Най-опасният град за жени пуска за тях безплатен обществен транспорт
Целта е те да пътуват безопасно
Официалната индийска столица Ню Делхи пуска безплатен градски транспорт за жени, за да ги защити. Още през юни кмета на столицата обяви, че Ню Делхи ще се превърне в първият град, обособил безплатен градски транспорт за жени. Идеята се поражда след сериите от инциденти с жени и „приза“ на града от 2018 година- “ „най-лош град за жени“. Това предизвиква управниците да осигурят на работещите жени повече сигурност, когато пътуват към работното си място.
Най-сигурният транспорт в града остава метрото, което дава сигурност на жените заради постоянната охрана на входовете и изходите. Ню Делхи разполага и с широка автобусна мрежа, а метрото с дължина 231 мили е два пъти по-голямо от това на Вашингтон. Тези условия ще осигурят на жените безопасност и ще ги спрат да се предвижват пеша или по улиците със слабо осветление нощем.
Според кмета на града Арвинд Кейривал, основната мисия на неговото управление е да защити жените и да ги мотивира да работят. Страната е водеща и в негативната класация за участието на жените в работната сила. Кейривал смята, че тази важна стъпка в управлението му може да възстанови негативната репутация на страната, споделя той за изданието The Washington Post. Според него цената на транспорта може да е решаващ фактор за избора на жените дали да работят, тъй като понякога се налага да пътуват на дълги разстояния от дома.
Решението за безплатния транспорт ще е от полза за учениците и студентите от женски пол. След фаталното изнасилване на студентка в автобус от градския транспорт през 2012 година, предвижването на студентите също не е безопасно. Така транспорта ще се превърне в обществено благо и защитник на населението.
Критиката към решението не е избегната, като най-широко разпространената теория е, че това е трик на местното управление, за да си подсигури властта за следващия мандат. Други критици посочват, че тази мярка е дискриминационна и ощетява мъжката чат от населението на Делхи. Служителите на метрото от своя страна са изпратили писмо до индийския премиер с молба да отмени наложените промени, защото според тях това ще доведе столичното метро на Индия в несъстоятелност. Метрото в Ню Делхи е със сериозен икономически спад след покачването на цената при пътуване от 2017 година.
Въпреки това основна мисия за транспорта в Ню Делхи ще е да следва примера на някои от най-добре развитите столици в Европа. Добър пример за развитието на обществения транспорт е столицата на Естония – Талин, която през 2013 година направи обществения транспорт безплатен за всички жители на града. А кабинетът предвижда плана за безплатен транспорт да се развие в цялата страна. За последните години столицата е отчела значителен ръст в употребата на обществения транспорт, най-вече от жителите с ниски доходи.