Опитът на Meta да надхитри ЕС не сработи: Глоба за милиарди грози гиганта
ЕК обвини собственика на Facebook и Instagram в нарушаване на закона седмица след като погна и Apple
В понеделник регулаторите на Европейския съюз обвиниха компанията за социални медии Meta Platforms, че е нарушила новите правила на блока за цифрова конкуренция, като е принудила потребителите на Facebook и Instagram да избират между това да виждат реклами или да плащат, за да ги избегнат.
Американският технологичен гигант стартира абонаментната услуга без реклами за Facebook и Instagram в Европа през ноември миналата година. Тя дойде в отговор на новите правила на ЕС, с които се ограничи показването на персонализирани реклами в платформите, без потренителите изрично да са се съгласили. На хората бе даден привиден избор – ако не желаят личните им данни да се ползват за рекламни цели, да си платят за това.
Потребителите на настолни браузъри могат да плащат около 10 евро на месец, докато потребителите на iOS или Android – около 13 евро, за да избегнат насочването на реклами въз основа на личните им данни.
Европейската комисия, която действа като правоприлагащ орган на ЕС в областта на конкуренцията, заяви, че този избор нарушава Закона за цифровите пазари (DMA) на блока, който има за цел да ограничи властта на големите технологии.
Американският технологичен гигант въведе опцията за абонамент, след като висшият съд на Европейския съюз постанови, че съгласно строгите правила на ЕС за защита на личните данни Meta трябва първо да получи съгласие, преди да показва реклами на потребителите.
ЕК заяви, че предварителните резултати от нейното разследване показват, че рекламният модел на Meta „плати или дай съгласие“ е в нарушение на DMA. Според Комисията заяви измисленият от Meta модел принуждава потребителите да се съгласят на само една от две опции, като не им предоставя по-малко персонализирана, но равностойна версия на социалните мрежи на компанията.
Искаме да дадем възможност на гражданите да могат да поемат контрола върху собствените си данни и да изберат по-малко персонализирано изживяване с рекламите“, заяви в изявление отговарящата за антитръстовото ведомство на ЕС Маргрете Вестагер.
Регулаторите са изпратили предварителното си заключение на Meta.
Сега Meta има възможност да отговори на комисията, която трябва да приключи разследването си до март 2025 г. Компанията може да бъде глобена с 10% от годишните си глобални приходи, които могат да достигнат милиарди евро.
Обвинението срещу Meta бе повдигнато седмица след като надзорният орган на ЕС издаде първото си обвинение по DMA срещу Apple за неспазване на новото правило.