На този етап преговарящите пишат писма до Дядо Коледа
Правителство ще има, но не заради преговорите, а по други причини, казва бившият вицепремиер
Ивайло Калфин, вицепремиер в две правителства:
Ивайло Калфин е изпълнителен директор на Европейската фондация за подобряване на условията на живот и труд. Член е на Асоциацията на българите, завършили във Великобритания и е част от Управителния съвет на Института за икономика и международни отношения.
В периода 2009 – 2014 г. е евродепутат от БСП. Преди това (2005 – 2009) е вицепремиер и министър на външните работи в правителството на Сергей Станишев, а след това – (2014 – 2016 г.) е вицепремиер и социален министър във втория кабинет на Бойко Борисов.
Г-н Калфин, преговорите за правителство текат, виждаме различни концепции за управление, ще има ли, според Вас, изобщо кабинет?
– Да, кабинет ще има. Не заради преговорите, а по други причини. В момента преговорите приличат на писма до Дядо Коледа, които преговарящите пишат. Всеки слага на масата всичко, за което си мечтае, и го пише в това писмо. А какво ще му донесе като подарък Дядо Коледа, после ще видим.
Може ли да се каже, че това е първият етап на преговорите, а същинската част тепърва предстои, като за улеснение на този процес спорните точки се отлагат във времето?
– Честно казано това упражнение не го разбирам, но вероятно има някаква цел. И тя е всеки да излезе и да каже публично какво мисли за управлението. Няма обструкции, цари мир и любов. От тези разговори определено не става ясно какво би правило следващото правителство. Сигурно ще има втори етап на преговорите, защото тази коалиция, преди да се създаде, трябва да публикува коалиционното си споразумение, от което да стане ясно какви ангажименти ще се поемат и за какво ще им гласува доверие парламентът.
В Германия сега привършва това упражнение. Според мен говоренето в момента компенсира факта, че в периода на предизборната кампания така и не се разбра кой какво предлага. Сега публично се изсипаха по един чувал пожелания, стана ясно какви са идеите на партиите и всичко ще добие смисъл, когато се оформи документ за управление.
Имаше различни идеи по отношение на пенсиите, които включват пълен анализ на пенсионната система и повишаването им по определени правила. Доколко могат да растат те, при положение че икономическите ни възможности са ограничени?
– Има възможност пенсиите да растат и това трябва да се случи, но трябва да става, като се спазват определени принципи. Последните две години пенсионната система беше смачкана на практика с вдигане само на минималните пенсии, което доведе дотам, че 50% от пенсионерите взимат една и съща пенсия. Добавките от 40, 50 и 120 лв. са объркващи, защото са временни мерки и не решават дългосрочно проблемите. Трябва да се върнем към смислена пенсионна система, която да следва определена логика и да се знае кое и защо се случва, както и да има някаква предвидимост при увеличението. Това, което аз заложих през 2016 г., сега ще се възстановява – да не става увеличението автоматично, а да се увеличи коефициентът за стаж.
Реалистично ли е детските ясли и градини да не събират такси?
– Много съм се борил това да стане и го смятам за напълно реалистично. Държавата ако погледнете чисто финансово на въпроса, има полза от такова решение. Не мога да разбера аргументите на някои от преговарящите, че понеже няма пари за всички деца, да не се прави изобщо. Това може и трябва да стане. Смятам, че и общините трябва да си влязат във функциите, а не Столична община да се изненадва непрекъснато, че има деца. Не е задължително да се строят много нови детски градини, а да се променят правилата така, че да има място за всички деца.
Идеята хора, които са работоспособни, да не получават социални помощи какво означава – че няма да взимат енергийни помощи, обезщетения за безработица или нещо друго?
– В този мармалад от нахвърляни мисли по темата виждам, че не се прави разлика между социална политика и телкове, защото телковете не са социална политика. Те имат друга функция и там има нужда от сериозни промени. Смисълът на ТЕЛК е, че когато човек е в трудоспособна възраст, може да се направи оценка каква работа би могъл да върши и да му се помогне да се намери работа, а не да му се подхвърлят някакви пари, които са крайно недостатъчни. Такава е европейската практика. Социалната политика са детските добавки. От това предложение следва ли, че ако човек работи, не трябва да взима детски надбавки, ако му е ниска заплатата? Та това е немислимо.
По отношение на икономиката, разумни ли са предложенията?
– И те засега са пожелателни – да спрем корупцията, да увеличим иновациите… Държавата работи по различни правила от частния сектор. Ако сложиш един бизнесмен да управлява министерство, той няма как да го ръководи като фирмата си и най-вероятно ще се изненада, че в държавната администрация е различно.
На мен ми е много интересно какво ще прави министърът на иновациите. Очевидно е, че България се бави страшно много с обясненията си към хората, които работят в производства с високи емисии, става въпрос за мините, какво ще следва след 20 години за тях от зелената сделка. С недомлъвки им се казва, че трябва да се готвят за това време, когато ще се затворят мините. Това е знак към по-младите да си събират багажа и да си търсят другаде работа.
На тези преговори чухме, че ще има вицепремиер по екологичния преход. Той как ще реши този въпрос? Защото трябва да се каже на хората от този регион какво ще случи с тях и как те могат да си намерят работа в него, а не да го напускат и обезлюдяват.
В БСП текат тежки процеси срещу Корнелия Нинова заради загубата им на изборите. Възможно ли е тази партия да бламира в някакъв момент преговорите?
– Не вярвам те да поднесат изненада, защото имат 26 депутати и това е единственият им шанс да участват в управлението. Освен това Корнелия Нинова в момента държи цялата власт. Може и да има всякакви приказки срещу нея, но тя си управлява. Не е ясно обаче колко ще е стабилна подкрепата им за кабинета за в бъдеще. Виждам тенденция БСП да се насочва към най-тежките министерства – социалното и здравеопазването. Имам притеснението, че в някакъв момент самата партия може да реши, че не може да изпълнява задачите в тези тежки и напрегнати области. Ако нямат добра подкрепа на парламента и правителството, те няма как да се справят.
Ще има ли думата Румен Радев при формирането на кабинет?
– Очевидно е, че има много добри връзки между президента и основните сили, които готвят правителство. Интересно е във втория мандат на президента как ще се развие политиката му. Основното в първия мандат беше конфронтацията му с ГЕРБ. Ако това е било искрена политика, каквато се надявам да е, то не би трябвало да има никаква политика на търпимост към прояви на лошо управление и корупция. Според мен бъдещият премиер трябва да е достатъчно авторитетна личност. Последната година не беше добра за България, ако я сравним с останалите страни. Ние имаме някакъв икономически ръст, но сме далеч от другите държави, защото имаме структурни проблеми. Служебното правителство няма вина за това, защото за да се правят реформи, трябва да има силна подкрепа от политическите сили в парламента.
Получихте ли покана да участвате в управлението?
– Не и не виждам мястото си в него.