30% от горивата в България са контрабандни
Част от нелегалното гориво у нас се продава по интернет
„Eдин от каналите за реализацията на нелегални горива е поръчката им по интернет“, заяви Светослав Бенчев, енергиен експерт от Българската петролна и газова асоциация (БПГА), предаде репортер на Economic.bg.
Голяма част от незаконното гориво се продава в т.нар. „ведомствени бензиностанции“, те са създадени за това. Реализират гориво и никой не може да каже какво е количеството и качеството му. Само около Пловдив има стотици такива обекти.
До момента има 6800 обекта регистрирани в НАП като ведомствени, но колко са нерегистрираните не е ясно. 30% от горивата са контрабандни и се реализират в този тип обекти, а разликата в акциза е от 60 до 650 лв.
Тези обекти продават горива с тежки примеси, корабни горива, а често и горива разредени с вода, заяви Бенчев.
Решението е държавата ясно да каже, че няма никаква разлика, както е записано в нормативната база между практически създалите се „категории” бензиностанции.
Петролните фирми, внасящи горива, са длъжни да ги съхраняват и да гарантират 90-дневни запаси, които да се използват при нужда. Всички легални фирми го правят, а незаконнните не го правят. Има и много други форми на незаконна търговия, заяви още Делчев.
Реализацията на незаконно гориво уврежда пазара. Колкото повече се увеличава акцизът, сивият сектор нараства, защото става все по-привлекателен. Ако тези стотици хиляди тонове бъдат заловени и за тях бъде платен акциз и ДДС, ще бъде набран голям процент от свеж капитал в държавата. Секторът трябва да бъде затегнат и ще влязат нови капитали в хазната, а проблеми със заплати на полицаи например, няма да има, категоричен бе Бенчев.
„Търсим всякакви форми промяна. Ако държавата реши да вземе мерки и да засили контролните си функции, за да се справи с проблемите, това ще има значителен ефект“, добави още той.
Средно годишно според статистиката се реализират около и над 2 млн. тона – 2 млрд. литра течни горива – бенизин и дизел, без да се броят тези за въоръжените сили и специални нужди. В силни години в България е имало и по-високо потребление – около 3 млн. тона, но в условия на криза спада.
Според статистика на Министерството на финансите поне 30% отгоре е сив сектор, това са около 800 хил. тона и ако ги умножим по груб акциз 1000 лв. се получават едни огромни суми, които държава ще получи.
Навсякъде има контрбанда на горива, защото е твърде атрактивна, но когато е в такива големи проценти е изключително вредна за икономиката на всяка държава.