Музикантът на бунта Роджър Уотърс – от идол до персона нон грата
Противоречивите позиции на легендарния вокалист на Pink Floyd за войната в Украйна му навлякоха остри критики. Той пък написа писмо до Путин
Определено музиката на Pink Floyd се свързва с бунта, навява не само емоции, но и размисли, подбужда към действия срещу статуквото и задава неудобни въпроси. Голям принос за това има музикантът Роджър Уотърс, който на концерта си в София на 30 август 2013 година пее „Mother should I trust the government?“, а на стената отстрани се прожектира отговорът – „No fuckin‘ way“.
Именно Роджър Уотърс подкрепи протестиращите тогава в искането им правителството на Пламен Орешарски най-после да предаде властта. Малко преди той да разбие стената на страховете, на нея бе изписано „Оставка“ с големи червени букви и това буквално взриви родната публика, която в един глас започна да скандира лозунга. По време на концерта Роджър Уотърс покани на сцената и 15 български деца, с които пя „Another Brick In The Wall“.
Такъв човек е той – музикант на бунта, посланик на протеста в различни точки на света, бас китарист и вокал на легендарните Pink Floyd. Крайните му и противоречиви възгледи за политиката многократно са го вкарвали в новинарските заглавия, а през последните месеци присъствието на името му в тях отново зачести, този път в негативен контекст.
Преди броени дни стана ясно, че музикантът е бил принуден да отмени два свои концерта в Полша заради позициите си спрямо войната в Украйна, които му навлякоха повече от отрицателни реакции. От началото на руската инвазия досега Уотърс демонстрира положително отношение спрямо Кремъл. И докато хвърля вината за конфликта предимно върху САЩ и Киев, критиките му срещу Москва почти отсъстват.
Pink Floyd за Украйна. Без Уотърс
Основана през 1965 година от английски рокаджии, легендарната банда развива стил, отличаващ се с удължени композиции, звукови експерименти, философски текстове и усложнени концертни представления. И затова се превръщат в една от водещите групи на прогресив рока.
Главен автор на текстовете и тематиката е Роджър Уотърс. Той разработва концепциите на албумите „The Dark Side of the Moon“, „Wish You Were Here“, „Animals“, „The Wall“ и „The Final Cut“, а композиция „Money“ от постигналия солиден успех албум „The Dark Side of the Moon“ стига първо място в класациите на САЩ и остава в челните 100 за повече от десетилетие, като чупи много рекорди по пътя и прави албума един от най-продаваните на всички времена.
Тази пролет, отвратени от руската инвазия срещу Украйна, музикантите от Pink Floyd записаха първата си нова песен от 28 години насам. Те включиха вокала на украински музикант, който напусна турнето на групата си в САЩ и се завърна в родината си, за да се сражава. Изпълнението на Андрей Хливнюк от групата BoomBox представя популярна украинска песен от началото на ХХ век. Pink Floyd са и сред музикантите, които помагат в събиране на средства за Украйна.
В песента не участва Роджър Уотърс, отдавна не само в лоши отношения с останалите, но и с драстично разминаване на политическите им възгледи. Уотърс е известен с левите си, близки до радикалните, убеждения и тези, които защитава на концертите си с активни политически и обществени позиции.
Седмица преди Русия да нахлуе в Украйна, той заяви в интервю за Russia Today, че приказките за руска инвазия са „глупости… всеки с базов коефициент на интелигентност знае, че е глупост“. Впоследствие осъди нахлуването, наричайки го „акт на гангстер“, но и същевременно осъди „пропагандата за демонизиране на Русия“.
Само преди няколко дни беше оповестено, че Уотърс е отменил планираните си концерти в Полша на фона на възмущението в страната, предизвикано от позицията му относно войната, която Русия води в Украйна. Служител на Tauron Arena в Краков, където музикантът трябваше да изнесе два концерта догодина, е заявил, че те няма да се състоят. Уотърс, който в момента е на турне в САЩ, отрече във Facebook твърденията, че той или неговият мениджър са отменили събитията и обвини градския съветник Лукаш Вантух, че прилага „драконовски мерки“ към работата му. Музикантът определи случилото се като „тъжна загуба за мен, защото очаквах с нетърпение да споделя посланието си за любов с хората в Полша“.
