КЗК разследва Office 1 за печелене на държавни поръчки с нереално ниски цени
Според Министерството на финансите компанията е печелила търгове с оферти за цени на бюра и столове от 1 – 2 лева
Комисията за защита на конкуренцията (КЗК) ще проучва Кооперация „Панда“, оперираща бранда Office 1, за евентуални извършени нарушения, свързани с нелоялна конкуренция. Производството е образувано на 20 юли по сигнал на Министерство на финансите и ще се проверяват 20 договора за доставка на офис оборудване на обща стойност малко над 2.2 млн. лв. без ДДС за различни министерства и агенции.
През 2018 г. Кооперация „Панда“ придоби правата върху марката Office 1 Superstore за целия свят, а през 2020 г. се ребрандира и днес се нарича Office 1.
Компанията ще се проверява заради участието ѝ в обществени поръчки за доставка и монтаж на офис мебели за нуждите на изпълнителната власт и техните администрации. Тя е избрана за изпълнител по рамково споразумение. Впоследствие обаче дирекция „Централизирано възлагане и обществени поръчки“ в Министерство на финансите установява, че по някои споразумения компанията е предложила артикули на „нереално ниски цени в сравнение с пазарните“.
Дадени са примерни с бюро за 2.50 лв., контейнер за бюро за 2 лв., посетителски стол – 0.76 лв., ъгъл за бюро – 1.25 лв., гардероб – 2.50 лв. и др. Посочва се, че в резултат на тази ценова политика дружеството бива определено за изпълнител в значителна част от провежданите поръчки, поради което от различни възложители по ПМС № 385/2015 г. (министерства, агенции и др.) са му възложени общо 20 договора за доставка на офис оборудване на обща стойност 2 226 531 лв. без ДДС.
Според МФ оферираните цени са под себестойността на разходите за производство и реализация на артикулите, с единствената цел да бъдат спечелени процесните обществени поръчки. Налице са основателни съмнения, че действията на изпълнителя са в нарушение на чл. 29 от Закона за защита на конкуренцията (ЗЗК), като представляват нелоялна конкуренция по смисъла на чл. 36, ал. 1 и ал. 4 от ЗЗК, с цел привличане на клиенти.
В потвърждение на изложеното се посочва, че е налице и неточно изпълнение или частично неизпълнение на сключените договори, вкл. писмен отказ от страна на изпълнителя да достави артикулите, оферирани на нереално ниски цени, или доставянето им със значително закъснение след отправено писмено предупреждение.
Във връзка с направените констатации дирекцията изисква информация от 14 възложители относно изпълнението на общо 17 договора, сключени с компанията. Установено е частично неизпълнение на сключените договори, включително писмен отказ от страна на изпълнителя да достави артикулите, оферирани на нереално ниски цени, или закъснение при извършване на доставките.
В повечето случаи се касае именно за тези артикули, които са оферирани на нереално ниски цени. Неизпълнението се отнася за договори, сключени с възложители като Министерство на здравеопазването, Министерство на образованието, Министерство на вътрешните работи, Администрацията на Министерския съвет, Агенция „Пътна инфраструктура“, Държавна агенция за метрологичен и технически надзор, Агенция за социално подпомагане.
Решението за образуването на производството не подлежи на обжалване.