Митата на Тръмп са стрували на американските компании $46 млрд.
Невада и Ню Хемпшир са сред първите щати, които дават своя вот за кандидатите за президент, а те надали са доволни от Тръмп
Митата, които президентът на САЩ Доналд Тръмп наложи на търговските си партньори от февруари 2018 г. до днес, са стрували на американските компании 46 млрд. долара, показва анализ на Департамента по търговия. Щатският износ на стоки е намалял рязко заради наложените тарифи в отговор на действията на Тръмп.
Най-голямата част от допълнителните разходи - 37.3 млрд. долара, произтекли от увеличените тарифи, са произлезли от мита върху продукти за Китай, разкрива базираната във Вашингтон консултантска фирма Trade Partnership Worldwide, която калкулира разходите за мита до ноември 2019 г.
Износът на американски стоки, на които са им наложени мита от Китай и други страни, е намалял с 23% в периода ноември 2018 - ноември 2019 г. в сравнение с 2017 г., когато тарифите все още не бяха влезли в сила. Дори след изтичане на тези тарифи, експортът не може да възстанови предишните си нива, заявява вицепрезидентът на Trade Partnership, Дан Антъни. Данните показват още, че дефицитът в търговския баланс е най-ниският в последните три години.
Консултантската компания използва сурови, некоригирани сезонно данни, които им помагат да разделят тарифните кодове по видове стоки и по щати. Невада и Ню Хемпшир са сред първите щати, които дават своя вот за кандидатите за президент. Техният износ е паднал почти двойно спрямо средното за страната, допълва Антъни. Невада изнася силиконови платки, а Ню Хемпшир - компютърни продукти и електроника. Търговската политика на Тръмп обаче не е предмет на обсъждане от демократите при номинацията му за техен кандидат.
На 15 януари вицепремиерът на Китай Лу Хи ще подпише във Вашингтон споразумението за т.нар. „първа фаза“ от сделката за търговия между САЩ и Китай, разкриха от китайското търговско министерство в четвъртък. Като част от сделката САЩ ще намалят наполовина 15-процентните тарифи, които наложиха през септември 2019 г. на китайски стоки на стойност 120 млрд. долара, но 25-процентните мита върху стоки за 250 млрд. долара ще останат в сила.
Експортът на продукти към Китай, на които е било наложено мито, са намалели с 26% за 12-те месеца до ноември 2019 г. спрямо 2017 г., докато износът на стоки, които не са облагани с тарифи, са се увеличили с 10%. Общият износ на САЩ е вървял нагоре през 2018 г., но с по-бавно темпо, докато през 2019 г. той намалява.
„Очакванията, че търговията ще започне да расте наново, не се реализираха в последните шест месеца“, допълва Антъни.