Очаква се общинските съветници в Краков да гласуват предложението Роджър Уотърс да бъде обявен за персона нон грата в града, изразявайки възмущение от позицията му за войната в Украйна. „Да се позволи на Роджър Уотърс, открит поддръжник на Путин, да свири в Краков, би било срамно за нашия град. Нека пее в Москва“, коментира в социалните мрежи Вантух.
Обрат
В политическите си убеждения относно Русия и САЩ Роджър Уотърс беше последователен до... този момент. Изненадващ обрат настъпи в позицията му относно войната в Украйна и макар да твърдеше, че за всичко е виновен Байдън, рокаджията написа писмо на Путин, което мнозина определиха като „гневно“.
„Драги президент Путин, откакто Руската федерация нападна Украйна на 24 февруари тази година, аз се опитвам да използвам слабото си влияние, за да призова за спиране на огъня и за дипломатическо решение, което удовлетворява нуждите относно сигурността както на Украйна, така и на Руската федерация.
В това начинание аз написах две отворени писма на Олена Зеленска. Все по-често съм молен да пиша и на вас“, започва той отвореното си писмо, публикувано във Facebook и разпространено от медии.
„Първо, искате ли войната да свърши? Ако отговорите и кажете „да, моля“, това ще направи нещата много по-лесни. А ако излезете и кажете – „Руската федерация няма по-нататъшни териториални претенции, извън сигурността на рускоговорящото население в Крим, Донецк и Луганск“, също ще е от полза. Казвам това, защото познавам хора, които смятат, че Вие искате да прегазите цяла Европа, започвайки с Полша и другите балтийски страни. Ако е така – майната Ви (f**k you, е точният израз от писмото - б.р.), най-добре да спрем да играем тази отчайващо опасна ядрена игра, толкова удобна за ястребите от двете страни на Атлантическия океан, и просто да го направим. Да, взривете се един друг и направете света на парченца. Проблемът е, че имам деца и внуци, каквито имат и повечето ми братя и сестри по целия свят, и никой от тях не би искал такъв край. Така че, моля, г-н Путин, угодете ми и ми дайте тази гаранция“, призовава Роджър Уотърс.
По-нататък той настоява Путин да инициира мирни преговори, в които да спазари неутралитет за суверенна Украйна срещу споразумение да не нахлува „никъде никога повече“. „Да, да, знам, че САЩ и НАТО нападат суверенни държави без колебание и само за няколко барела нефт, но това не означава, че вие също трябва да го правите. Инвазията в Украйна искрено ме изненада, това бе отвратителна война, провокирана или не", пише рокзвездата.
Наивното отношение на ветерана от Pink Floyd по отношение на Путин завършва с призив за отговор от страна на руския президент.
Писмо до първата дама Олена Зеленска
По-рано Уотърс написа отворено писмо до украинската първа дама Олена Зеленска, в което обвини „крайните националисти“ в Украйна, че са извели страната на пътя на една разрушителна война. 79-годишният британски музикант разкритикува Запада и най-вече Вашингтон за това, че снабдява страната с оръжия, а НАТО провокира Русия, струпвайки войски по границите й.
През годините Уотърс използва и видеоклипове с политически изявления по време на изпълненията си. В един от тях се появява снимка на Джо Байдън заедно с тази на Доналд Тръмп под мото за военнопрестъпници, а Байдън допълнително е определен с фразата „едва сега започва“. В разговор с Уотърс журналистът от CNN Майкъл Смеркониш го пита защо смята, че снимката на Байдън е подходяща. „Ами, като начало, той подклажда огъня в Украйна“, отговоря Уотърс.
Това е сериозно престъпление. Защо САЩ да не подтикнат президента Зеленски към преговори, за да премахнат необходимостта от тази чудовищна война?“
Журналистът възразява на Уотърс, като каза, че той „смесва нещата“ и обвинява грешната страна. Според Уотърс обаче войната е започнала през 2008 г., когато НАТО е нарушила обещанието си, дадено на съветския президент Михаил Горбачов през 90-те години на ХХ век, и е започнала да се разширява на изток, стигайки до границата на Русия.
