От Европа до Австралия за 4 часа? С швейцарски хиперзвуков самолет на водород ще може
Стартъпът Destinus тества своя прототип на самолет през последните няколко години
Полетът от всяка точка на Европа до дестинация като Австралия в момента отнема около 20 часа с обикновен пътнически самолет. Но швейцарски стартъп се стреми да намали това време за пътуване до малко над четири часа – с хиперзвуков пътнически самолет, задвижван с водород.
Destinus тества своя прототип на самолет през последните няколко години, като обяви успешни тестови полети на втория си прототип – Eiger – в края на 2022 г.
Сега компанията обяви участие в програма, управлявана от Министерството на науката на Испания, като част от плановете на испанското правителство за разработване на свръхзвукови полети, задвижвани с водород.
Агенцията, която наблюдава програмата на министерството, Centro para el Desarrollo Tecnológico e Industrial, избра проекта като стратегическа инициатива в рамките на своя Plan de Tecnologías Aeronáuticas (PTA).
С обща текуща инвестиция от 12 милиона евро проектът включва компании и технологични центрове, както и испански университети.
Прочетете още
- Нереалистичната цена – причината за лошите имотни сделки
- САЩ вдигат таксите за визи
- Предприемачите, решени да променят напълно модната индустрия в България
„Радваме се, че получихме тези безвъзмездни средства, особено защото те са ясен знак, че Destinus е в съответствие със стратегическите линии на Европа за напредък на полетите с водород“, каза Давиде Бонети, вицепрезидент по бизнес развитие и продукти за Destinus.
„За дълбокотехнологичните компании като нас достъпът до тези фондове на ЕС за възстановяване е от съществено значение за извършване на напреднали изследвания и ускоряване на иновациите, необходими, за да бъдат конкурентоспособни в световен мащаб. С тези безвъзмездни средства базираните на водород решения за аеронавигационна мобилност ще бъдат една крачка по-близо до това да се превърнат в реалност“.
Франкфурт до Сидни за 4 часа и 15 минути
Водородната енергия е обект на много изследвания и разработки, като поддръжниците аплодират нейните екологични характеристики. Основните странични продукти от изгарянето на водород са топлината и водата.
Количеството генерирана топлина представлява предизвикателство при проектирането. Изследователи от университета RMIT в Мелбърн наскоро разработиха 3D отпечатани катализатори, които според тях могат да захранват хиперзвуков полет и да действат като охлаждащ агент за борба с екстремната топлина, генерирана, когато самолетът лети пет пъти по-бързо от скоростта на звука, което е около 6100 километра в час.
При тези скорости бъдещите търговски авиокомпании ще могат да летят между Лондон и Ню Йорк за около 90 минути.
Швейцарският стартъп Destinus твърди, че неговата технология ще направи полет от Франкфурт до Сидни да трае само 4 часа и 15 минути за разлика от 20 часа, докато полет от Франкфурт до Шанхай ще отнеме 2 часа и 45 минути, осем часа по-кратко от това пътуване в момента.
Destinus си партнира с испанския производител на двигатели ITP Aero от юни 2022 г., за да разработи съоръжение за изпитване на водородни двигатели. Безвъзмездната помощ от испанското правителство ще финансира изграждането на тестово съоръжение близо до Мадрид, където водородните двигатели ще бъдат подложени на тестове.
Втори проект за безвъзмездна помощ от 15 милиона евро ще финансира изследване на аспекти на задвижването с течен водород.
Проектът е част от усилията на Испания да бъде в челните редици на разработването и производството на базирана на водород мобилност в редица сектори.