От Добрич до шест континента: „Никос“ завладява света на млекопреработката
И ако по света днес има над 1000 вида сирена, то българската компания има експертизата и готовността да се заеме с изработката на проекти за 95% от тях
Няма съмнение, че най-добрият и здравословен начин на хранене е директно от фермата, където продуктите са пресни. Възможно ли е обаче това в една силно урбанизирана среда? Със сигурност за по-малката част от жителите на големите градове, които имат времето и възможностите да си наберат сами храната. В тази връзка е трудно да си представим живота без удобството на пакетираните и охладени храни. Те са толкова голяма част от нашето ежедневие, че рядко се замисляме как всъщност се създават и достигат до хладилниците ни.
От издояването на първата капка мляко през модерните инсталации за преработката му до съвременните решения за опаковането на готовите продукти – в целия този процес е фокусирана добричката компания „Никос Хранинженеринг“.
Как започва всичко
Компанията е основана през 1991 г. в Добрич и първоначално оперира на българския пазар като е фокусирана само върху ремонта на млекопреработвателните машини.
Малко по-малко, след като първоначално започнахме да ремонтираме такова оборудване, организирахме и свой отдел от проектанти, с които започнахме да проектираме и собствено оборудване", разказва пред Economic.bg изпълнителният директор Радослав Рачев.
Той и сестрите му Мирослава Рачева и Юлия Рачева са второ поколение, което развива бизнеса, наследен от баща им Николай Рачев. Те обаче поемат в коренно различна посока, пречупена през тяхната визия за бъдещето на фирмата.
Нашата визия първоначално беше в преструктуриране на компанията и всички вътрешни операции, което успяхме да наложим успешно. Растежът беше и цел, и задача, като съответно беше неизбежна част от това, което планирахме".
Първият износ на фирмата е осъществен преди 25 години – в посока Румъния, където има доста голям вакуум по отношение на доставката на оборудване за млекопреработка, а нуждите са много по-големи.
Това беше много добър трамплин за нас, за да видим колко интересно е да се работи на чужди пазари".
Следваща дестинация, към която се насочват, е Източна Африка и така лавинообразно процесът започва да се мултиплицира и в други държави.
Днес „Никос Хранинженеринг“ е водеща компания в областта на млекопреработката – както в България, така и на международните пазари, където се нарежда наравно с големите имена в бранша. И за да си представим мащаба на добричката фирма във финансово изражения, тя всяка година реинвестира между 500 хил. и 1 млн. лв. Инвестициите са съфинансирани и от европейски фондове, за които дружеството редовно кандидатства, а вече е и бенефициент по Плана за възстановяване и развитие.
Технологиите срещат вкуса
Производствената им база в Добрич вече е на площ от 8000 кв. м и там се обхващат почти всички процеси по подготовката на даден проект – проектиране, изработване и доставка на цялостното необходимо оборудване в сферата на млекопреработката.
Млякото е жива материя, то не е просто една течност, която като се остави като вода навън няма да стане нищо с нея в рамките на 30 дни. Ако оставите една чаша сурово мляко на слънчева светлина, след 8 часа тя ще се е превърнала в друг продукт, на база процесите, които се развиват в течността“, обяснява Рачев.
Машините, които компанията предлага, са предназначени за преработката и безопасното съхранение на самото мляко. Втората важна стъпка е термичната обработка, за да могат да бъдат убити патогенните организми, които след това биха се развивали в продукта и биха били опасни за човешкото здраве. Когато са сигурни, че всички стъпки са завършени, се преминава към производството на различни млечни продукти – от течната гама – кисело мляко и йогурт или от твърдата гама – сирената.
Процесите протичат по различен начин – с добавяне на закваски, ферменти, допълнителни температурни обработки и накрая завършват с хигиенното и безопасно опаковане и съхранение.
Движещата сила
И както при всеки пазар вкусът и разнообразието са движещата сила.
Пазарът не е толкова статичен – във всички точки на света, в които работим, постоянно се наблюдава интерес към нещо ново“.
В момента има много заместители на храни, много алтернативни продукти, но нашата цел е да бъдем разпознаваеми като доставчик на висококачествени продукти за здравословен и балансиран начин на живот, вместо да бъдем окачествявани като химиците в хранително-вкусовата промишленост, казва Рачев.
Ако имаме клиент, който иска да произвежда сирене, например, ние бихме могли да му предложим цяла производствена линия. Но нямаме два еднакви крайни продукта за клиенти, всеки продукт, който създаваме, е индивидуален за изискванията и нуждите на клиента“.
