Пълната либерализация ще отнеме 5-6 години
Предвиждаме мащабна информационна кампания наесен сред потребителите, казва председателят на КЕВР
Иван Иванов:
Г-н Иванов, какви са новите правила за търговия с ток, които отразяват промените, свързани със старта на енергийната борса?
Стартът на Българска независима енергийна борса е голямо събитие и важна стъпка към либерализацията на пазара на електроенергия у нас. Борсата създава предпоставки за равнопоставеност на участниците и за прозрачност на процедурите. Тя действа в условия на конкуренция между участниците. КЕВР създаде правната основа за функционирането на борсата. Преди десет месеца ние приехме правилата за търговия с електроенергия, отразявайки всички европейски изисквания към либерализацията на пазара в България.
В диалогов режим с електроразпределнителните дружества утвърдихме предложените от тях стандартизирани товарови профили (СТП). Те позволяват в бъдеще битовите потребители, които нямат средства за почасово измерване на електроенергията, да излязат на свободния пазар на електроенергия. СТП влязоха в сила от 1 април, тогава Комисията изработи и Инструкцията, по която всеки битов потребител може да смени доставчика си на електроенергия. Най-важното, което трябва да знаят хората е, че смяната на доставчика е напълно безплатна за тях. Тя се извършва в рамките на 2-3 седмици и влиза в сила от 1-во число на следващия месец при положение, че заявлението за смяната е подадено до 10-то число на предходния месец. Всеки, който е сменил доставчика си, ако в бъдеще е разочарован от него, може да се върне към регулирания пазар.
Какво е предимството за потребителите с въвеждането на свободния пазар на ток?
Най-важното предимство е свободата на избор. В продължение на десетилетия потребителите считаха, че България е разделена на три големи области между трите електроразпределителни дружества и че те са закрепостени към тях. Свободата на избор поражда други много положителни последици. На първо място – създаването на конкуренция, което налага търговците на енергия да се състезават за клиентите. Това означава да им предлагат по-добри условия и цени и с определени бонуси като пакетна услуга. Чрез либерализацията търговията се извършва на пазарна основа – на принципа на търсенето и предлагането.
Защо КЕВР препоръчва на битовите потребители да не бързат да сменят доставчика си на електроенергия?
-Причините са няколко, на първо място - слабата информираност на българските потребители относно условията на функционирането на свободния пазар. На второ място - необходимостта чрез разяснителна кампания те да бъдат предпазени от евентуални злоупотреби от недобросъвестни търговци. Битовите потребители трябва да разберат, че цената на електроенергия е само една част от услугата. Тя включва в себе си и цената на мрежовите услуги на преносната и разпределителната мрежа, както и добавката „задължение към обществото”.
Потребителите трябва предварително да се информират каква е крайната цена на предлаганата от съответния търговец услуга, съставена от тези три цени. Нормално е интересът на търговците към битовите потребители към момента да е слаб, защото всеки търговец предпочита да потърси за свои клиенти стопанските и бизнес потребители, които изразходват голямо количество електроенергия.
Практиката в страните от нашия регион показва, че процесът на пълна либерализация продължава между 5 и 6 години. В началото на този процес първо бизнес потребителите започват да излизат по-масово на свободния пазар, а след 2-3 години това се очаква и при битовите.
Защо информираността на обществото е слаба и не трябва ли тогава държавата да се постарае малко повече да запознае хората с работата на свободния пазар?
Досега беше организирана една информационна кампания в големите областни центрове на страната от екипи с участието на представители на Министерството на енергетиката, КЕВР, НЕК и в някои случаи на ЕСО и големите дружества. Необходимо е през следващите месеци да бъде проведена нова, много по-широка информационна кампания, за да се запознае обществото със сегмента на енергийно уязвимите потребители. Заедно с това ще се предоставя и специално изготвен наръчник на потребителя, разясняващ какви права има той, върху какво да насочи вниманието си, когато му се предлага договор от доставчик на електроенергия и други практически въпроси.
В изготвената от КЕВР Инструкция за смяна на доставчика вече сме обяснили възможността всеки потребител, отивайки в клиентски център на крайния доставчик, с обикновено заявление да обяви смяната си като потребител на това дружество. Единствено в случаите, когато търговците търсят свои клиенти по домовете и искат тяхното съгласие да сменят доставчика си, задължителното изискване е това да стане само чрез нотариално заверено пълномощно, което да се даде на търговеца. Това е мярка за да се предотврати евентуална опасност от злоупотреби с волята на потребителя.
По всички тези въпроси имаме добро разбирателство с Министерство на енергетиката и през следващите месеци ще стартира нова кампания, която ще достигне до максимален брой хора. В хода на кампанията ще бъдат предоставени споменатия по-горе наръчник на потребителя и на търговеца. Смятам, че крайните снабдители и търговци също имат своята роля и трябва да поемат отговорността да информират хората по коректен начин.
Какво предстои на БНЕБ?
Досега БНЕБ функционира само в един сегмент „ден напред”, който не е най-силният. От 1 юли започва работата на втория, най-мощен сегмент - „сключване на двустранни договори” чрез борсата. Така големите индустриални предприятия ще се възползват от договори за месец, три или година напред и ще се получи реалната цена на електроенергията. От началото на 2017 г. борсата ще започне да функционира и в третия, последен сегмент - „в рамките на деня”. Тогава ще може да се закупи или продаде допълнително количество електроенергия за часове напред.
