Първият град у нас, който въвежда интегриран градски транспорт
Бърза автобусна линия, инфрастуктурни подобрения и електронни карти са само част от иновациите
Бургас е първият град в страната, който въвежда цялостна схема за интегриран градски транспорт. Проектът включва внедряването на модерен софтуер за информационно обслужване и таксуване на пътниците, подмяна на целия автопарк на общинския превозвач, както и въвеждането на нова транспортна схема, свързваща отделните комплекси и квартали на все по-разрастващия се черноморски град, пише Kmeta.bg.
„Бургас се нуждае от отворена, динамична система за транспортно обслужване на гражданите. Затова при първоначалното проучване се избра вариантът за изграждане на бърза автобусна линия, свързваща най-югозападната точка на града – Терминал „Меден рудник“, със северните два жилищни района – к-с „Изгрев“ и к-с „Славейков“, обясниха от Община Бургас пред Kmeta.bg.
Освен това в рамките на проекта старите амортизирани тролеи и автобуси бяха подменени с чисто нови превозни средства. Част от тях се движат с дизелово гориво и покриват стандарта ЕВРО 5, а останалите са на метаново гориво.
Схемата за интегриран градски транспорт включва и обновяване на инфраструктурата в града. По проекта бяха изградени нов булевард в к-с „Меден рудник“, по който ще минава бързата автобусна линия, както и нова улица в к-с „Изгрев“. Разширен беше и бул. „Сан Стефано“, на който се издига централната автобусна спирка.
Наред с нея бяха изградени още Автогара „Юг“ и Терминал „Меден рудник“ заедно с цялата прилежаща около тях инфраструктура.
По проекта за интегриран градски транспорт бяха направени пасарелките на площад „Трапезица“ и при кръстовището на бул. „Стефан Стамболов“ – „Никола Петков“. По този начин автомобилният трафик в града беше облекчен, а преминаването на пешеходците обезопасено.
Безспорно едно от най-значимите нововъведения в градския транспорт на Бургас е стартът на Бързата автобусна линия (BRT).
„От тази концепция са предопределени мрежата от захранващи линии в новата транспортна схема, електронната система за таксуване, инфраструктурните подобрения, интеграцията между масовия градски транспорт, велосипедният поток, пешеходните зони“, уточняват от черноморската община.
Бързата автобусна линия е проектирана да поеме директно, без нужда от ползване на захранващи линии, около 60% от градския пътникопоток.
Новата транспортна схема ще позволява прекачването на пътниците от един автобус на друг без допълнително заплащане, което е основната разлика в сравнение със сега действащата система, базирана само на единични пътувания.
Съвсем скоро жителите и гостите на Бургас ще могат да използват електронна карта за градския транспорт, която ще бъде в няколко разновидности – еднократен билет за пътуване в едно превозно средство, интегриран билет с времеви лимит за пътуване в цялата градска мрежа, транспортни продукти за определени групи на преференциални цени /учащи, пенсионери/, карти за семейни и групови пътувания и др. Картите ще бъдат различни по вид и цвят, според намаленията и сроковете на валидност. Електронната карта ще може да се купува от касите на Транспортна къща, Автогара „Юг“, Автогара „Запад“ и терминал „Меден рудник“.
Зареждането ще става от автомати за карти и продажба на билети, т.нар. вендинг машини. Те ще бъдат разположени на 7 ключови места в града – по една на Автогара „Юг“, терминал „Меден рудник“, автобусни станции „Изгрев“ и „Славейков“, Централна автобусна спирка и две на спирката на МБАЛ-Бургас. Вендинг машините ще предлагат зареждане на пластик картата, проверка на сумата в нея и купуване на билет, който също ще бъде във вид на карта.
Електронната карта ще носи редица улеснения за пътниците при загуба тя ще се блокира и ще се издава нова, която ще съдържа сумата, с която е била заредена старата; при изтичане на месеца средствата в картата се прехвърлят в следващия; възможност за ползване на максимален брой транспортни линии без оскъпяване. В бъдеще смарт картата ще дава допълнителни възможности, като посещения на музеи, туристически забележителности, наемане на велосипед под наем, ползване на „синя зона“ и др.
На борда на автобусите вече са монтирани устройства за контрол – т. нар. валидатори. Те ще дават възможност да се следят плащанията с картите и ще предупреждават за достигнат минимум от билети в електронната карта. Пътниците ще се качват само от първа врата на автобуса, като валидират пътуването всеки път. Това ще става само с едно приближаване на картата до устройството.
Наред с това се запазва възможността пътниците да закупуват хартиен билет направо от шофьора. В този случай обаче цената му ще е 1,50 лв., докато таксуването с карта ще е 0,95 лв. За времевия интервал от 0:00 до 4:30 часа пътуването ще струва 2 лв. Времевият билет (стойност за едно пътуване за определено време с ползване на повече от едно превозно средство) с електронна карта ще струва 1 лв., а закупен от шофьора – 2 лв. Глобата за нередовен пътник ще е 20 лв.
Още интересни новини от страната четете на сайта Kmeta.bg.