„Неописуема грешка“: Испания похарчи 258 млн. евро за твърде големи влакове
Сега те ще бъдат произведени с нови размери, които пасват на испанската жп мрежа, за да се гарантира безпроблемното им преминаване през тунелите
Испания е похарчила 258 милиона евро за влакове, които са твърде големи, за да преминат през тунелите на нейната железопътна мрежа. Откакто грешката беше разкрита от местния вестник El Comercio в края на миналия месец, двама транспортни шефове бяха уволнени, пише Euronews Travel.
31-те влака са поръчани от Renfe през 2020 г. Те трябва да заменят застаряващия парк в слабо свързаните северни автономни региони Астурия и Кантабрия. Първоначално планирана за завършване през 2024 г., така необходимата актуализация сега вероятно ще бъде отложена поне до 2026 г. Също така стана ясно, че производителят - базираната в Баската автономна област CAF - е отбелязала грешката още през март 2021 г.
Това е неописуема грешка“, заяви управителят на провинция Кантабрия Мигел Анхел Ревиля.
Кой е виновен за грешката?
Различни страни са изиграли роля в провала, включително националния железопътен оператор на Испания Renfe, мениджърът на железопътната инфраструктура Adif, транспортният производител CAF и Държавната агенция за железопътна безопасност (AESF). След предоставяне на договора за производство на CAF, Renfe казва, че е предоставил измервания въз основа на инфраструктурните специфики, предоставени от Adif. CAF по-късно предупреди, че съответните характеристики може да не са верни.
Построена през 19 век, железопътната мрежа на региона пресича планински пейзаж. Има различни по размер тунели, които не се придържат към стандартизираните съвременни размери.
Заради случая досега са уволнени двама висши длъжностни лица – мениджър на Renfe и ръководител на отдела за инспекция и релсови технологии на Adif.
Испанският министър на транспорта Ракел Санчес казва, че тя наскоро е била уведомена за проблема. Санчес е започнала вътрешен одит за това кой е знаел за проблема и защо той не е бил повдигнат по-рано. Генералният секретар по инфраструктурата на Испания Ксавие Флорес призна, че е бил уведомен за проблема преди месеци.
Какво ще стане с извънгабаритните влакове?
Тъй като влаковете все още са във фаза на проектиране, те не са произведени. Въпреки че това минимизира цената на грешката, отнемащият време процес ще трябва да се повтори, забавяйки изграждането на влаковете.
Сега те ще бъдат произведени с нови размери, които пасват на испанската жп мрежа, за да се гарантира безпроблемното им преминаване през различните тунели. Adif също така ще актуализира своите инфраструктурни данни, за да гарантира, че това няма да се случи отново.
Не е за първи път...
Франция направи подобна грешка през 2014 г. Тогава френският влаков оператор SNCF поръча 2000 регионални влака, които бяха твърде широки за платформите на мрежата. Отново грешката е причинена заради грешни данни на мениджъра, който отговаря за инфраструктурата. Във френския случай обаче влаковете вече бяха направени и платформите трябваше да бъдат реконструирани с големи разходи.