Спецификата на производство за всеки пазар по света е различна – за едни държави се търси по-сладко производство, за други по-солено, с ясно изразени вкусови качества.
И ако по света днес има над 1000 вида сирена, то българската компания има експертизата и готовността да се заеме с изработката на проекти за 95% от тях.
Извън тази сфера компанията произвежда и дестилерии за етерични масла, линии за сладолед, сокове, тихи напитки и други хранителни продукти, за които има необходимия ресурс и капацитет.
От Добрич до шест континента
Фирмата е изключително активна в сферата, в която работи, и се старае да гарантира непрекъснато развитие на базата на световните трендове в сферата на преработка и развитие на храните. Днес проектите на „Никос Хранинженеринг“ работят на 6 континента и в 41 държави.
Ние имаме редовни клиенти в Европа, Северна Америка, почти цяла Африка, Близкия Изток, Персийския залив и др. В момента компанията се стреми да навлезе в Западна и Югозападна Африка, Южна Америка, както и в далечния Изток.“
С времето, според изискванията на клиентите и възможностите, които се откриват пред българската фирма, тя се развива и в момента може да се мери със световните имена в сферата. Дружеството винаги работи със стремежа да постигне качеството на глобалните лидери в сектора и освен това успява да работи за тях повече от 10 години.
Те произвеждат продукти, които са с по-висока добавена стойност. За да се изпълни един цялостен проект, трябва да се намери производител за това оборудване и в тази ниша ние намерихме нашето място – да изработваме оборудване за такъв тип компании, по тяхно задание, с техен мониторинг на цели машини.“
Във всяка една държава „Никос“ има търговски представител, а в някои от точките по света, в които оперира, има и местни технически екипи.
Предизвикателства и възможности
Войните в Украйна и Израел със сигурност имат отпечатък върху световната икономика и до голяма степен променят бизнес моделите, смята Рачев.
За разлика от други бизнеси, компанията е леко засегната от работата си с Русия, Украйна и Беларус. Отношенията с Украйна се възстановяват лека-полека и компаниите дори обмислят разширение на дейността.
Covid кризата не спъна бизнеса, а дори се наблюдава ръст и повишено търсене на млечните продукти по света. Това аз определям като промяна в начина на живот, на хранителните навици на хората и с повишаването на потреблението на храни.“
И до днес възходящият тренд в бизнеса с млечни продукти се запазва и има все по-голямо търсене, като според Рачев тази тенденция ще продължи в следващите 10 години. Дружеството отчита ръст на приходите и печалбите от 30 – 50% всяка година.
Семейният бизнес
Има разминаване в разбирането на хората какво всъщност е семейният бизнес.
Минавайки през целия този семеен бизнес за повече от 30 години, аз мога да кажа, че ако един човек успее да оцелее в условията на семеен бизнес, то той ще оцелее навсякъде“, казва директорът на компанията.
По думите му по света има много добри примери за семейни бизнеси, като Porshe, IKEA, Samsung, но „със сигурност това не е български патент“.
„Много важно е да се намери баланс между семейните интереси и професионалния начин на управление и ако има неуспешна семейна компания, то това е основната причина за това“.
За фирмата работят близо 70 човека и в „Никос“ те са приемани за част от семейството.
Хубавото е, че ние таим вътре в себе си чувството на свързаност дори със служителите, които работят в компанията. Излизаме малко от всеобщото разбиране за семейство и приемаме и тях като наше семейство. Те са не по-малко важни и не по-далеч от нас, от физическите ни семейства, които са в домовете ни“.
Точните хора
Рачев има по-различно виждане по въпроса с липсата на кадри, който за него по-скоро се свежда до липса на търсене на кадри.
Кадри обикновено се търсят, когато има наболяла нужда от тях, ние имаме много добър работещ HR отдел, който постоянно ни снабдява с кандидатури на нови хора и това ни поставя в изгодната позиция дори да си избираме, а не да страдаме от липсата им. За мен недостиг на кадри няма, има по-скоро липса на правилно подбиране.
Според него причина за наболелия проблем в страната ни е, че ролята на човешките ресурси е силно пренебрегвано звено във всяка една компания.
Не на последно място, впечатление в „Никос Хранинженериг“ прави материалната база – с много различна визия, която само затвърждава позицията ѝ на модерно и технологично предприятие.
Зад всеки един успех, зад всяка една постигната цел, мечта, идея стои първо желанието на хората, които ще я реализират“, казва Рачев.