МОН предлага закон за забрана на политическата дейност в училищата
Педагогическите специалисти трябва да са политически неутрални и не могат да налагат политически убеждения, посочват от министерството
В системата на предучилищното и училищното образование се забранява осъществяването на политическа и партийна дейност. При изпълнение на своите функции педагогическите специалисти трябва да са политически неутрални и не могат да налагат идеологически и политически убеждения. Изискването за политически неутралитет и забраната за политическа дейност важат също за началниците и служителите в регионалните управления на образованието (РУО).
Това е записано в проект за изменение и допълнение в Закона за предучилищното и училищното образование, публикуван от Министерството на образованието и науката (МОН) за обществено обсъждане днес. С тези промени системата на средното образование се деполитизира със закон.
Предложението на МОН е провокирано от множество случаи, при които служители от РУО в страната извършват политическа дейност и участват активно в партийни мероприятия по време на предизборни кампании за различните видове избори, включително и в качеството им на кандидати от името на партии и коалиции.
В системата на предучилищното и училищното образование, която следва да е неполитическа и надпартийна, са създадени видими зависимости от политическо и партийно естество. Подобни дейности могат да изместят професионалното и експертно начало при назначенията и управлението на образователната система и да доведат до недопустимо политическо влияние върху учителите и учениците, се посочва в мотивите към проекта.
С промените ще се възпрепятства възможността за използване ресурсите и влиянието, които предоставя системата на предучилищното и училищното образование за провеждане на политическа и партийна дейност, предизборна агитация и др., за сметка на фокусиране върху функционирането на системата в интерес на обществото, се казва още в съобщението на МОН. Очакваните резултати са свързани с премахване на политическата и партийна дейност в системата на предучилищното и училищното образование, недопускане на политическото и партийното влияние и зависимости при нейното функциониране, назначения, управление и контрол. Целта на измененията е високата експертиза и професионализъм да се издигнат в основни принципи на системата.