Може ли AI да реши проблема с липсата на персонал в заведенията?
Ресторантьорите оправдават лошата услуга с липсата на персонал, но един български стартъп може да реши този проблем
Липса на кадри, лошо обслужване и недоволни клиенти. Така накратко могат да бъдат описани основните проблеми в ресторантьорския бизнес в България в последните години. Винаги е имало проблем с обслужването в заведенията и със съотношението „цена-качество“, но след COVID кризата ситуацията като че ли се влоши много.
Почти ежеседмично ставаме свидетели на вербални престрелки през социалните мрежи между бизнеса и клиентите. Очевидно проблемът е много сериозен и трябва да се мисли в посока намиране на дълготрайно решение. Добрата новина е, че от бранша осъзнават и своята отговорност в тази "война" между клиенти и собственици.
Липса на персонал
От Българската асоциация на заведенията (БАЗ) коментираха за Economic.bg, че COVID кризата е унищожила постигнатото от бранша до 2019 г. Заради несигурността около бранша в пандемията много хора са избрали да работят друго. Инфлацията след това пък е оскъпила продуктите и е наложила вдигане на заплатите, което, според бранша, няма как да бъде компенсирано изцяло с вдигане на цените на техните продукти и услуги.
До 2019 г. ние бяхме успели да обучим сериозен набор от кадри, които избягаха в следствие на COVID-19, защото работата в сектора стана крайно несигурна. Това логично доведе до намаляване в качеството на обслужване. Просто липсват кадри", казват от Асоциацията.
Клиентът също е стана "по-придирчив". "Снимането на касови бележки се превърна в национален спорт, като често се показват практики, които са стандартни за целия свят. Да, има и нелоялни колеги, но сме категорични, че масовият случай не е такъв“, казват от БАЗ.
От статистиката, която в Асоциацията водят за заетите в туристическия сектор в България, става ясно, че с всяка изминала година броят на хората, избрали този сектор, намалява. През 2019 г. те са били 122 458 души. Числото намалява всяка година и така през 2022 г. заетите в сектор „Туризъм“ спадат до 89 651 човека.
От БАЗ споделят, че се опитват да се справят с проблема, като привличат хора от чужбина, но процедурите по издаване на визи са много трудни и бавни. „Правим опити да ги олекотим със съдействието на държавата, но е трудно. Проблем е и езиковата бариера“, пишат от Асоциацията.
Прави впечатление, че дори когато едно заведение на пръв поглед е пълно, оборотите му са силно надолу. Просто хората започнаха да си поръчват далеч по-пестеливо. И ако преди ядяха първо, второ и трето, сега е често срещано двама души да си разделят една порция“, казват още от БАЗ.
Решение на проблема
Един български стартъп вярва, че е намерил решение на проблема. Росен Димитров, един от основателите на appetIT, казва, че уеб базирано приложение на принципа на QR кодовете, чрез което клиентите да поръчват, резервират и плащат сметките си в ресторанта, не само ще реши проблема с липсата на персонал и лошото обслужване, но и ще помогне на бранша да внесе по-голяма прогнозируемост.
Ние сме се фокусирали върху това да следим поведението на клиентите. Какво поръчват, как го поръчват. И на база на всичко това им даваме предложения за тях в различните ресторанти, които посещават и работят с нашето приложение“, разказва Димитров пред Economic.bg.
Как работи приложението?
На всяка маса в съответното заведение ще има QR код. След като той бъде сканиран, ще се появява дигитално меню, откъдето може да направите своята поръчка. С помощта на алгоритъм, вграден в приложението, се генерират предложения специално за клиента, на база предпочитания и минали посещения. Освен това, през приложението ще може да заплатите и сметката си. А бъдещите планове на Росен и неговия екип са да надградят системата по такъв начин, че да може през нея да се правят и резервации. По този начин се намалява до минимум досега на клиентите с персонала.
От своя страна персоналът в заведенията ще вижда директно на служебните си устройства какво са поръчали хората. Тоест, приложението има възможност за директна връзка със системата на ресторанта.
Самите управители виждат всичко това по-скоро като голям плюс и спомагателно средство, отколкото като нещо, което ще измести келнерите. Всеки сервитьор в България обслужва около 10 маси, а трябва техният брой да е средно между 6 и 8“, казва Росен Димитров.
За момента приложението работи като пилотен проект в няколко заведения в София и Пловдив, а идеята е от следващата година да се насочат към морските курорти, където проблемите с липсата на кадри са още по-големи.
Как започна всичко?
Идеята за appetIT се ражда в началото на тази година, когато Росен и негов дългогодишен приятел чакат в столично заведение сметката си повече от 20 минути.
Тогава му казах: Ето ти бизнес идея и модел. Това е.“
И така Росен, заедно с двама свои приятели, Никола Костадинов и Ясен Губеров, затварят очи и скачат в идеята, както самият той се изразява.
В началото на лятото успяват да направят приложението и през август месец т.г. започват работа с първите ресторанти. През това време успяват да влязат в акселераторската програма на Inovation Capital.
Росен Димитров живее и учи дълги години в Англия и признава, че там има повече възможности, но пък конкуренцията е много голяма.
Тук конкуренцията е по-малка, но пък на пазара му трябва време, за да се обучи за такива иновативни идеи“, казва той.