МРРБ ще предложи увеличение на обхвата на тол системата
В момента едва 3115 км от общо 20 000 км пътища в България попадат в обхвата на тол системата
Ще предложим промяна в обхвата на тол системата, като се включат още пътни отсечки, тъй като в момента има области, в които няма пътни участъци, които попадат в обхвата на системата. Това обяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Петя Аврамова, по време на изслушване в ресорната комисия в парламента.
„Договореният с превозвачите тримесечен период за анализ на приходите от тол такси няма как да бъде актуален заради кризата. Направен е анализ на обхвата на системата и ще бъде предложена промяна в него, като се включат още пътни отсечки, тъй като в момента има области, в които няма пътни участъци в обхвата на тола“, каза тя.
Припомняме, че след множество преговори между бранша, Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ) и правителството, страните се разбраха в обхвата на тол системата да влязат само първокласните пътища и магистралите. Така на практика се обхваща едва 3115 км от общо 20 000 км пътища в България. Обхватът на тол системата реално се намали наполовина спрямо първоначалния план, представен от Агенция „Пътна инфраструктура“ през ноември 2019 г.
В решение на Министерския съвет от 19 февруари бяха оповестени и вече приетите размери на тол таксите. Те са между 3 и 20 ст. на километър, в зависимост от емисионния клас на превозното средство, товароносимостта му, броя на осите, местата за сядане и класа на пътя. И тук има лека промяна в посока поевтиняване за камионите и автобусите с най-висок екостандарт и запазване на тарифите за най-замърсяващите.
И така от АПИ дадоха три месеца време на бранша, в който да се анализират приходите от тол системата и в случай, че те са доста по-малко от очакваните, да се говори за промяна на обхвата. Официалният старт на системата беше на 1 март. Според последните разчети на АПИ очакваните месечни приходи от тол системата са около 40-60 млн. лв., а за 2020 г. приходите от нея трябва да са в размер на 450 млн. лв.
Припомняме, че първоначално правителството се хвалеше, че ще се събират по 1.2 млрд. лв. годишно, но след това, когато много експерти разкритикуваха обхвата и непосилния размер на заложените такси, сумата беше занижена двойно – до 746.3 млн. лв.
Отбелязан е значителен спад в транспорта
Петя Аврамова отбеляза, че по данни от представители на транспортния бранш от 13 март до 26 май превозите са редуцирани със 70%. От 1 март, когато тол таксите за превозни средства над 3.5 тона влязоха в сила, до 26 май, включително, са купени маршрутни карти на стойност 16 461 830 лв. От тях 75% са продадени през каналите на АПИ – 500 терминали за самотаксуване, разположени по протежението на републиканската пътна мрежа и в основните бензиностанции, сайта bgtoll.bg, мобилното приложение и касите в областните пътни управления в цялата страна и на основните гранични контролно-пропускателни пунктове. Обработените за същия период тол декларации за автоматично таксуване от електронната система (с бордови устройства и GPS тракери) са 40 млн. на стойност над 9 млн. лв. Така приходите от тол такси са общо близо 26 млн. лв.
От 13 март до 26 май, включително, броят на продадените винетки за леки автомобили е 593 999 на стойност 36 381 353 лв. Приходите от тях през месец април 2020 г. в сравнение със същия период на 2019 г. са намалели наполовина. През април 2020 г. са продадени 181 580 винетки за 11 519 479 лв., а през 2019 г. - 459 831 винетки за 22 412 817 лв.
Винетки
На въпрос за удължаване на срока на валидност на винетките проф. Олег Асенов – член на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“, който също беше изслушан в регионалната комисия към парламента, отбеляза, че те се плащат за време, а не за изминато разстояние и в европейската практика няма въведен компенсаторен механизъм. Той допълни, че по време на извънредното положение е имало промяна в модела на продажба на винетки – потребителите са предпочитали тези с по-кратък срок, като след отмяната му се е увеличила продажбата на дългосрочните винетки.