Важно е да подчертая, че чрез международните си контакти КЕВР черпи опит от добрите европейски практики при въвеждането на електроенергийния пазар, които прилага по отношение на надзора и мониторинга на пазара. Това се осъществява чрез проекти, които реализираме – единият от тях е с норвежкия регулатор, имаме споразумение за двустранно сътрудничество с румънския и грузинския регулатор. Ние отдаваме значение на опита на Румъния, защото е съседна страна със сходни проблеми и там либерализацията на пазара е стартирала още преди 5 години. Техният опит е важен за нас, защото позволява при либерализацията на нашия пазар да избегнем някои допуснати там грешки.
Има случаи, когато големите електроразпределителни дружества регистрират свои дъщерни фирми за търговия на ток и подтикват потребителите, без разяснения, да сменят доставчика си. Нелоялна практика ли е това и КЕВР запознат ли е със ситуацията?
-Конкретно в този случай трябва да се провери дали има нарушение на законови разпоредби, защото дружествата имат право да създават дъщерни фирми, които да се занимават само с търговия на енергия. Това, което ние проследяваме е дали в договорите са записани клаузи, които ощетяват потребителя. Ние не сме в състояние да изискваме всички договори, но до момента към нас не са постъпвали жалби от потребители по отношение на либерализацията. Наше задължение е периодично да правим мониторинг на извадка от пазара по метода на случайно подбрани търговци и подписани договори. Чрез тези проверки регулаторът установява дали има или няма някакво нарушение. Всички тези мерки са в изпълнение на една от директивите на ЕС, в която ясно е посочено,че националните регулатори имат основни функции за възпрепятстване на злоупотреби на електроенергийния пазар.
Кога ще бъде изгодно за битовите потребители да излязат на свободния пазар?
За да бъде изгодно за потребителя да избере свободния пазар, той трябва да има лична полза и това най-често се свързва с цената на електроенергията. Няма съмнение, че ако пазарът се развие бързо, част от търговците ще предлагат на битовите потребители много по-широки услуги от досегашните. Това ще позволи потребителите да открият полза за себе си да излязат на либерализирания пазар. Например има топлофикации, които получиха лиценз за търговец на електроенергия, което означава че ще предлагат комплексна услуга - едновременна продажба на топлинна и на електрическа енергия.
Намаляването на цената на тока за малкия бизнес не е ли пречка за либерализацията?
В никакъв случай не е пречка и ще поясня защо. Търговците на електроенергия недоволстваха срещу това, че КЕВР намали цената на тока за небитовите потребители на регулиран пазар и за някои остана неразбрано защо това се случва. Съществуваше кръстосано субсидиране между битови и небитови потребители на регулиран пазар. Ние като регулатор трябваше или да повишим с 10-15% цената на тока за бита, за да се премахне това крос-субсидиране, или да приемем варианта, който избрахме - да се намали цената на електроенергията за небитовите потребители. Искам ясно да подчертая, че дори след това наше действие, цената на електроенергията на свободния пазар остава с 5-10% по-ниска за тези, които изберат либерализирания пазар и в този смисъл нямат никакво основание някои мнения, че с това решение възпрепятстваме либерализацията. В същото време търговците на ток няма да реализират тази голяма печалба, която имаха до момента.
Нашата принципна позиция, от която няма да отстъпим, е задължението ни да защитаваме обществения интерес и да премахваме натрупаните диспропорции в сектор енергетика. Когато през 2015 г. изравнихме добавката „задължение към обществото” за всички потребители, решението ни не беше разбрано и срещна съпротива от страна на едрата индустрия . Законът изисква ние да бъдем справедливи в решенията си и тежестите от преференциалните цени трябва да бъдат понесени от всички потребители. Смятам, че нашите критици с времето се убедиха в правотата ни и сега диалогът ни с тях е добър.
Смятате ли, че понижението на такса „задължение към обществото” е достатъчна за индустрията?
В нашите ценови решения ние винаги търсим баланса на интересите на всички потребители-битови и стопански, като водещи принципи са експертният подход, икономическата логика с цел устойчивото развитие на сектор „Електроенергетика“. Намаляването на добавката „задължение към обществото“ е функция от влиянието на различни фактори - от цената на електроенергията, която се предвижда за ценовия период, започващ от 1 юли т.г., както и от количеството електроенергия, което през периода се консумира в страната. Съчетанието на тези два фактора доведе до възможността цената на добавката да намалее само с 1 лев.
Наистина, ако цената на ел. енергията беше запазена на миналогодишното ниво, добавката „задължение към обществото” щеше да бъде по-ниска с около 4-5 лв. Цената на електроенергията обаче беше намалена по отношение на миналия регулаторен период и в нашето ново ценово решение ние предвиждаме понижение с 3 лв. на годишна база - от 73 лв. за мегаватчас за миналия период - до 70 лв. от 1 юли 2016 г. Подходът ни при определянето на цените е консервативен и цели предпазване на потребителите от резки промени, а това е най-важното и за бита, и за индустрията.