МОН подготвя нов стандарт за качество на училищата
Увеличава се правото на отсъствие на учениците по семейни причини от 10 на 15 дни
Подготвя се нов стандарт за качеството на образованието, който ще даде оценка кои училища се справят добре и кои не. Това заяви в ефира на БНТ министърът на образованието проф. Галин Цоков. По думите му новата визия за качеството на образованието в българското училище е свързана не само с формираните умения и компетентности, а с тяхното благополучие и развитие на силни страни и личност.
През следващите месеци ще се разработи стандарт за качество, който на практика ще даде възможност както за самооценка на отделните образователни институции - доколко са повишили резултатите - така и външен поглед върху всяка образователна институция за това как успява да се справя. Тогава ще стане ясно кои училища се справят и кои не”, обясни Цоков.
Освен това той обяви, че учениците вече ще могат да отсъстват до 15 дни от училище по семейни причини, с бележка от родителя. В момента тези дни са 3 с молба към класния ръководител и още 7 до директора на съответното училище, т.е. общо 10.
„Обсъждаме този проблем с различни родителски асоциации през последните месеци. Понякога се налага детето да не посещава училище заради неразположение или семеен проблем. Затова правим промяна в Наредбата за приобщаващо образование - увеличаваме тези отсъствия по семейни прични на 15 за всяка учебна година“, обясни министър Цоков.
По думите му ще се облекчи и редът за тяхното използване, като молбата за всички полагаеми дни ще се подава само пред класния ръководител. С това ще се разтоварят и директорите на училищата, които досега трябваше да разрешават част от тези отсъствия.
Просветният министър обясни, че МОН полага усилия и към подобряване качеството на работа на учителите. Проф. Цоков припомни за новия колективен договор, с който заплатите на учителите се увеличиха с 8.4% от 2024 г. Началната заплата на учител е 1853 лв., старши учител получава 1911 лв., а за директорите възнаграждението е 2250 лв.
Учителската професия става все по-привлекателна. Това е увеличение, което е свързано с увеличение на бюджета за 2024 г. в порядъка на 280-290 млн. лв., което показва, че развитието на образованието е много важна политика не само на правителството, но и в Народното събрание”, смята образователният министър.
"Указанието ни е свързано с това как се развива пазарът на труда и съотношението в различните професии. Няма да има съкращаване на паралелки, а ще работим с тях как да се подобри качеството на образование на техните ученици", коментира Цоков по повод притесненията на директори на училища с паралелки в област изкуства.
Междувременно стана ясно, че днес стартират 276 конкурса за училищни директори в цяла България.
Ще се търсят директори визионери и лидери, а не само администратори“, подчерта просветният министър.
По думите му писменият тест за кандидатите за директори е променен така, че да измерва на само знанията им за нормативните документи, но и техните компетентности – възможностите за развитие на екипи и справяне с кризисни ситуации. В устния изпит са включени казуси, които са свързани с характеристика на съответното училище. Предвижда се процедурите по избор на директори да бъдат аудио и видео записвани.
Припомняме, че от МОН обявиха, че работна група ще започне работа по изготвянето на визия и насоки за дигитализация на образованието и използването на нови технологии в учебния процес. 40 експерти, включително представители на неправителствения сектор, родителски организации, технологичния бизнес, синдикати и университетски преподавалите, формират работната група, която още на първото си заседание заявява амбицията си и се зае с темата за използването на изкуствен интелект както в училищното, така и във висшето образование и в науката и научните изследвания.