Нова комисия ще определя цените на ВиК услугите
Регионалното министерство предлага нов Закон за водоснабдяването и канализацията и много промени
Нов, изцяло самостоятелен орган да регулира ВиК услугите в страната, но и да определя цените. Това предвижда проект на Закон за водоснабдяването и канализацията, който е публикуван за обществено обсъждане от регионалното ведомство. С него се прави опит и да продължи консолидацията в сектора, като е предвидено всяка една административна област да се обслужва от един ВиК оператор.
Проектът е изготвен още през септември тази година от работна група, сформирана със заповед на регионалния министър, но едва сега вижда бял свят.
Срокът за предложения по проекта на нормативния акт е 14 дни. Като мотив за ускореното обществено обсъждане МРРБ изтъква спешността за бързи реформи, заложени в Плана за възстановяване и устойчивост. Също така проектозаконът отразява проведени обсъждания през 2020 г. по темата.
Припомняме, че бившият регионален министър Гроздан Караджов също планираше нов закон за ВиК сектора. Той трябваше да бъде представен като концепция през март тази година, но това в крайна сметка не се случи.
Темата за ВиК сектора и зациклилата консолидация на дружествата бе засегната и от регионалния министър Иван Шишков преди дни в парламента. Тогава той коментира, че заради липсващата консолидация дружествата не могат да ползват европрограми за ремонт на остарялата ВиК мрежа.
Нов регулаторен орган
Регулирането на цените на ВиК услугите да се осъществява от Комисия, като законопроектът определя структурата и правомощията ѝ. Освен че ще одобрява цените на водата, Комисията ще упражнява и контрол за прилагането на вече одобрените цени от ВиК операторите, но и ще налага санкции в случаи на неизпълнение. Цените на комуналните услуги не могат да бъдат по-високи от одобрените от Комисията, в противен случай е предвидена санкция от 50 000 до 200 000 лв.
Методите за регулиране на цените, правилата за тяхното образуване, редът за внасяне на предложенията за цените и за одобряването им ще се определят с наредба, приета от Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие.
Цените могат да бъдат преразглеждани служебно от Комисията или по искане на операторите в няколко случаи – когато възникне непредвидено събитие, което промяна приходите и разходите на операторите, но и при увеличение или намаление на ценообразуващите елементи (цени на горива, електроенергия, минимална работна заплата, водни количества и др).
Заложено е седалището на Комисията да е в София и да бъде независима от изпълнителната власт, като е предвидено единствено да се отчита пред Народното събрание. Дейността ѝ ще се финансира от държавния бюджет.
Комисията ще се състои от 5 члена (и председател), като всички те ще се избират и освобождават от Народното събрание. Мандатът им е 5 години, с право на не повече от два мандата. За членове на комисията се избират лица с добра репутация, които имат висше инженерно, икономическо или юридическо образование с минимална образователно-квалификационна степен магистър и не по-малко от 10 години професионален опит в областта на водоснабдяването и канализацията или други комунални услуги.
Председателят на Комисията ще получава възнаграждение в размер 90% от осем средни месечни заплати на наети в отрасъла, съгласно данни на НСИ, а членовете – 80% от осем средни заплати.
Решенията на Комисията се приемат с мнозинство от минимум 3 гласа. Въздържане от гласуване не се допуска. Заседанията са открити, когато се разглеждат заявления за одобряване на цени на ВиК услуги. Решенията обаче за определяне на цените се вземат на закрито заседание.
При изработване на проект на административен акт за одобряване на цени на ВиК услугите Комисията провежда процедура за обществено обсъждане със заинтересованите лица, като определя срок за представяне на становища по проекта – не по-кратък от 14 дни. Заинтересовани лица са държавни органи, браншови организации, ВиК оператори, потребители, свързани с проекта, и организации на потребители.
Постъпилите предложения и изразените становища по обсъжданите въпроси и протоколите от заседанията се публикуват на страницата на комисията в интернет.
Консолидация на сектора
Законопроектът предвижда обособените територии за целите на ВиК отрасъла да съвпаднат с административните области. Така във всяка една област ще има по една ВиК асоциация, под чиято шапка ще влизат ВиК оператороте.
В случаите, в които такава консолидация предстои, съответните общини ще бъдат включени в асоциацията по ВиК, общинските ВиК активи ще бъдат предоставени за управление на асоциацията и правата на управление ще се упражняват чрез решенията на асоциацията.
И още
Уредено е правото на собственост върху ВиК активите, като изрично са посочени обектите на публичната и частната държавна собственост, публичната и частната общинска собственост и частната собственост на физически и юридически лица. При определянето на обектите е използван като водещ критерий предназначението им - за трайно задоволяване на обществени потребности от национално значение (за територията на повече от една община) или за задоволяване на обществени потребности от местно значение (за територията само на една община).
В проекта на документа са включени и предложения за законово разрешаване на проблемите, свързани с изграждането на улични водопроводни и канализационни мрежи за водоснабдяването на промишлени, курортни и вилни зони на населените места, както и в границите на селищни образувания.
Предлага се законът да влезе в сила от 31 март 2023 г., с оглед изискванията по ПВУ.
Мотивите
Към момента материята на водоснабдяването и канализацията е уредена в два основни закона – Закона за водите (ЗВ) и Закона за регулиране на водоснабдителните и канализационни услуги (ЗРВКУ), която се допълва с уредба, съдържаща се в Закона за устройство на територията (ЗУТ), Закона за здравето, Закона за енергетиката и други закони. На подзаконово ниво уредбата е детайлизирана и разпръсната в множество подзаконови нормативни актове.
Отделните норми и правила са приемани в различни години, като не винаги е постигано необходимото вътрешно съответствие на ниво нормативен акт и синхрон с уредбата в други нормативни актове. През последните години в политиките и законовата уредба на отрасъла са настъпили промени.
Целта на новия нормативен акт е да се създаде систематизирана уредба на обществените отношения, свързани с отрасъл ВиК в страната, която да уреди по-ефективна правна рамка от правила, регламентиращи собствеността, управлението и експлоатацията на водоснабдителните и канализационните системи, както и предоставянето, регулирането и контрола на водоснабдителните и канализационните услуги.