На парче и тихомълком: ПП-ДБ предлагат промени в Закона за туризма
Коалицията предлага Министерството на туризма да рекламира в социалните мрежи, без да се провеждат обществени поръчки
Пари за туристическа реклама на България, излъчвана през социални платформи като Facebook, Instagram и YouTube, да се отпускат без обществени поръчки. Това предлагат от „Продължаваме промяната – Демократична България“, които са внесли проект на промени в Закона за туризма.
За да се проследи ефективността на предложените промени, от коалицията предлагат и ежемесечно министърът на туризма да прави отчет за изразходваните средства за реклама през тези платформите, както и мониторинг на ефективността.
Прилагането на процедурите по Закона за обществените поръчки силно ограничава възможността за ефективна национална туристическа реклама чрез големи онлайн платформи, като Facebook, YouTube, Twitter и др., като на практика въвежда задължение за използване на посредник, тъй като големите онлайн платформи нямат навика да участват в процедури по ЗОП“, пишат вносителите.
И допълват, че посредниците от своя страна често обвързват комисионната си с размера на рекламния бюджет, което намалява ефективността на националната туристическа реклама за наличния бюджет.
Всъщност само по себе си предложението е много практично и вероятно би довело до нужните резултати, тъй като колкото по-бърз и гъвкав е механизмът, който има Министерството на туризма (бел. ред. – той е органът, който е възложителя и отговорника за рекламата на България), толкова по-лесно биха се постигнали резултатите. Но проблемът е, че според бранша се правят промени „на парче“ и без никой да се допита до тях.
Считаме, че всякакви промени в Закона за туризма първо трябва да бъдат съгласувани с нас. Всичко трябва да е в контекст. Имаме нужда от напълно нова стратегия за развитие на туризма. Не за първи път се предприемат доста неумели стъпки по отношение на туристическия бизнес“, каза пред Economic.bg Полина Карастоянова, председател на Националния борд по туризъм.
Според нея предложението може и да е добро, но липсва контекст и цялостна промяна на стратегията.
Това, че най-голямата туристическа организация в България разбира за това предложение от разговора ми с Вас, показва дефицит или неразбиране в диалога между бранша и народните представители“, казва Карастоянова.
Стара идея
Всъщност, още в края на 2022 г. Министерството на туризма предложи промени в Закона за обществените поръчки. От ведомството тогава поискаха използването на платени услуги на платформи за споделяне на видеоклипове, включително в социалните медии, да бъдат изключени от обхвата на ЗОП. От актуалните текстове на Закона за обществените поръчки обаче става ясно, че към днешна дата такива изменения не са влезли в сила.
И в тогавашното предложение, и в това от сега, има публикувани оценки на въздействието, които отчасти се припокриват. И основната идея е, че по този начин улесняване на работата на възложителите, които трябва да извършват информационната кампания – тоест на Министерството на туризма. Както и постигане на по-голяма ефективност.