат отстранени в рамките на самата процедура.
Припомняме, че през декември 2022 г. Министерството на туризма обяви обществена поръчка в размер на 720 000 лв с ДДС за реклама на България чрез организиране и провеждане на тематични турове за чуждестранни журналисти, снимачни екипи, блогъри, влогъри, инфлуенсъри и експедиенти.
За реклама на страната ни посредством инфлуенсъри се говори още от времето, когато ресорен министър беше Николина Ангелкова, но едва сега, във втория служебен кабинет на Гълъб Донев, беше предприета реална стъпка към осъществяването на тази идея. И този път обаче без успех.
Проблеми с поръчката
От документите, с които се прекратява обществената поръчка, става ясно, че в техническата специфика не са поставени изисквания относно минимални критерии/насоки, които да бъдат прилагани от изпълнителя при извършването на подбора на участниците във всеки заявен тур.
Няма критерии относно резултати, които следва да бъдат постигнати с осъществяване на съответния тур с оглед представяне и популяризиране на туристическа дестинация България, като брой публикации/отразявания в съответната медия, блог, влог или инфлуенсър канал по отношение на участниците в тематичния тур за печатни и електронни медии.
Освен това не са поставени конкретни изисквания за обем и обхват, както и начините за постигане на дългосрочната ангажираност на инфлуенсъри, които да популяризират България регулярно, в рамките на 6 – 12 месеца. В техническата спецификация няма критерий за извършване на мониторинг и анализ на постигнатите резултати от осъществяване на всеки тур.
Интересното обаче е, че грешките са открити чак март месец, когато вече има класирани участници.
На първо място е определена фирмата „Хотелтв” ООД с цена от 69 260 лв. без ДДС, която да доведе 9 инфлуенсъри и журналисти. На второ място е пиар агенцията „АПРА” ООД с цена от 91 900 лв. без ДДС, а на трето – консорциумът ДЗЗД „Алпин Туризъм 2023”, в който влизат три фирми – „Приорити консултинг“ ЕООД, пиар агенцията „ОТ-ДО Консулт“ ЕООД и туроператора „Елфи турс“ ЕООД.
Липса на цялостна визия...
...това е основният проблем на българския туризъм според Десислава Алексова, член на Българската туристическа камара и управител на Creativo.com.
Не съм запозната в детайли с обществената поръчка, но по-добре да се прекрати, отколкото да е поредната, която няма да доведе до нищо съществено“, каза тя пред Economic.bg.
Според нея рекламата е един от проблемите на българския туризъм, но липсата на стратегия и цялостна визия за развитие на сектора е огромен проблем.
Имаме една Стратегия за устойчивост на сектора, която кърпим постоянно. Нямаме ясна визия как и къде да се развива рекламата ни. Дълги години се концентрирахме само върху масовия туризъм – това не е успешната формула“, казва тя.
Заради липсата на държавен бюджет за 2023 г. министърът на туризма Илин Димитров обяви, че няма възможност за нов рекламен клип на България. Според Десислава Алексова, която се занимава с изготвянето на стратегии за развитие на определени дестинации като бранд, бюджетът е огромен проблем, защото води до невъзможност да се формират общински бюджети, а това от своя страна кара „всеки сам да се спасява“.
Успешна ли е рекламата чрез инфлуенсъри?
Да, това е един модерен и успешен модел за привличане на туристи“, казва Алексова.
Но с уточнението, че и тук трябва да се подхожда много прецизно и да се таргетира много добре. „Бюджетът ни за реклама спрямо съседните страни наистина е нищожен. Инфлуенсърите са начин, по който по-лесно да се достигне до голяма аудитория“.