В началото на март музикантът направи антивоенно изявление, в което заяви, че е отвратен от военната инвазия на руския президент Владимир Путин в Украйна и нарече решението на Путин „постъпка на бандит“. В същото изявление Уотърс осъжда действията на Запада и САЩ.
„Според мен това е престъпна грешка, трябва да има незабавно прекратяване на огъня. Съжалявам, че западните правителства подклаждат огъня, който ще унищожи красивата страна, като засипват Украйна с оръжия. Бъдете сигурни, че ако всички наши лидери не започнат дипломатически преговори, след края на сраженията от Украйна няма да остане почти нищо“, заяви тогава Уотърс.
Политически позиции
Музикантът отстоява публично политическите си позиции не от днес или от вчера. През 2019 г. порица концерт в стил Live Aid в Колумбия, набиращ средства за хуманитарна помощ за бедстващите във Венецуела, с твърдението, че това е акция на САЩ, целяща да компрометира социалистическото правителство на Николас Мадуро. По-рано, през 2018-а, на свой концерт в Бразилия в навечерието на президентските избори в страната, той се обяви против десния кандидат Жаир Болсонаро, който впоследствие спечели вота за поста.
Спасяване на деца от Сирия
През 2019 година Уотърс използва частния си самолет, за да спаси две деца, които през последните 4 години са живеели в контролирани от „Ислямска държава“ райони на Сирия. В раздираната от война, бомби, експлозии и разруха държава, 11-годишният Махмуд и 7-годишният Айуб Ферейра живеят в така наречения халифат на „Ислямска държава“. Двете братчета от Тринидад и Тобаго са отведени там от баща им – боец в терористичната групировка. Двете момчета обаче се оказват изоставени на улицата. Те са настанени в лагер за семейства на убити или осъдени бойци на терористичната групировка. От преживения ужас са забравили дори името на майка си и пазят жив спомена за нея само чрез снимка.
Правозащитна оргазнизация се заема със случая, но той се оказва доста сложен. Адвокат, който работи по казуса и приятел на Роджър Уотърс, търси помощ от него. И той откликва веднага. Откриват майката Фелиша Пъркинс-Ферейра, която разпознава децата си. След много перипетии тримата са откарани в Ербил, столицата на Иракски Кюрдистан. Когато пристигат в града след полунощ, там ги посреща Уотърс. Развълнуван, той ги прегръща и настанява в апартамент на последния етаж на 5 звездния хотел „Ротана“. На следващата сутрин се качват на частния му самолет, за да пристигнат в Лондон и психолози да започнат да им помогат да се справят с кошмарите от преживяното в Сирия.
Албумите и посланията през годините
Борбата за човешки права на музиканта датира от десетилетия. През 70-те години излиза албумът на Pink Floyd „Animals“, който съдържа доста дълги песни, обединени около тема, взета отчасти от „Фермата“ на Джордж Оруел, където герои са свине, кучета и овце като алегория за съвременното общество.
Епичната рок опера „The Wall“, създадена главно от Роджър Уотърс, носи възторжени отзиви за групата и още един хит – песента „Another Brick in the Wall“ с популярните си фрази „We don't need no education, we don‘t need no thought control“. Албумът „The Wall“ остава в списъка на най-продаваните албуми цели 14 години.
През 1983 г. е издаден „The Final Cut“. Тонът на албума е дори по-мрачен от този в „The Wall". Той изследва отново много от темите на „The Wall“, засяга актуални тогава събития и отразява гневното отношение на Роджър Уотърс към участието на Великобритания във войната за Фолкландските острови, най-вече с композицията „The Fletcher Memorial Home“, както и опасността и страха от ядрена война в композицията „Two Suns in the Sunset“. Макар и издаден като албум на Pink Floyd , проектът изцяло е доминиран от Роджър Уотърс и става прототип за звука и формата на по-късните му солови проекти.