Московски: Спасяваме БДЖ от облигационерите
Погасяване на заемите ще подпомогне закупуването на нови влакове
Одобрената от Европейската комисия държавна
помощ за БДЖ е доказателство за доверието в политиката, която реализираме. Така транспортният министър Ивайло
Московски коментира решението на Европейската комисия (ЕК) да одобри мерките на
държавата в помощ на българските железници.
По думите му на екипа на БДЖ и на Министерство на транспорта е отнело две години, за да получат разрешение от Комисията. „Това е едно доказателство, че всички експерти от ЕК, всички фактори, от които зависи оздравяването на българските железници на европейско ниво, повярваха на мерките, които прилагаме, на политиката, която реализираме, на всички непопулярни действия, които бяха необходими, за да се стабилизира финансово дружеството в нивото, в което е в момента“, обясни министър Московски в профила си във Фейсбук.
„Именно заради това те се съгласиха на тази нотификация. Това, разбира се, беше и задължителното условие, при което дори и от някъде да бяхме осигурили финансов ресурс без тази нотификация нямаше да имаме право да го предоставим на железниците, за да могат да погасят по-голямата час от задълженията си“, допълни Московски.
Следващите стъпки за спасяването на БДЖ са разговори с финансовия министър Владислав Горанов за осигуряване на средствата, както и запознаване на министър-председателя със ситуацията, обяви Московски. „Но както сме заявявали за нас решението е през авансовото плащане за концесията на летище София“, припомни той и заяви, че ще отправи молба към Горанов да отпусне допълнителни средства, освен тези от държавната помощ, за железниците, която след това да бъде възстановена на държавата, когато концесията на летище София стане факт. „В процеса нотификация са заложени абсолютно всички параметри, които извън погасяването на дълговете дават възможността БДЖ да бъде оздравено“, допълни Ивайло Московски.
По думите му цялата концепция по бъдещето на БДЖ е в аргументите, които сме дали към ЕК, така че екипът, който управлява БДЖ трябва да продължи в същата посока. „Тази сума не покрива изцяло задължението. Покрива например голямата тема с така наречените облигационери, където БДЖ плаща най-висока наказателна лихва. Ако този дълг бъде покрит вече с разрешената държавна помощ на БДЖ ще останат оперативен тип заеми, които не би трябвало да е проблем компанията да погасява, а и ще имат реалната възможност на база бъдещи приходи от капиталов трансфер за 5 или 7 години да започнат и процедура за закупуване на нови влакове. Надявам се в рамките на края на лятото или есента такава процедура също да бъде факт“, каза още транспортният министър.